netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Het geluk van daken merken
Joost Stemkens

do 10 januari 2019

Daken. Ook wel de vijfde gevel genaamd. Ze zijn niet weg te denken uit onze gebouwen. Maar zijn we ├╝berhaupt wel trots op ons dak, dat ons bescherming biedt tegen alle weersinvloeden?

Het dak is niet het meest in het oog springend element van een gebouw. Als het een plat dak betreft al helemaal niet. Bij een hellend dak is dat anders. We herkennen het dak wel (we weten dat we hier wonen), maar we kennen het niet (we weten niet welke afwerking het dak heeft). “Ja, wij hebben dakpannen. Oh ja, en ook panelen en het is niet of wel geïsoleerd (het is er altijd koud). Hoeveel schoorstenen? Uhm…. één? Nee wacht even, twee!”  Dit zijn samengevat de antwoorden die ik krijg als ik vraag wat voor een dak iemand heeft.

Daken worden prijs-bepaald gemaakt. Op verjaardagen kennen we allemaal een ome Jan die zelf daken maakt of de vriend van ome Jan die daken maakt. Of we kennen een uitmuntend dakdekkersbedrijf via ome Jan die we zeker moeten benaderen. Immers daar werken echt goede mensen. Oké, maar wat krijg ik dan als ik een advies wil over een nieuw dak, een dak passend bij de toekomst voor mij (behoefte), mijn woning (omgeving) en voor de mensen die na mij in de woning gaan wonen (verkoop)?

Dan barsten de verhalen los, de een nog wilder dan de ander. “Wij doen dit al jaren en we hebben nooit klachten, vraag maar eens daar en daar. Oh ja, en daar hebben we ook nog eens ooit daken gemaakt. We zijn niet de goedkoopste maar wel de beste en leveren altijd kwaliteit.” Natuurlijk chargeer ik voorgaande (denk ik) maar ik weet zeker dat er lezers zijn die voorgaande herkennen, of misschien binnenkort een verjaardagsfeest hebben!

Ik droom van daken waar de concurrentie wordt vergeleken zoals we andere producten kunnen vergelijken: auto’s, computers, pindakaas, telefoons, yoghurt, et cetera. Alles heeft een vaste onderlegger waarop we kunnen bouwen. Dit geldt ook voor daken, dus waarom doen we dan iedere dag het daken kunstje opnieuw?

De oplossing: dakmerken!
Ik geef de volgende veranderingen aan. Een brochure in plaats van een offerte, waar ik kan kiezen uit een dakmerk met diverse, in afbeeldingen weergegeven ondersteunde opties (die uiteraard passen in MIJN dak). En een veiligheidsplan over hoe we het dak makkelijk kunnen toetreden om de elementen op- of aan het dak veilig te kunnen onderhouden. Dit vervolgens aangevuld met een TCO (total coast of ownership) model, ondersteund met een overzicht van garanties. Niet waar we allemaal lid van zijn en welke certificaten we met hangen en wurgen hebben verkregen en die in stand worden gehouden op eenzelfde manier. Dit borgt namelijk geen enkele uitvoeringskwaliteit van een dak!

Nee, gewoon simpel:
- Dit model dak kost x en aan onderhoud y.
- Dit zijn de opties en aansluitend bij uw wensen in vergelijk met onze vragen is dit merk dak voor u   de beste oplossing.

Hieperdepiep hoera!

Mag het een onsje meer zijn… Nee!
“Oh ja, we beginnen op de vrijdag de 13de en zijn woensdag de 18de klaar. Heeft u nog vragen?”
 

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren