netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Techniek aan en rond het huis blijft toch een mannenonderwerp
Paul Terwisscha van Scheltinga
Paul Terwisscha van Scheltinga

vrij 10 april 2015

Bij mij thuis ben ik de ‘techneut’ die alles regelt aan en rond het huis. Tenslotte heb ik ooit een bouwkundestudie afgerond, heb ik enige werkervaring rondom dit onderwerp, vind ik het gewoonweg leuk en, last but not least: historisch bepaald is dit een mannenonderwerp. Oftewel mijn vrouw vindt het wel best.

Enige tijd terug kreeg mijn vrouw problemen met de verwarming. Natuurlijk juist op een moment dat het niet uitkomt; het was vrijdagavond, buiten was het koud, haar bezoek was onderweg voor een gezellige avond en ik zat onbereikbaar in een opera. Zij ging op zoek naar informatie zoals de gebruiksaanwijzing van de cv-ketel en de contactgegevens van onze vaste leverancier. Het resultaat van haar zoektocht was een sms naar mijn mobiel: “Verwarming doet het niet, waar is het dashboardkastje van ons huis?”

Hoe het vervolgens verder is gegaan, zal ik je niet mee vermoeien. Maar een deel van het bericht is bij mij blijven hangen. Want wat vreemd eigenlijk dat er in woningen geen vaste plek is, geen ‘dashboardkastje’, waar je relevante informatie kunt vinden over het huis wat voor jou als bewoner zo belangrijk is. De aftersales van het wonen met de daarbij horende service zijn in de (ver)bouwsector uiterst belabberd georganiseerd.

Verhuizen is voor de meeste mensen gekoppeld aan levensgebeurtenissen zoals op jezelf gaan wonen, samenwonen, kinderen krijgen, scheiden, zorg nodig hebben, et cetera. Mensen zijn heel blij met het nieuwe thuis, maar beginnen tegelijk aan een jaren durende ontdekkingstocht in een jungle van gebruikersvraagstukken, onderhoudsvraagstukken, 1000 en 1 producten, storingen, problemen, garanties, adviseurs, leveranciers en het doe-het-zelf-panacee.

Naar mijn mening kan er heel veel onnodig gedoe worden voorkomen wanneer je als bewoner op een vaste plek alle relevante informatie over jouw huis kunt vinden, geordend en geïntegreerd op gestandaardiseerde wijze. Woninginformatie die:

Met de huidige digitale mogelijkheden is een virtueel dashboardkastje wat mij betreft de oplossingsrichting. Het is slechts een kleine stap om dergelijke woninginformatie te integreren met een dashboard en bedieningsinstrumenten voor het gehele huis. Wat zou het mooi zijn wanneer organisaties als Woonbond, Vereniging Eigen Huis, Neprom en Aedes hiertoe gezamenlijk het initiatief nemen.

Adjunct directeur en manager vastgoed, Woonbedrijf

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Kom je ook naar de Dag van de Bewoner?

Dompel je op 14 november  onder in de wereld van bewonerscommunicatie aan de hand van inspirerende voorbeeldcases en discussies met medevakgenoten.

Bekijk het programma

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren