Stroomversnelling - het ware verhaal Een zomerse ochtend in Tilburg. Werklieden lopen in en uit de als keet ingerichte woning aan de Le Sage ten Broekstraat in Tilburg. In korte tijd heeft de straat in de volksbuurt een ware transformatie ondergaan. De nieuw uitziende woningen doen nog een beetje onwerkelijk aan tussen de andere arbeidershuisjes. Het resultaat mag er zijn, maar: wat heeft de bewoner er eigenlijk aan?
stroomversnelling het ware verhaal: de bewoner8 nr 3 2015
er raast een tornado
door de straat
Een zomerse ochtend in
Tilburg. Werklieden lopen in
en uit de als keet ingerichte
woning aan de Le Sage ten
Broekstraat in Tilburg. In
korte tijd heeft de straat in de
volksbuurt een ware transfor-
matie ondergaan. De nieuw
uitziende woningen doen nog
een beetje onwerkelijk aan
tussen de andere arbeiders-
huisjes. Het resultaat mag er
zijn, maar: wat heeft de
bewoner er eigenlijk aan?
Door de straten van Tilburg en Stadskanaal reed de laatste maanden een
verduurzamingstrein van de Stroomversnelling. Achttien woningen van Tiwos
en 22 van Lefier krijgen het predicaat `nul-op-de-meter'. Dat klinkt mooi; een
duurzame woningvoorraad is in ons aller belang. Maar ondertussen zit de
bewoner met de ongemakken. Die leeft vaak al jaren met veel plezier in de
woning en krijgt ineens te maken met ingrijpende werkzaamheden. Het Stroom-
versnellingsteam (zie kader `Het ware verhaal') dat de twee projecten onder
haar hoede heeft, beseft dat terdege. Samen met de betrokken woningcorpo-
raties probeert het de business case ook voor bewoners sluitend te krijgen.
OVERLAST
Bijna alle participanten hebben zich verkeken op de impact die de drastische
woningverbeteringen met zich meebracht. Vooral toen naast de buitenschil ook
nog keuken, badkamer en toilet werden gerenoveerd. Saskia Smit houdt zich
als bewonersparticipant bij Lefier bezig met bewonerscontact binnen projecten.
In Tilburg wordt de nieuwe voor de oude buitenwand geplaatst
riesjardschropp
tekst robert dingemans
stroomversnelling het ware verhaal: de bewoner nr 3 2015 9
Een rijtje nul-op-de-meterwoningen
aan de Purmerlaan in Stadskanaal
HET WARE VERHAAL
De Stroomversnelling raast in sneltreinvaart door Neder-
landse wijken. De eerste nul-op-de-meterrenovaties zijn al
voltooid. Verschillende teams van stroomversnellers leren
elke dag bij en innoveren zo de techniek en het proces. Een
van die teams ? bestaande uit Ballast Nedam, De Loods archi-
tecten en adviseurs, Ursem Modulaire Bouwsystemen en
Schouten Techniek ? zet haar deuren een jaar lang open voor
Renda. De vier werken samen aan de iQrenovatie, waarin
Ballast Nedam de nul-op-de-meterrenovatie heeft omgedoopt.
"Als je samen zo'n innovatietraject ingaat, weet je van tevoren
dat er zaken niet goed gaan", zegt Bart Kruyning van Ballast
Nedam. "Dat is ook helemaal niet erg, daar moeten we van
leren. We hebben in Nederland een gezamenlijk belang en
nodigen via deze weg iedereen uit met oplossingen te komen
zodat we in rap tempo dit land kunnen verduurzamen."
AAN DE KNOPPEN
Dit team van stroomversnellers wil de bewoner aan de knoppen
zetten. Georgeanne van Liebergen: "Daarvoor hebben we een dash-
board ontwikkeld met acht `knoppen', die bewoners op den duur
moeten kunnen afstemmen zoals zij dat willen: trots, centen, betrok-
kenheid, garanties, informatie, comfort, oplossen klachten en duur-
zaamheid. De knoppen werken als een equalizer; als je ze allemaal
tegelijk openzet, blaas je je speaker op. Staan ze allemaal dicht dan
komt er geen geluid uit. In het begin hebben we alleen ingezet op de
knoppen duurzaamheid en comfort. Voortaan bekijken we dat breder
door met bewoners in overleg te gaan. Uiteraard moeten we die
knoppen van tevoren goed afstemmen. Je kunt niet alles openlaten
voor bewoners. In samenwerking met corporaties gaan we de
kaders afstemmen waartussen kan worden gekozen."
Trots
Centen
Betrokkenheid
Garanties
Informatie
Comfort
Oplossen klachten
Afstemmen zoals jij dat wilt!
Duurzaamheid
i
"Het lijkt soms wel of er een tornado door de straat raast. Dat hebben we
toch wel een beetje onderschat. Voor een bewoner is dat zo ingrijpend.
Voor je huis boren ze een bron voor de warmtepomp, je gevel wordt in de
steigers gezet, ondertussen wordt er in je dak een gat geboord en verwij-
deren vakmensen ook asbest uit de woning. In elke ruimte van het huis
gebeurt iets. Je hebt nergens privacy. Dat is de bewoners op voorhand
verteld, maar dat het zo'n impact zou hebben, kon ik toen niet inschatten.
In de toekomst moeten we met zijn allen ? dus ook met bewoners ? over-
leggen of bewoners dat wel op deze manier willen of dat ze liever wat
minder overlast hebben, verspreid over meer dagen." Verder worden ook
al nieuwe oplossingen bedacht om overlast te beperken. "Het is leuk als
de renovatie binnenshuis in twee weken is afgerond, maar als je woning
daarbij zes weken in de steigers staat, duurt het gevoelsmatig langer",
weet Roy Nicolaye, uitvoerder bij Ballast Nedam. "Daarom kijken we nu of
we de straat stukje voor stukje in de steigers kunnen zetten, alleen op de
plekken waar we aan het werk zijn."
NIET ALLEEN EEN LEUK CONCEPTJE
De nul-op-de-meterrenovaties in Stadskanaal en Tilburg zijn onderdeel van
de tweede fase van de Stroomversnelling, de planmatige aanpak. Hierbij
worden 2750 woningen onder handen genomen. Een spannende fase,
lefier
stroomversnelling het ware verhaal: de bewoner10 nr 3 2015
waarin op gebied van bouw en techniek een hoop wordt geleerd en door-
ontwikkeld. Ondertussen is van belang dat de bewoner niet uit het oog
wordt verloren. Georgeanne van Liebergen is projectleider bij De Loods
en nauw betrokken bij de renovaties. "Het gaat niet alleen om een leuk
conceptje. Voor de bewoner moet veel meer kloppen. De Stroomversnel-
ling steekt vooral in op enthousiasmeren met de factoren duurzaamheid
en comfort, maar bewoners hebben hele andere zorgen: `hoeveel ga ik
uiteindelijk betalen en hoe is het gesteld met de overlast?' Ook het uiterlijk
van de woning is een factor. Huurders gaan van een oud uitziende woning
naar een huis dat er aan de buitenzijde als nieuw uitziet. Positieve effecten
daarvan werden op voorhand onderschat. Dat leerden we in Tilburg en
daar konden we vervolgens in Stadskanaal al rekening mee houden."
WHAT'S IN IT FOR ME?
Als bewonersconsulente is Annemieke Koolen-van Boekel namens De
Loods verbonden aan het project in Tilburg. Ze merkt op dat communi-
catie aan de voorkant over meer gaat dan duurzaamheid en comfort.
"Voor veel bewoners is het financi?le plaatje of de trots die zo'n mooie,
nieuwe woning met zich meebrengt minstens zo belangrijk." Dus er zijn
meer factoren die van belang zijn in de communicatie vooraf. Duurzaam
renoveren is het uiteindelijke doel en een lage energierekening is leuk.
Maar als hij dankzij de energieprestatievergoeding nog steeds net zo
veel betaalt als voorheen, wat schiet de bewoner er dan mee op? "Het
gaat erom dat je bewoners van tevoren enthousiast maakt over al deze
verschillende onderwerpen." Zowel Tiwos als Lefier slaagden op dit
punt: 100% van de bewoners stemde in met de maatregelen.
BEWONERSCOMMUNICATIE
De corporaties kozen een verschillende aanpak voor de communicatie in
de uitvoeringsfase. In Stadskanaal werd gekozen dat gedeelte uit handen
te geven aan de aannemer, in Tilburg bleef de corporatie veel meer
betrokken bij het proces. "Wij hebben daar jarenlang ervaring mee", zegt
Gert Jan van Sluijs, projectleider bij Tiwos. "Het zou jammer zijn die
kennis niet te gebruiken." Nicolaye: "Op de bouwplaats zijn wij
aanspreekpunt voor de bewoner. Als we iets signaleren, zijn de lijnen met
Tiwos kort. Je wilt niet het risico lopen dat bewonersonvrede onder de
oppervlakte suddert, dat kan een kettingreactie onder huurders veroorza-
ken." Van Sluijs geniet vooral van het samenspel tussen aannemer en
corporatie. "Bewoners weten wie ze op de bouwplaats moeten aanspre-
ken en als er iets speelt, bereikt ons dat snel. Dat is de perfecte combi."
In Stadskanaal kozen ze voor een andere aanpak. In het voortraject
speelde de corporatie nog een grote rol. Zij informeerde bewoners over
de plannen en voerde de gesprekken voor het krijgen van instemming voor
projectdeelname. In de uitvoeringsfase lag de bewonerscommunicatie
volledig in handen van de aannemer. "Daar deden we al ervaring mee op
bij proefwoningen van de Stroomversnelling", zegt Gerard Slagter, project-
leider bij Ballast Nedam. "Het was intensief en we zitten wat dat betreft
ook in een leercurve. Van dit project leerden we vooral dat we verwachtin-
gen van bewoners beter moeten managen. De beloofde doorlooptijd was
twaalf dagen, de praktijk bleek echter weerbarstiger door de nodige tegen-
vallers. Vooraf moeten we die mogelijkheid al samen met bewoners incal-
culeren." Hij is het ermee eens dat vele werkzaamheden gelijktijdig in en
rond het huis een behoorlijke impact op de bewoner hebben. "Toch
komen die vooral voort uit tegenvallers, zoals we die hadden met de inpan-
dige berging en de kopgevels. Als we de tegenvallers uit ons proces filte-
ren, beperken we de bewonersoverlast tot een minimum."
NIET OVER EEN NACHT IJS
De partners binnen iQrenovatie leren wekelijks van elkaar en lessen
worden direct toegepast. Maar het duurt nog even voordat de proces-
sen zijn uitgekristalliseerd. "Het is allemaal zo nieuw", vindt Saskia
Smit. "Bij het bedenken van de concepten gingen we uit van de tech-
niek; de bewoner kreeg een afgebakend concept voor zijn kiezen. Daar
moest hij het mee doen. De volgende stap is dat we de bewoner al op
voorhand betrekken; hij is expert in het wonen in deze buurt." Van
Liebergen haakt in: "We blijven hobbels tegenkomen. Het mooie
concept is maar het topje van de ijsberg, dat beseffen wij nu ook. Inno-
veren gaat niet over een nacht ijs."
"ONGEMAK HOORT ERBIJ"
Willemien Alkema woont met haar drie kinderen aan de Purmerlaan
in Stadskanaal. Ze ging de renovatie met veel enthousiasme tege-
moet. De communicatie vooraf had wat haar betreft wel wat beter
gemogen. "Ik wist dat ze in mei aan de slag gingen, maar hoorde
niets. Opeens viel er een brief op de mat dat er een bijeenkomst
was waar ik de kleur van de tegeltjes en keukenkastjes mocht uitkie-
zen. Dat vond ik dan wel weer erg leuk." Een kritische noot wil
Alkema nog wel kraken. "De berging zou een nieuw dak krijgen, dus
het dak werd er heel enthousiast al vanaf gesloopt. Alleen was de
dakdekker nog niet zover en werd ook nog een dag ziek. In de
tussentijd ging het flink regenen; heel de vloer stond blank. Daar
baalde ik flink van." Desondanks neemt ze de ongemakken die de
renovatie met zich meebracht voor lief. "Ach, dat hoort erbij toch. Ik
ben zo blij met mijn nieuwe woning. Buiten is het 30 ?C, hier binnen
is het lekker koel dankzij de goede isolatie. Bovendien profiteren
mijn twee jongens van het verbeterde binnenklimaat; zij hebben
merkbaar minder last van hun astma." Willemien Alkema verbleef een week in de proefwoning
In Renda 2015/4 meer van dit team van stroomversnellers.
Coos Schouten (Schouten Techniek) en Ab Niezen
(Ursem Modulaire Bouwsystemen) geven hun visie over
de modulaire renovatieprocessen.
stroomversnelling
Reacties