netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Just do it!
Jan-Paul Schop
Jan-Paul Schop

do 24 mei 2012

De bouw- en installatiewereld wordt momenteel zeer hard geraakt door de crisis. En met de plannen van de Kunduz-coalitie wordt het er voor de bouw de komende jaren vanuit overheidswege niet rooskleuriger op. Het EIB heeft berekend dat deze plannen de sector tot 2030 25 miljard euro aan omzetderving zouden gaan bezorgen. De teneur in de bouw- en installatiewereld wordt door de crisis, door het lage consumentenvertrouwen en door de aanstaande overheidsplannen alsmaar negatiever, en steeds meer personen en partijen gaan hierin mee. En dit terwijl de sector zo veel kansen biedt!

De grootste kans ligt in het verduurzamen – inclusief energiezuiniger maken – van de bestaande gebouwvoorraad. Dit door te renoveren en door vervangende nieuwbouw te plegen. Door product- en procesinnovatie is de economische haalbaarheid van dergelijke investeringen de laatste jaren alsmaar beter geworden. En ook de bereidheid om te investeren wordt daarmee steeds groter. Dat bleek onder meer uit recent onderzoek onder consumenten, naar de bereidheid om over te gaan op de aanschaf van zonnecellen. Maar ook corporaties, zo blijkt uit onderzoek, gaan steeds meer beseffen dat de verwachte stijging van energielasten voor veel van de huurders tot onbetaalbare woonlasten leidt indien niets gedaan wordt aan de energieperformance van het bezit.

Zaak is wel dat de bouw- en installatiesector proactief en met relevante argumenten de verschillende doelgroepen gaat bewerken. Men wacht nu te vaak op de klant en als deze komt, wordt een technische aanbieding gedaan. Zo ben ik zelf al tijden op zoek naar een goede partij die mijn huiselijke energieverbruik met een slimme, nieuwe installatie terug kan dringen. Installateurs die ik uitnodigde, werkten alleen als ik een tekening zou hebben van de huidige installatie. Ze sturen een offerte van meer dan 20.000 euro met alleen technische termen, maar zonder implementatieplan (hoeveel overlast, hoe lang duurt het), terugverdientijden of systeemgaranties. Of ze sturen een offerte maar bellen niet na en komen niet geïnteresseerd over. Kortom, als klant word je niet verleid en krijg je niet de argumentatie om een stevige investering te doen.

Mijn oproep is dan ook nu te stoppen met klagen over de bouwconjunctuur. Met mopperen wordt echt niets veranderd en worden de kansen die er zeker zijn echt niet benut. Ga met marketing aan de slag, segmenteer de markt, denk na over interessante doelgroepen, bedenk waarop deze doelgroepen zitten te wachten (geen COP maar gewoon rendementen in euro’s). En ontzorg de klant: biedt geen product maar een installatie die de komende tien jaar echt werkt en neem verantwoordelijkheid voor hoe het geboden rendement echt gehaald kan worden. Marketinggerichte ondernemers hebben de toekomst. Just do it!

Managing partner USP Marketing Consultancy en medeoprichter en eigenaar BouwKennis

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren