netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Onweerstaanbare oplossingen voor de bestaande bouw
Jurgen van der Ploeg
Jurgen van der Ploeg

do 11 december 2014

Enige tijd geleden las ik een stuk over de Theory of Emergency Response, een theorie die de vijf fasen van handelen in een dreigende noodsituatie beschrijft. Als je deze theorie loslaat op het klimaatdebat, kun je stellen dat we na veertig jaar discussie nog niet veel verder zijn dan fase 2: Interpret the problem as an emergency. Het is net als het gebruik van antibiotica in de bio-industrie; iedereen weet dat dit ongezond is en toch liggen de kiloknallers nog steeds in onze supermarkten.

De vijf fasen in de theorie zijn 1) Notice the problem, 2) Interpret the problem as an emergency, 3) Feel personally responsible to act, 4) Know what to do, en 5) Do it.

Voor de wetenschap is evident dat ook Nederland de komende jaren te maken krijgt met ingrijpende effecten van de klimaatverandering. Welke impact deze veranderingen hebben, kan niemand met zekerheid zeggen. De uitdaging is hoe we in een onvermijdelijke situatie van verandering kansen zien en benutten. Het is aan ons om de potentiële bedreigingen te herkennen (1), ze ook daadwerkelijk als urgent probleem te onderkennen (2) en de persoonlijke verantwoordelijkheid te voelen om in actie te komen (3).

Wat als we eens wat stappen overslaan? Ik ben ontwerper en wil me opstellen als iemand die meehelpt aan het draaiboek voor een potentiele noodsituatie. Bij een draaiboek ga je uit van een wat-als-situatie. Je bereidt je voor op het feit dat er een gerede kans is dat het zou kunnen gebeuren. Niet dat discussie verleden tijd zal zijn als er een draaiboek ligt. Maar ik denk dat juist ontwerpers de discussie het meest helpen door zich te focussen op het maken van inspirerende plannen.

Laten we onweerstaanbare oplossingen bedenken voor mogelijke wat-als-bedreigingen van onze gebouwde omgeving. Dus een volledige focus op fase 4, Know what to do. Bij deze fase kunnen we de ontwapenende kracht van een goed ontwerp inzetten. Samen op zoek naar oplossingen die niet sec een probleem oplossen, maar veel meer zijn dan dat. Samen met bouwers en financiers moeten we tonen dat noodzakelijke oplossingen voor onze ‘problemen’ begeerlijk en betaalbaar kunnen zijn. Juist zo kunnen we zorgen dat discussies over urgentie irrelevant worden.

Ik wil plannen maken die mensen in het hart raken. Want pas als je het hart weet te raken, krijg je mensen in beweging. Kijk maar naar hoe de auto-industrie mensen weet te beroeren; bij de aanschaf van een auto praat niemand over terugverdientijd. Rationeel gesproken is de aanschaf van een auto van €60.000 financieel natuurlijk volstrekt onverstandig. Dus op naar het hart. En dan snel door naar fase 5: Do it!

Architect bij FARO architecten

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren