netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Tijd voor een facelift
Rob de Jong

di 27 september 2016

Weinig huurders zullen een huurverhoging met gejuich ontvangen. Zelfs niet als hun woning energetisch wordt verbeterd. Maar hoe krijgt u dan hun toestemming voor renovatie? Het is tijd om het roer om te gooien en iets anders aan te bieden: een mooi huis! Een huis met een eigen identiteit én een lage energierekening.

Er zijn tal van lijvige rapporten geschreven over de verduurzaming van de woningvoorraad. Branchebreed groeit het besef dat er nu echt meer verduurzamingsmaatregelen getroffen moeten worden. Zonnepanelen, knellend hang- en sluitwerk, dubbelglas, HR-ketels én dak- en gevelisolatie moeten de sprong naar die energiezuinige woningvoorraad mogelijk maken.

Beeld Alliantie+ Kiezen uit een keuzepallet en gefaseerd renoveren de eerste proefwoning in Eckert, Eindhoven is zeer positief ontvangen door buurtbewoners

Corporaties geven echter aan dat het overtuigen van de huurders een grote uitdaging is die veel inspanning vergt. En als u woningverbeteringen verdisconteert in de huurprijs, kan dat nog veel moeilijker worden. Het merendeel van de huurders geeft bij renovaties namelijk aan dat zij 'akkoord zijn, mits de huur gelijk blijft'. De reden dat de meesten uiteindelijk toch instemmen met renovatieplannen is het betere wooncomfort. Óok met de zonnepanelen. Want als een woning energiezuinig wordt, mag dat van de bewoner best zichtbaar zijn.

De facelift

De vraag is echter: als u de gevel een nieuwe jas aantrekt, waarom grijpt u dan de mogelijkheid niet aan om het huis een fris gezicht te geven en de buurt een extra impuls? Het straatbeeld is in veel wijken sinds de jaren zeventig nauwelijks gewijzigd, terwijl er achter de muren zo veel is veranderd. Gevelisolatie biedt dé kans om anonieme woningen en eenvormige straten een eigen identiteit te geven. Als u de nieuwe isolerende gevel beschouwt als een blank canvas en een beetje out of the box denkt, zijn er zo veel mogelijkheden om een straatbeeld te creëren dat recht doet aan de omgeving. Bijvoorbeeld door gevels te ontwerpen die verschillende aspecten van een buurt zichtbaar maken. Of door herkenbare woningen te realiseren. Als u uw huurders bij renovatie bovendien een keuzepallet aanbiedt, zullen zij zich meer betrokken voelen. En door het gebruik van verschillende gevelmaterialen en kleuren hoeft u bovendien niet alle bewoners uit een straat direct mee te krijgen in uw plannen. U kunt dan woning voor woning de hele buurt aanpakken.

'Wat woon je hier luxe, zegt mijn bezoek' of 'als ik na mijn werk de straat inkom, geeft het me een goed gevoel het 'nieuwe' complex te zien', zijn enkele reacties die we kregen van bewoners na een renovatie. En niet alleen mondeling maakten ze enthousiasme kenbaar, de fysieke omgeving straalde ook weer. Tuinhekjes hadden een fris tintje gekregen, een aantal mensen had nieuwe gordijnen aangeschaft en stoeptegels waren recht gelegd. Kortom: de bewoners gaven de metamorfose zelf ook nog een extra dimensie. Gesterkt door die ervaringen, durf ik met u de weddenschap wel aan te gaan dat zodra de eerste huizen gerenoveerd zijn - en de anderen het fraaie huis van de buren zien - de late beslissers ook graag hun woning laten face liften.

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren