netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Wat is het Why van renovatieland?
Bas Sievers
Bas Sievers

do 7 november 2013

Het was even schrikken maandag. Na een rustig weekend vol energie weer lekker aan het werk, dacht ik. Om een uur of negen loop ik naar de pantry voor een kopje thee. Even zwaaien naar collega’s in de buurtwinkels, bekertje onder de automaat, knop ‘heet water’, lade open… Toen gebeurde het.

Daar lag hij dan: Pickwick winterglow. De energie vloeide figuurlijk uit mijn lijf, in het bekertje met warm water, en verdampte. Het wordt winter, grauw en koud. De ‘herfststorm’ (trouwens ook een smaakje) hebben we gehad, mét windhoos, en de wintertijd is vorige week ingegaan. Ik keek naar buiten en zag een brugpieper met een grote tas door de bladeren fietsen. Hij had handschoenen aan.

De winter komt er weer aan, verwarmingen gaan een graadje omhoog en mensen bereiden zich stilletjes aan voor op de komende feestdagen. Zal de crisis dit jaar wel merkbaar zijn rondom de feestdagen, of knallen we er weer vol in met onze zuur verdiende euro’s? Ben erg benieuwd. Maar het belangrijkste van de aankomende tijd is en blijft hoe wij dit jaar ons sinterklaasfeest gaan vieren. Zijn de Zwarte Pieten er wel of niet bij dit jaar? Ik bespeur, bij het uitspreken van de vorige zin, een nieuw tv-format voor RTL4 of SBS6. Als het zover is, zal ik mijn bankrekeningnummer doorgeven.

Ik las afgelopen week een blog over ons sinterklaasfeest, waarin dit mooie kinderfeest werd ontrafeld vanuit de Golden Circle-methodiek van Simon Sinek (Why, How, What). Daarin werd snel duidelijk dat ‘t hem niet in de Why en de What zit: “Met de Why van Sinterklaas is niks mis. Volgens de overlevering is hij een kindervriend die graag kinderen gelukkig maakt en cadeaus geeft, vanuit de grond van zijn hart. De What is ook wel duidelijk. Je maakt een verlanglijstje, Sint en Piet lezen dat en zorgen dat je op 5 december de cadeaus krijgt. Als je zoet bent geweest tenminste. Zitten ook nog waarden en normen in. Mooi!”

Het probleem zit primair in de How van ons sinterklaasverhaal. Het komt erop neer dat Zwarte Piet geen assistent van Sinterklaas zou moeten zijn, maar dat Zwarte Pieten gewoon een afspiegeling van de samenleving zouden moeten zijn. Kinderen geloven toch tot een bepaalde leeftijd alles wat wij ze vertellen. Probleem opgelost? Ach, dat laat ik graag aan u zelf over.

De bovenliggende vraag hierbij is of wij in renovatieland weten wat onze Why, How en What zijn. Zo niet (wat ik denk), dan zouden we eens heel snel moeten beginnen met die te achterhalen. Wat denkt u?

Met die overweging als denkrichting wens ik u toch heel veel plezier bij onze mooie Nederlandse traditie, het sinterklaasfeest!

Manager Innovatie, Kennis & Strategie Wonen Limburg

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Kom je ook naar de Dag van de Bewoner?

Dompel je op 14 november  onder in de wereld van bewonerscommunicatie aan de hand van inspirerende voorbeeldcases en discussies met medevakgenoten.

Bekijk het programma

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren