jouw kennisnetwerk voor de bestaande bouw

RendakaffeeDe Dag van de Bewoner

23 november 2017

Jullie, onze kennispartners, vroegen ons in 2017 nog veel meer aandacht te hebben voor het huurdersperspectief. Dat doen we. Onder andere met de Dag van de Bewoner op 23 november. Een hele dag over jullie klant, de bewoner. Host van de Dag van de Bewoner is Jeroen van Hattum van de Hostmanship Group. Hostmanship is: De kunst mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn.

Break-out sessies

De dilemma's van een corporatie

Als je vraaggestuurd gaat renoveren, kun je dan nog 'nee' zeggen? Vraagt SSW de Bilt zich in deze sessie hardop af. Directeur-bestuurder Jessie Bekkers- van Rooij en directeur klant Marcel Rodigas (ovb) gaan graag met jou in gesprek hierover. 

De ideale mix in bewonerscommunicatie

Bij wie ligt of hoort nu eigenlijk de bewonerscommunicatie? Besteed je het uit aan de bouwer of moet de corporatie het toch zelf doen, omdat het hun bewoners betreft. Knaapen en Antares vertellen over hun zoekproces en ervaring met het vinden van die ideale mix bij een grootschalig renovatieproject in Venlo.

De bewoner aan het stuur

Wat krijg je als we onze huurders mede aan het stuur zetten en niet alles ‘met de professionals’ bedenken? Oftewel, Woonbedrijf wil graag klantgestuurd werken. Paul Tholenaars, directeur wonen van Woonbedrijf, licht dit proces toe, inclusief dilemma’s en successen.

#Hoedan?

Hoe organiseer je het proces en communicatie met bewoners voor, tijdens en na een renovatieproject? Hoe krijg je de bewoner mee in de verduurzaming? Caspar de Haan onderhoud en renovatie heeft het graag met jou over het spanningsveld van een maatschappelijke opgave en de individuele woning en haar bewoner. Laten we samen de successen en mislukkingen delen.

Wat zijn de geluksfactoren van bewoners?

Wat vinden bewoners nou geslaagd aan hun huis en waarom? Birgit Dulski is onderzoekster bij Nyenrode en houdt professionals in deze break-outsessie een spiegel voor. Ze deed onder andere onderzoek naar diverse ecowijken die inmiddels 20 jaar oud zijn. Wat heeft gewerkt en wat juist ook, helaas, helemaal niet? 

Op weg naar bewonersgericht dienstverlenen

Vakmensen van vastgoedonderhoudsbedrijven werken vaak in de sociale woningbouw. Zij zijn tijdelijk te gast bij de bewoner in hun huis en in hun leven. Dat vraagt om meer dan alleen vakmanschap. Dat vraagt om handelen vanuit respect én inlevingsvermogen. Voor de bewoners en hun bezittingen. Door de vaklieden, de bewonersbegeleider én de opdrachtgever. Het doel: een gelukkige bewoner. Samen met Hostmanship delen zij in deze sessie hun weg naar bewonersgerichte dienstverlening. 

Toeleverancier zet stap richting bewoners

Hoe kunnen we als toeleverancier de verbinding maken tussen product en bewoner? Mosa vertelt samen met een opdrachtgever wat innovaties op het gebied van product (halffabrikaten) en service (ict-ondersteuning) hen oplevert voor het proces en wat dit de bewoners oplevert?

Webshop met verduurzamingsproducten

In februari vroeg Woningcorporatie Portaal leveranciers “aantrekkelijke” verduurzamingsproducten te maken voor in hun gloednieuwe webshop. Hoe loopt het nu? Annemieke van Doorn en bewoners uit Utrecht lichten toe.  

De huurder als dwarsligger of ambassadeur voor CO2-neutraal wonen

Hoe betrek je de huurder in de ambitie om te komen tot CO2-neutraal wonen? De huurder verident de hoofdrol. Hoe voorkom je dat de huurder zich ongelukkig voelt en een dwarsligger wordt. Samen met huurders werken wij aan de meest gelukkige huurder. Veilig, gezond en comfortabel woont zonder energielasten, dat is de inzet van Groene Huisvesters en de Woonbond. Rutger Grootwassink van de Woonbond presenteert de Routekaart voor huurders naar CO2-neuraal wonen, die door Renda partner w/e adviseurs is ontwikkeld. Marlou Boerbooms en Groene Huisvesters maken hier een interactieve sessie van.

Winnaar Renda verkiezing: De Gelukkigste Bewoner

Tijdens de dag van de bewoner wordt de winnaar bekend gemaakt van de verkiezing waarin Renda op zoek is naar de Gelukkigste Bewoner. Hier vind je meer informatie over deze verkiezing. Hoe kun je een bewoner aanmelden? Wie zit er in de jury en waar letten zij op? We zien je aanmelding graag tegemoet, want ook jij hebt toch zeker wel iemand heel gelukkig gemaakt de laatste tijd?

kosten en aanmelden

Aanmelden voor de Dag van de Bewoner kan via het aanmeldformulier hieronder of je kunt contact opnemen met Elleke van de Westeringh via e.vandewesteringh@aeneas.nl of 0623260586. Ook voor vragen kun je altijd contact opnemen. 

Via het aanmeldformulier:
Eerst geef je aan of je wel of geen lid of partner bent van Renda en vervolgens maak je 3 keer een keuze uit één van de break-out sessie. Je vierde keuze is een reserve, zodat wij waar nodig nog wat kunnen schuiven. Per sessie zijn namelijk ongeveer 20 plekken beschikbaar. Meld je dus snel aan, want vol is vol. Je hoort begin november van ons in welke ronde je in welke sessie zit. 

Voor elke introducé die je meeneemt ontvang je 50 euro korting. Dit mag een collega zijn en/ of relatie. Meld dit bij de aanmelding. 
De actie is geldig vanaf 17 oktober tot 23 november en niet in combinatie met andere acties. 

details

  • Tijd 9.00 -17.00
  • Locatie Krachtstation, Amerikalaan 199, Utrecht
  • Onderwerp De Dag van de Bewoner draait in zijn geheel om de bewoner. Alle workshops die deze dag gegeven worden linken stuk voor stuk aan de bewoner.
  • In samenwerking met HomeMates, Mosa, Woonbedrijf, Caspar de Haan, KnaapenGroep
  • Kosten € 295,- collega's /partners: €195,-

Programma

  • 9.30feestelijke opening
  • 9.45voorstellen van de (top 3) finalisten van de verkiezing van 'de gelukkige bewoner'
  • 10.00Jeroen van Hattum van de Hostmanship Group zorgt voor een interactieve sessie over de kunst mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn
  • 11.00eerste break-out sessie
  • 12.00de lunch wordt verzorgd door bewoners uit de wijk
  • 13.00tweede break-out sessie
  • 14.00derde break-out sessie
  • 15.00samen met Jeroen van Hattum kijken we terug op wat we deze dag geleerd hebben
  • 15.30we weten zo wie de gelukkigste bewoner is en waarom
  • 16.00met een hapje en een drankje praten we na, maar vooral ook door

Aanmelden voor dit event?

Copyright 2017 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren