netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Respectvolle samenwerking tussen bewoners, je eigen organisatie en stakeholders

 

Opbouwend Projectmanagement door middel van samenwerken | VerduurSamen

Wij stellen aan je voor:
Jan Rotteveel van Constructiever BV. Jan is onder andere verantwoordelijk voor het bewaken van de visie voor wat betreft het renoveren en realiseren van duurzame projecten voor huurders en woningcorporaties.

Marco Peetoom. Marco Peetoom is samen met Jan Rotteveel Directeur eigenaar van Constructiever BV, Constructiever werkt veel voor Woningbouwcorporaties in en met een flexibele schil, met diverse expertises, waarmee de klant volledig ontzorgd wordt.

Frank van Dooren is ex directeur-bestuurder van de woningcorporatie ZVH. Hier was hij verantwoordelijk voor de huisvesting van ongeveer 15.000 mensen in ruim 6.000 woningen in Zaandam en omgeving. De corporatie ontwikkelt, bouwt en beheert woningen en speciaal vastgoed voor bijzondere doelgroepen. Daarnaast is Frank gastdocent en trainer.

Wat gaan we in de sessie van Constructiever behandelen op 3 november tijdens de Dag van de Bewoner?
Respectvolle samenwerking tussen bewoners, je eigen organisatie en stakeholders
Over hoe je een project realiseert waar zowel bewoners, je eigen organisatie als je samenwerkingspartners blij van worden.

Werken in renovatieprojecten betekent dat je je vaak tussen drie vuren in staat: aan de ene kant de wensen van de bewoners en aan de andere kant de randvoorwaarden en (on)mogelijkheden vanuit je eigen organisatie en de partijen waar je mee samenwerkt. Respectvol samenwerken lijkt het toverwoord te zijn om dit te laten lukken.

Als jij werkt aan renovatieprojecten denk je nu waarschijnlijk: “Hoezo respectvol samenwerken, dat doe ik toch allang?” Iedereen die werkt aan dit soort projecten heeft namelijk de intentie om zo te werken. Zodra we gaan doen, loop je als projectmanager echter vaak aan tegen de nodige uitdagingen en obstakels. Wat doe je als bewoners exorbitante eisen gaan stellen die je niet waar kan maken? Wat doe je als bewoners, aannemer en jij als projectleider het eens zijn over de route, maar je eigen organisatie heeft moeite met de gekozen oplossing?

Marco Peetoom en Jan Rotteveel van Constructiever ervaren dit soort uitdagingen dagelijks in hun projecten. Zij laten je in dit webinar zien wat er achter de schermen van hun projecten gebeurt en vertellen open hoe ze daarmee omgaan. Het zijn verhalen die jou kunnen helpen om te zien wat het van een projectmanager vraagt om deze manier van werken toe te kunnen toepassen. En verhalen die je aanmoedigen om hier zelf mee aan de slag te gaan. 

Resultaat
Je gaat ervaren wat ‘respectvol samenwerken’ inhoudt en ontdekt waarin deze manier van werken nu eigenlijk precies verschilt van wat de meeste projectmanagers op dit moment al doen. Aan het einde van dit webinar weet je wat het van projectmanagers vraagt om op deze manier te werken. En weet je dat iedereen die deze manier van werken wil toepassen geen superman/woman hoeft te zijn, maar dit soort vaardigheden kan ontwikkelen en aanleren.

“Vanuit mijn ervaring, als het gaat om renovatie en verduurzamen van woningen, hebben we als sector projecten vaak aangevlogen gedreven door passie. We sloegen participatie over. Oftewel: wij weten wat goed voor u is en zo gaan we het doen.” Jan Rotteveel

Zo was dan ook de werkwijze van Jan: gewoon werken, we moeten door. Maar steeds vaker kreeg Jan het gevoel dat zij als organisatie beter moesten communiceren met hun huurders, aangezien zij immers de ambassadeurs zijn. Gedurende de afgelopen jaren is Constructiever erachter gekomen dat de sleutel voor een succesvol project ligt in de samenwerking met alle betrokkenen in het proces. Waaronder dus ook deze huurders. Om dit te kunnen realiseren nemen zij de bewonerscommissie mee als volwaardig partner om een marktpartij te selecteren. 

“Een 8,5 haal je alleen als je het project “als team” samen goed voorbereid en het “samen gevoel” aan de bewoners uitstraalt en laat zien dat je samen aan alles hebt gedacht en goed hebt voorbereid.” Marco Peetoom

Oorspronkelijk komt Marco uit de nieuwbouwsector, waarin alles gestructureerd, zakelijk en strak georganiseerd is. Inmiddels heeft hij sinds 2016 zijn weg gevonden in “Renoveren van sociale huurwoningen zonder uitplaatsing”. In dergelijke projecten heeft hij ontdekt dat “het inleven in de klant” een belangrijke kernkwaliteit is, die vooral in deze sector onmisbaar is. Wij zien de bewoners ook als professionals en behandelen ze als professionals en ervaringsdeskundige in hun eigen leefomgeving, echter komt er bij bewoners iets meer emotie kijken en vraagt daarmee nog meer aandacht voor de klant. Omdat je letterlijk in het privédomein van de bewoner komt en daarmee heel dichtbij komt. Dat vraagt een hele intense voorbereiding met de bewonerscommissie en de aannemer. Onze ervaring is dat je dat alleen maar samen kan doen en elkaar nodig hebt. Open en transparante communicatie en gelijkwaardigheid is voor hem een must om succes te bereiken! Bij grote ingrijpende renovaties in bewoonde toestand halen wij een klantwaardering tussen de 8 en 8,5. Iets waar wij met ons team ontzettend trots op zijn!

"Je leert verbinding te maken met wie je bent en realistischer te kijken naar jezelf en anderen; en dat geeft kracht."  Frank van Dooren

Dag van de Bewoner
Jan, Marco en Frank nemen ons in hun sessie mee tijdens de Dag van de Bewoner. Dit jaar wordt de Dag van de Bewoner een cursus over de samenwerking met de hele keten. Volg vier webinars, op elke dinsdag in november. We beginnen bij de kern; jezelf. Vervolgens zoomen we in op het team en dan duiken we in het grotere plaatje: werken op het snijvlak van bewoners, je eigen organisatie en je samenwerkingspartners. Lees meer

Reacties

Copyright 2020 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren