netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Open Renda EventDag van de Bewoner

11 oktober 2018

Er is geen standaardformule voor bewonerscommunicatie tijdens verduurzamingstrajecten. Iedere bewoner is anders en heeft behoefte aan een eigen aanpak. Daarom verdiepen wij ons op 11 oktober in de identiteit van de huurder?

Programma

  • Spreker: Erik Dannenberg
  • Deelsessies
    Portaal, Talen Vastgoedonderhoud, Mitros, Groene Huisvesters, KnaapenGroep, WonenBreburg, Coen Hagedoorn, Bo-Ex, SOR.
  • Verkiezing 
    De Variabele, Aedes, Nyenrode Business Universiteit, 5plus1, Duurzaam Vlechtwerk 

Aanmelden 

Dag van de Bewoner

De Dag van de Bewoner vindt voor de tweede keer plaats in het Krachtstation in Utrecht.

'Iedereen hoort erbij. Iedereen doet ertoe'

Laat je onder andere inspireren door keynote speaker Erik Dannenberg, voormalig directeur van het Leger des Heils Noord-Holland en nu voorzitter bij Divosa, de vereniging voor gemeentelijke leidinggevenden in het sociaal domein. Zijn motto: iedereen hoort erbij, iedereen doet er toe, iedereen kan meedoen. "Dat bewerkstellen, vraagt een andere manier van denken. Hoe creëer je de goede context waarin mensen kunnen blijven functioneren? Soms moet je beargumenteerd durven afwijken van het protocol. Je keuzes maken vanuit vertrouwen, en niet vanuit procedureel wantrouwen. Dat is een omslag, maar ik ben ervan overtuigd dat we aan het begin van een kanteling zitten”, aldus Dannenberg.

Deelsessies

Je kunt op de Dag van de Bewoner 3 deelsessies volgen. Samen met onze partners verzorgen we de volgende sessies:

1. Het preventief inzetten van buurtteams bij ingrijpende trajecten - Bo-ex
De draagvlakmeting is geslaagd. Ook dankzij een prima sociaal plan. Het casemanagement is ingericht, zowel bij de corporatie als bij de aannemer. De aanpak is van start. De meeste bewoners werken constructief mee. Desondanks kan het renovatie proces stokken, door gebrek aan medewerking van individuele bewoners. Hoe is dit te verklaren en hoe kun je daar als corporatie mee omgaan. Zijn hier oplossingen voor?

2. Magic mix, dragende en vragende bewoners naast elkaar - Portaal
Waarom kiezen voor het mengen van zogenoemde dragende en vragen bewoners? We selecteerden de dragende bewoners voor het project Place2BU via een facebook campagne. Vragende bewoners komen uit de maatschappelijke opvang, naast enkele statushouders via het COA. Wat levert deze magic mix op? Wat komt erbij kijken? We lichten een tipje van de sluier op en vertellen hoe je meer te weten komt.

3. Hoe zorg je voor voldoende draagvlak? Lessen uit de praktijk - Mitros
Het behalen van een draagvlak meting lijkt soms eenvoudig. Toch wordt dit ook wel eens niet behaald. Welke lessen kunnen we hieruit leren? Wat hadden we anders kunnen doen? Weten we eigenlijk wel wat voor een huurder belangrijk is? Hoe vraag je hiernaar? Tijdens de deelsessie van Mitros sta jij in de schoenen van een corporatiemedewerker en moet je beslissingen maken om het draagvlak te halen. Gaat jou dit lukken?

4. Kwetsbare ouderen - SOR
De gebrekkige verbinding tussen wonen en zorg. De handelingsmacht van de corporaties daarin. De extramuralisering en de nieuwe uitdagingen die daarbij horen. En de inclusieve samenleving, óók voor ouderen. Hassan Najja, directeur-bestuurder bij Stichting Ouderenhuisversting Rotterdam (SOR), één van de drie categorale corporaties in Nederland, inspireert, zet je met betrekking tot deze onderwerpen aan het denken en gaat graag met je in gesprek.

5. Omgaan met verward gedrag: advies van een ervaringsdeskundige – WonenBreburg
Hoe ga je om met bewoners die verward gedrag vertonen? Collin is ervaringsdeskundige. Hij vertelt over zijn eigen gedragsproblemen in het verleden, op welke wijze hij werd benaderd en wat dat voor gevolgen had. Tegenwoordig helpt hij medewerkers van WonenBreburg bij deze problematiek. Tijdens de deelsessie kunnen deelnemers zijn hulp inschakelen. Aan de hand van een casus geeft hij tips en tricks over het omgaan met deze kwetsbare groep bewoners.

6. Interactief pop-up theater  Gekke mensen bestaan niet. Mensen met problemen wel! Hoe gaan we met hen om? – Talen Vastgoedonderhoud
De bewonersbegeleiders van Talen Vastgoedonderhoud zijn tijdens onderhoudsprojecten het eerste aanspreekpunt voor (buurt)bewoners. Ieder mens en iedere situatie is anders en vraagt om een andere manier van reageren en handelen. Hoe? Dat leren ze met gerichte opleidingen en in de praktijk. Zij volgen daarvoor interactieve trainingen bij Kjenning Opleidingen, bijvoorbeeld met regietheater. Tijdens de deelsessie verzorgt Talen een 'interactief' pop-up theater. Een trainer speelt samen met een acteur herkenbare en lastige situaties met bewoners uit de dagelijkse praktijk van bewonersbegeleiders. In de tweede ronde pakt het publiek de regie.

7. Vraaggestuurd renoveren – Coen Hagedoorn
Elke huurder is anders en heeft daarom andere behoeftes bij een renovatie. Of je het nu hebt over individuele keuzevrijheid of begeleiding tijdens een renovatie of groot onderhoudstraject. Vraaggestuurd renoveren is bij uitstek een manier van renoveren die rekening houdt met de individuele identiteit van de huurder. In een interactieve sessie proberen we erachter te komen hoe het toch kan dat deze manier van renoveren in corporatieland nog geen vaste voet aan de grond heeft gekregen en bespreken we de succesfactoren.

8. Hostmanship
Deze sessie vervalt, maar het thema Hostmanship zal terugkomen in het plenaire gedeelte.

9. Het sociaal stoplicht; communicatie op maat - KnaapenGroep
Hoe verzorg je communicatie op maat tijdens een renovatie? Sommige bewoners willen intensief persoonlijk contact, anderen willen gewoon werken en zo weinig mogelijk afspraken maken. In deze interactieve deelsessie leer je hoe je een generiek communicatieproces vertaalt naar een individueel werkende aanpak. Hostmanship en KnaapenGroep leren je hoe je dat toepast in de praktijk.

10. De huurder als ambassadeur voor CO2-neutraal wonen - Groene Huisvesters
Hoe kun je een goede samenwerking met huurders realiseren voor CO2-neutraal wonen? CO2-neutraal wonen betekent vaak een grote verandering in de gedragspatronen van de bewoner: van elektrisch koken en stoken tot het kiezen voor groene energie. Wat zijn de problemen en kansen op gedragsniveau en hoe zit het met de nazorg en communicatie? Tijdens de sessie presenteert Oefenen.nl de Haagse aanpak: het bereiken van huurders via interactieve quizzen. De Groene Huisvesters, huurdersorganisaties en de Woonbond delen in deze sessie tips en tricks en zijn nieuwsgierig naar de ervaringen van de deelnemers om huurders mee te krijgen in energiebesparing en CO2-neutraler wonen en leven.

Let op! Bij je aanmelding houden we zo veel mogelijk rekening met jouw wensen voor de deelsessies, maar we kunnen geen garantie geven dat je naar alle drie jouw voorkeuren gaat.

Verkiezing meest betrokken bewoner

In samenwerking met De Variabele organiseren we de verkiezing voor meest betrokken bewoner. Wie verdient deze eretitel? Uit alle genomineerden kiest de jury 1 winnaar. De uitslag zal bekendgemaakt worden aan het einde van de Dag van de Bewoner. Meer weten?

Verkiezing de betrokken bewoner

Wordt Monique uit Emmen de meest betrokken bewoner?

Aanmelden

Je kunt je aanmelden door onderstaand formulier in te vullen. De Dag van de Bewoner is voor ons een groot evenement. We krijgen dan ook veel reacties. Heb je vragen? Om ervoor te zorgen dat je meteen bij de juiste persoon terecht komt kun je ons het beste even bellen op 073-2051010.
Kun je helaas niet aanwezig zijn bij de Dag van de Bewoner? Je kunt je via onderstaand formulier ook afmelden. Zo ontvang je geen mailtjes meer over dit evenement.

Annuleringsvoorwaarden
Tot twee weken voor aanvang van de Dag van de Bewoner kun je kosteloos annuleren. In geval van annulering na twee weken tot 48 uur voor aanvang betaal je 50% van het inschrijfgeld. Bij annulering binnen 48 uur voor aanvang worden het volledige inschrijfgeld in rekening gebracht. Jouw plaats mag altijd door een vervanger worden ingenomen.

details

  • Tijd 09.30 - 18.00 uur
  • Locatie Krachtstation, Amerikalaan 199, Utrecht
  • Onderwerp De identiteit van huurders in onze sector
  • Kosten 245 euro voor partners en leden / 395 euro voor niet-leden

Programma

  • 09.30 - 10.00 uurInloop
  • 10.00 - 11.30 uurWe nemen je op interactieve wijze mee in het thema 'De identiteit van huurders in onze sector'. Vervolgens vertelt Erik Dannenberg hoe je een goede leefomgeving creëert waarin iedereen kan blijven functioneren; zeker voor, tijdens en na een renovatie.
  • 11.45 - 12.45 uurEerste deelsessie
  • 12.45 13.30 uurLunch
  • 13.45 - 14.45 uurTweede deelsessie
  • 15.00 - 16.00 uurDerde deelsessie
  • 16.15 - 16.45 uurVerkiezing meest betrokken bewoner
  • 16.45 - 18.00 uurMet een hapje en een drankje praten we na, maar vooral ook door

Copyright 2018 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren