netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Wat is de realiteitszin van outsourcen?
Bas Sievers
Bas Sievers

do 22 mei 2014

Door de introductie van ‘de regiecorporatie’ begin 2013 is outsourcing hot. Outsourcing staat voor het uitbesteden van activiteiten van de eigen organisatie aan een derde partij, die juridisch losstaat van de organisatie. De beheerlasten van een corporatie moeten drastisch omlaag en zij moet alleen nog maar regie voeren. Dat zijn in een notendop de randvoorwaarden voor de corporatie in 2014.

Maar wat is de realiteitszin hiervan? En wie schiet er eigenlijk wat op met dit idee? Voor mij is het een denkmodel, maar zeker niet het denkmodel. We moeten er als sector, maar ook als corporaties afzonderlijk wel goed over nadenken. Wat mij de laatste tijd heeft beziggehouden zijn twee zaken: 1­) is het klakkeloos outsourcen van allerlei diensten echt goedkoper of is het een verschuiving van kostenplaatsen?, en 2) het is een zoektocht naar wat je zou kunnen outsourcen: waar begin je mee?

Onderhoud wordt vaak als eerste genoemd. Veel van de woningcorporaties besteden hun dagelijks onderhoud al tijden uit, meestal aan meerdere aannemers. Er zijn ook corporaties die al jaren geen eigen onderhoudsdienst meer hebben. Nieuw echter is het uitbesteden van het complete proces. In het kader van kostenverlaging worden steeds meer reparatieverzoeken, serviceverzoeken en een deel van het mutatieonderhoud volledig aan een partner uitbesteed of wordt dit serieus overwogen.

Door de druk van de economische crisis is er een heuse innovatie- en vernieuwingskracht gaande onder aannemers en bouwbedrijven. De voortrekkers in dit proces beseffen dat doorgaan op de oude voet de continuïteit van het bedrijf in gevaar brengt, en dat één van de kansen ligt in het aangaan van verbindingen in de keten met partners als woningcorporaties. Daarnaast is er het besef dat het louter leveren van onderhoud niet voldoende is, maar dat klanten moeten worden ontzorgd.

Het grootste voordeel van het uitbesteden van het gehele proces van reparatie- en serviceverzoeken is dat het proces in één hand komt. Hierdoor krijgt deze ‘ene hand’ de kans om dit proces zo efficiënt en effectief mogelijk te organiseren. Voor corporaties zit het voordeel en uiteindelijk dus de kostenbesparing in het optimaliseren van de planning en de aansturing van het werk.

Op welk moment is uitbesteden van dagelijks onderhoud interessant voor een corporatie? Dat hangt van een aantal factoren af. Uiteraard moet zij de noodzaak voelen om efficiënter te gaan werken en daardoor te bezuinigen. Dit zal in de huidige markt bij praktisch iedere corporatie het geval zijn. Bijvoorbeeld indien de procesvoering van reparatieonderhoud binnen de organisatie meer kan worden geoptimaliseerd, omdat er nog op de traditionele manier wordt gewerkt. En als je als organisatie weet dat je voor deze optimalisatie fors in ict zou moeten investeren. Oftewel, je staat als woningcorporatie voor de keuze om zelf te investeren in een efficiënte en meer digitale onderhoudsdienst met alles wat daarbij komt kijken. En in dat geval, zou een corporatie dus beter kunnen besluiten om het gehele proces uit te besteden aan een passende partij.

Manager Innovatie, Kennis & Strategie Wonen Limburg

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Kom je ook naar de Dag van de Bewoner?

Dompel je op 14 november  onder in de wereld van bewonerscommunicatie aan de hand van inspirerende voorbeeldcases en discussies met medevakgenoten.

Bekijk het programma

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren