Babyboomers kenmerken zich als spaarders, gehecht aan de sociale omgeving, conservatisme en een hogere Do It For Me-mentaliteit (DIFM). Het houdt in dat deze groep geld heeft (spaarders), graag de woning geschikt maakt voor de komende twintig jaar (in huidige woning blijven), het liefste met een betrouwbare partijen zaken doet (conservatisme) en dat de verbouwing bij voorkeur wordt overgelaten aan een professional.
Stel dat het senior proof maken van een woning €40.000 kost voor de aanpak van badkamer, keuken, traplift, nieuwe vloeren en afwerking. Per jaar gaan momenteel circa 250.000 mensen van de babyboomgeneratie met pensioen; circa 140.000 huishoudens. En stel nu eens dat de bouwsector 5% daarvan weet te inspireren tot het ‘seniorizen’ van de woning. Dan kom je uit op een marktpotentieel van minimaal €250 miljoen per jaar.
Ik zie echter geen enkel bouw- of installatiebedrijf dat zich heel specifiek richting deze doelgroep profileert en een concept heeft, waarin:
Bij renovatie wordt vaak gedacht aan projecten in opdracht van woningcorporaties. Maar dat is een vechtmarkt waarin prijs helaas nog steeds een belangrijke, dominante factor is. Als ik bouw- of installatieondernemer zou zijn, zou ik het wel weten. Eindelijk geld verdienen met een uitgedacht concept voor een dankbare doelgroep die bereid is te betalen voor kwaliteit en vertrouwen.
Managing partner USP Marketing Consultancy en medeoprichter en eigenaar BouwKennis
Reacties