Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Hoe kies je De Gelukkigste Bewoner?

14 november 2017

Vorige week kwam de jury bij elkaar om De Gelukkigste Bewoner te kiezen. De zeven genomineerden zijn: Bo-ex, Caspar de Haan, De Goede Woning, De Variabele, KnaapenGroep, SSW de Bilt en Woonbedrijf. Vanuit hun achtergrond bekeken onderzoeker Anke van Hal, marketingpsycholoog Niels Götz en directeur Woonbond Ronald Paping deze nominaties. Het bleek nog best een lastige opgave om De Gelukkigste Bewoner te kiezen. Hoe bepaal je geluk? Is geluk niet per definitie een subjectief begrip?

De juryleden gingen niet over één nacht ijs en vergaderden bijna 3 uur alvorens De Gelukkigste Bewoner te kiezen. Eerst vroegen ze zich eerst af wat hen zelf gelukkig maakt als bewoner. Ronald Paping, directeur Woonbond, woont al 20 jaar op dezelfde plek. Hier woont hij dicht bij zijn werk en heeft hij de voetbalclub in de buurt. Voor Anke van Hal, hoogleraar Sustainable Building and Development, is het ‘gedag zeggen’ tegen elkaar het uitgangpunt voor het prettig wonen. De omgeving, bijvoorbeeld de voorzieningen op loopafstand, zijn ook belangrijk. Marketingpsycholoog Niels Götz wordt vooral heel gelukkig van het contact met de buren. Samen maak je de sfeer en als het niet botert heeft dat zeker invloed op je woongeluk. Anke, Niels en Ronald concludeerden dat woongeluk voor een groot deel afhangt van de omgeving. Dit is ook terug te zien bij de genomineerden.

Maar hoe kies je nou De Gelukkigste Bewoner uit zo’n breed scala aan projecten, met allen een eigen context, opdracht en resultaat? ‘De Gelukkigste Bewoner’ verwijst natuurlijk in eerste instantie naar de bewoner zelf. Ronald Paning keek dan ook vooral naar de persoon. Welke bewoner is als mens het gelukkigst? Hierbij tellen allerlei factoren mee, zoals de omgeving, de locatie van de woning en de levensfase van de bewoner, die buiten de invloedsfeer liggen van de organisaties die de renovatie uitvoerden. Anke van Hal en Niels Götz keken bij de beoordeling meer de invloed van de organisatie op het geluksgevoel van de bewoner, dankzij (of ondanks) de renovatieopgave. Welke duurzaamheidsambitie was het grootst en welke kosten waren met het project gemoeid? Welke best practices kunnen voor grote groepen bewoners een verandering teweeg brengen?

Op basis van de diverse invalshoeken besloot de jury het geluk te beoordelen op drie niveaus:

  1. Het geluk van de bewoner als mens
  2. De bijdrage van de bewoner aan het goed laten verlopen van het renovatieproces
  3. De bijdrage van de professionals aan het geluk van de bewoners

De jury concludeerde dat alle genomineerden, zowel de organisaties als hun bewoners, een inspiratiebron zijn voor de sector. Op 23 november, tijdens de Dag van de Bewoner, wordt de winnaar van de verkiezing bekend gemaakt. Deze dag staat geheel in het teken van de bewoner. Meer informatie over de inhoud van de bijeenkomst en het aanmelden.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren