netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Renoveren is vooruit kijken
Haico van Nunen
Haico van Nunen

do 27 maart 2014

Op weg naar kantoor fiets ik meestal dezelfde route door het Eindhovense Dommeltunneltje. Maar met enige regelmaat moet ik omrijden omdat een deel van die route is afgesloten voor werkzaamheden. En altijd op hetzelfde punt. Fietspad en tunnel liggen open om enige dagen of soms weken later weer ‘verbeterd’ open te gaan.

Eind vorig jaar stond op de borden dat het deze keer grootschalig zou worden aangepakt; de route ging voor maar liefst drie maanden dicht! Het leek erop dat het serieus werd aangepakt. Die drie maanden zijn nu voorbij en de werkzaamheden zijn bijna afgerond. Het asfalt is vernieuwd, nieuwe tegels en zelfs de beplanting is aangepast.

Maar wat schetst mijn verbazing? Het trottoir wordt netjes aangeveegd, terwijl op hetzelfde moment de juist gelegde (en aangeveegde) tegels al weer worden opengehaald om een kabel te leggen. Alles is net vernieuwd, maar toch moet er weer iets worden aangepast. Ik vrees dan ook dat binnenkort de route wederom is afgesloten voor een aanpassing of om iets nieuws aan te brengen. Wat schiet de gebruiker daar mee op? Deze werkwijze zet me toch aan het denken, iedere keer als ik er voorbij kom.

Hetzelfde verschijnsel doet zich voor bij onze gebouwvoorraad. We proberen eerst zo veel mogelijk te doen op basis van klachtenonderhoud. Soms iets kleins, soms iets groter, maar het blijft een reactie op de problemen die zich voordoen. Als er voldoende (of eigenlijk te veel) klachten zijn gemeld, worden ze gebundeld. Er wordt een maatregel getroffen zoals het aanbrengen van nieuwe cv-ketels of nieuwe hemelwaterafvoeren, maar nog steeds op basis van klachten.

Pas zodra er echt noodzaak is en het past binnen het beleid, wordt er grootonderhoud of een renovatie uitgevoerd. Dat biedt wel de mogelijkheid om extra kwaliteit toe te voegen en ervoor te zorgen dat je de komende jaren niet weer hoeft terug te komen. Tevens is dit het moment om alle toekomstige voorzieningen aan te brengen, ook al maken bewoners er nu nog geen gebruik van.

Het houdt in dat je moet onderzoeken welke andere opgaves er de komende jaren nog aankomen. Als je nu de gevel verbetert, wanneer is het dak dan toe aan vervanging? Dat vraagt erom nu al na te denken over bijvoorbeeld aansluitingen en toekomstige verbeteringen.  En dat is lastig, want je bent net bezig met de huidige verbeteringen, niet met de toekomstige opgave.

Maar als je op dit moment al weet dat er nog een kabel in moet, kun je die in één moeite door aanbrengen. En dan hoeft er niet net na oplevering en het aanvegen van de stoep, iemand te komen om toch nog even een kabeltje te trekken. Grootonderhoud en renoveren vragen om vooruitkijken. Plannen maken met de behoefte van morgen in gedachten. Met als doel dat iedereen de volgende jaren weer fluitend naar zijn werk kan fietsen.

Adviseur BouwhulpGroep

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren