inloggen bij Renda
Home / Content / Nieuws

Jaaroverzicht 2018

2 januari 2019

De feestdagen zijn achter de rug en we zitten inmiddels al in het nieuwe jaar, 2019. Toch willen we nog even stilstaan bij 2018 met dit overzicht van de meest gelezen stukken van het afgelopen jaar.

Top 5 nieuwsberichten

1. Veel huurders ontevreden met woning
Een groot deel van de mensen met een huurwoning is ontevreden met zijn of haar huis. Dat blijkt uit de ING Woonindex, meldt de NOS. Met de Woonindex wordt het vertrouwen van huurders en mensen met een koopwoning in de huizenmarkt gepeild. Slechts 15 procent van de huurders is tevreden over de woning. Van de mensen met een koopwoning zegt twee derde in zijn of haar ideale huis te wonen. Lees het volledige bericht.

2. Wordt Kirsten de meest betrokken bewoner?
Een nieuwe genomineerde voor onze verkiezing van meest betrokken bewoner: Kirsten Jansen. Kirsten woont samen met haar zoon Bas en hond Woelie aan de Bangkokdreef in Utrecht. Sinds november vorig jaar renoveert Portaal hier vier portiekflats. Kirsten woont in de eerste portiek, waar de renovatie bijna is afgerond. Alleen de overloop en entree moeten nog worden afgemaakt en er worden nog ramen bij de lift en het trappenhuis geplaatst. Lees meer.

3. De Alliantie en gemeente Breda aan de slag met lokale routekaart
Stichting W/E adviseurs ontwikkelde samen met de Woonbond, VNG, RVO, VGV&D en Aedes de 'Lokale Routekaart naar CO2-neutraal', die corporaties, gemeenten en huurders ondersteunt bij het verduurzamen van de woningvoorraad. De Lokale Routekaarten naar een CO2-neutrale woningvoorraad bieden de betrokken spelers een goed overzicht en inzicht in hun verduurzamingsopgave. Lees het nieuwsbericht.

4. Hoe woon jij? Lindsay Termorshuizen
Sinds april van dit jaar woont Lindsay Termorshuizen (22) aan de Willemstraat in Eindhoven. In het verbouwde voormalig kantoor van Woonbedrijf heeft ze haar intrek genomen in een Spacebox. De indeling is verrassend. Op 18 m2 heeft Lindsay het voor elkaar gekregen om een besloten slaaphoekje met garderobekast te maken, en direct daarachter een kleine living met een bankje en Tv-meubel. Lees het hele bericht.

5. In tweeënhalve dag van het gas
De totale renovatie van woon-zorggebouw De Miente in Gorredijk, in opdracht van woningcorporatie Elkien, duurt natuurlijk wel wat langer. Toch hebben de bewoners van de vijftig zorgappartementen maar tweeënhalve dag werklui over de vloer. Daarna is hun woning verduurzaamd. Lees verder.

Lees alle nieuwsberichten van 2018.

Top 5 columns

1. Gasloos in de bestaande woning: niet realistisch – Twan van Grinsven
Koolmonoxide vergiftigingen, cv-ketelfabrikant Nefit negatief in het nieuws en schade aan huizen door gaswinning in Groningen. Nederland is in beweging, bestuurders roepen op om van het gas af te gaan en het verbieden van de gasketel. Maar is er een goed alternatief voor de bestaande woningvoorraad? Lees de volledige column.

2. De grote verbouwing van Nederland is gestart – Rob de Jong
We zijn in beweging, de grote verbouwing van Nederland is gestart. En niet een zuinig stapje vooruit, alles wijst erop dat we de komende jaren Nederland echt gaan verduurzamen. Dat die ontwikkelingen snel gaan, zie ik op veel fronten. Lees verder.

3. CO2-neutraal renoveren zonder 'NOM-jas' – Niek Habraken
Vrijwel alle corporaties zijn bezig met de routekaart CO2-neutraal 2050 en nieuw verduurzamingsbeleid. Tegelijkertijd ligt in alle discussies over het elektrificeren van de bestaande woningvoorraad de nadruk op het integraal vervangen en/of omhullen van de buitenschil. Dit 'inpakken' van de woning wordt ook wel aangeduid met termen als 'Theemuts' of 'NOM-jas'. Het gaat daarbij om woningen van voor 1992 met een zeer slechte energetische kwaliteit. En de investeringen op woningniveau zijn erg hoog. Lees de hele column.

4. Participatie? Tevreden bewoners! – Sancha Schuurs
Groot onderhoud en renovatie worden pas echt leuk als huurders in een vroeg stadium kunnen meepraten. Dan kun je hun wensen en meningen nog meenemen in je plannen. Het resultaat? Tevreden bewoners! In deze blog geef ik aantal voorbeelden van bewonersparticipatie uit onze eigen praktijk. Lees meer.

5. De buurt leeft op – Rob de Jong
Een wijk is meer dan een optelsom van huizen, zoals een buurt meer is dan het aantal huishoudens. Het is de sociale omgeving waarin mensen leven, hun kinderen opvoeden en waar zij zich prettig willen voelen. Tegelijk is de verleiding groot om vanuit een technisch en wettelijk oogpunt naar woningen te kijken. Maar doen we onszelf daar niet mee tekort? Lees de volledige column.

Andere columns nog eens teruglezen? Kijk dan hier.

Top 5 artikelen

1. Experimenten in circulariteit
Gevelbekleding gemaakt van auberginevezels, plaatmateriaal van plantenresten, kledingafval als isolatiemateriaal: de ontwikkeling van nieuwe materialen en hun duurzame toepassingen gaan razendsnel. Een interview met ontwerper en materialenexpert Simone de Waart. Lees het hele artikel.
2. De bewoner verleiden tot verduurzaming
Hoe krijg je de particuliere woningeigenaar aan het verduurzamen? Gemeente Enschede en woningcorporaties Domijn en de Woonplaats besloten deze vraag bij de markt neer te leggen. Er ontstonden verschillende initiatieven, maar het winnende concept kwam van KAW: een renovatiewinkel waar men duurzaamheid in pakketten koopt. Geurtse: "We hebben altijd gezegd dat we de corporatiewoningen willen gebruiken als motor voor de particuliere markt". Ruim drie jaar na de opening van de eerste Reimarkt winkel lijkt het concept aan te slaan. Lees verder.

3. Leren, evalueren, verbeteren
De komende tien jaar werken woningcorporatie ZOwonen en bouwondernemingen Van Wijnen en Heijmans aan de vernieuwing van enkele duizenden woningen in onder meer Sittard en Geleen. Vorig jaar las je in Renda hoe deze projectoverstijgende samenwerking op strategisch vlak tot stand kwam. Nu kijken we op tactisch niveau naar de concrete invulling van deze samenwerking. Lees het volledige artikel.

4. Tweede huid voor portiekwoningen Soendalaan
Niet elke woningcorporatie durft het aan om portieketagewoningen naar NOM te renoveren. Waterweg Wonen ging de uitdaging wel aan. Als pilot kregen twaalf woningen uit een groter bestand van 195 te renoveren woningen de 'NOM-behandeling'. Voor het ontwikkelde 2nd Skin-concept werd nauw samengewerkt met BIK bouw, Sto Isoned, Itho Daalderop, Kingspan en TU Delft in een Europees Climate-KIC-project. Lees meer.

5. Oude glorie hersteld in Philipsdorp
Philipsdorp, een oud arbeidersbuurtje, werd gebouwd aan het begin van de vorige eeuw om de arbeiders te huisvesten die door Philips naar Eindhoven werden gehaald. Begin jaren negentig overwoog Woonbedrijf de 771 woningen te slopen en er nieuwbouw neer te zetten. Maar de bewoners protesteerden: zij waren gehecht aan hun karakteristieke buurt, en wilden niet dat deze gesloopt zou worden. De sloopplannen werden van tafel geveegd, en Woonbedrijf besloot te renoveren. Lees het hele artikel.
Bekijk hier alle artikelen van 2018.

Jouw content op Renda?

Wil jij een poging wagen om in 2019 in de Top 5 te komen met een eigen column, artikel of nieuwsbericht? Neem dan even contact met ons op via renda@aeneas.nl.

Renda ©2024. All rights reserved.