jouw kennisnetwerk voor de bestaande bouw

Joost Stemkens De beste nog beter maken

ma 8 januari 2018

Soms valt mijn oog op iets wat direct mijn aandacht trekt. Onlangs was dat een artikel over de nieuwe Mercedes S-klasse. Er werd verteld dat dit nieuwe model op maar liefst 6500 onderdelen is verbeterd! "Ontwikkelingen gaan snel aan de top. Mercedes-Benz wil voorop blijven lopen en heeft daartoe deze S-klasse verbeterd." Zo luidde de inleiding van het artikel. Dat zette mij aan het denken; hoe zit dat eigenlijk in onze sector?

Als ik dit vergelijk met de dakensector, ontbreekt het ons aan innovatieve initiatieven. Ik zie nog altijd veel dezelfde daken terwijl ik weet dat het anders kan, dat het béter kan. We gebruiken al jaren dezelfde onderdelen en richten ons met name op de vraag van de klant. Maar er is zo veel meer mogelijk. Laten we ook in de top van ònze sector blijven ontwikkelen. Laten we de klant verrassen en hem echt een keus geven!

Eigen bioscoop

Te lang zijn we blijven hangen in de vraag ‘wat wil de klant?’. Ik denk dat het tijd is om vanuit onze kennis en kunde te gaan ontwikkelen en daarna een compleet nieuw concept aan de klant voor te leggen. Laat ons hierbij verder kijken dan alleen de dakpannen an sich. Denk ook meteen na over de zolderruimte die zich onder het dak bevindt; wat zien we daar voor mogelijkheden? Wordt het een sportruimte, of bouwen we zelfs een eigen bioscoopzaal voor de bewoners?

Behoefte creëren

We moeten de klant verrassen met onze ideeën en zo een behoefte creëren waarvan hij niet eens wist dat hij die had. In andere industrieën zien we dat meer en meer gebeuren, zoals bij Mercedes. Daar wordt de beste nóg beter gemaakt; de nieuwe auto wordt ontwikkeld en in de markt gezet, zonder dat de klant erom vraagt. Hiermee bieden ze simpelweg een grotere keuze.

Durf los te laten

Ik geloof dat we ons te veel laten leiden door de waan van de dag. We moeten lef hebben, durven los te laten en verder kijken dan de klantvraag. We kunnen meer acteren op innovatie en duurzaamheid. Het mooie daarvan is; je roept niet alleen een nieuwe behoefte op bij de klant, maar het is ook meteen een oproep aan je concurrenten om mee te gaan innoveren. En daardoor krijgt de klant een nòg groter aanbod!

Het allerbelangrijkst is echter om de lol ervan in te zien. Dat we los moeten laten en innoveren, staat buiten kijf. Maar doe dat met plezier; kijk om je heen en doe nieuwe ideeën en inspiratie op. Dat maakt het dagelijkse werk zoveel leuker en geeft enorm veel energie!

Doe jij mee?

Fier gaat in elk geval aan de slag met een nieuw concept en ik daag jou uit om met ons mee te doen. Zullen we in 2018 onze klanten eens echt gaan verrassen? Vooropgesteld; wij houden de prijzen laag. We hoeven niet meteen 6500 nieuwe onderdelen te ontwikkelen zoals Mercedes, maar laten we elkaar inspireren in het nieuwe jaar. Hierbij quote ik graag Loesje (van de posters) die ooit schreef: ‘Waarom moeilijk doen als het samen kan?’

Ik wens iedereen een mooi en inspirerend nieuwjaar in goede gezondheid toe. Maak er wat moois van!

Reacties

Copyright 2018 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren