Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Columns

Frisse lucht is het verschil tussen slagen en zakken

Raymond van Hattum
Maandagochtend. Opstaan vanuit een elektrisch verstelbaar bed voor een lekker warme douche. Dan naar de woonkamer waar door de ingestelde klokthermostaat de verwarming al aanstaat en de verse koffie door de tijdklok al is ingeschonken vanuit een design espressoapparaat.

Misschien is dit wat aangedikt, maar tot zo ver hebben we het algemene niveau van wooncomfort de laatste jaren verbeterd. Vervolgens gaan we gemobiliseerd de kinderen naar school brengen en kunnen we in de auto direct beschikken over heel veel klimatologisch comfort. Koude en warme lucht op commando en als u geluk heeft kunt u zelfs de stoel- en stuurverwarming nog inschakelen. Of u kunt in deze relatief kleine ruimte verschillende temperatuurzones voor alle passagiers instellen. Iedereen kan hierbij ook zijn eigen raampje elektrisch openen. Beter dan dit wordt het niet. Voor de kinderen althans, want wanneer we bij school zijn aangekomen, verandert de luxe omgeving waar alles individueel kan worden bediend, in een (soms nog niet eens zo heel oud) gebouw waar het een stuk minder goed gesteld is met het binnenklimaat.

In maar liefst 80% van de Nederlandse klaslokalen is de CO2-concentratie veel te hoog. Dit roept direct vragen op over hoe het in deze gebouwen is gesteld met de concentraties van andere, nog veel schadelijkere stoffen die minder gemakkelijk zijn te meten. Een ongezond binnenklimaat, onvoldoende ventilatie en een gebrek aan daglicht heeft een negatieve invloed op het ziekteverzuim van leerkrachten en leerlingen. Andere veelvoorkomende problemen zijn te lage of juist hoge temperaturen en tochtklachten. Uit onderzoek blijkt dat het binnenklimaat in scholen vele malen slechter is dan in kantoren en gevangenissen. En daar brengen we onze kinderen dagelijks heen?

Een slecht binnenklimaat in klaslokalen heeft niet alleen invloed op de gezondheid van de kinderen, maar ook op hun leerprestaties. Wanneer er onvoldoende daglicht en verse lucht binnenkomen, maken leerlingen en leraren beduidend meer fouten. Elke verdubbeling van de toevoer van frisse lucht leidt tot circa 15% betere prestaties; dat kan het verschil zijn tussen slagen en zakken. En dat alleen maar door beter te ventileren. Want om dit te bereiken, hoeven echt niet direct allerlei dure en ingewikkelde klimaatbeheerssystemen te worden toegepast.

Ondanks de kwaliteit van deze ingewikkelde klimaatbeheerssystemen, kan er in de praktijk namelijk veel mis gaan in uitvoering, onderhoud of gebruik. De kans is zelfs aanwezig dat de luchtkwaliteit met zo’n systeem nog slechter is dan zonder, indien filters te laat, verkeerd of zelfs helemaal niet worden vervangen. Het meest effectief en gebruiksvriendelijk is het dan ook om scholen gewoon op een natuurlijke manier te ventileren. In de praktijk betekent dit, naast het regelmatig openen van ramen, het creëren van een continue natuurlijke ventilatiestroom.

Om het ventileren van klaslokalen te promoten, biedt de overheid basisscholen kosteloos een CO2-meter aan. Bewustwording van de (slechte) kwaliteit van een ruimte is namelijk zeer belangrijk om gedragsverandering tot stand te brengen. Ik denk dat de uitslagen van deze meters de conclusies van eerdergenoemde onderzoeken alleen maar meer zullen onderstrepen. Het wordt tijd dat we zelf het heft in handen nemen en onszelf snel aanleren dat we een klaslokaal, kantoorruimte of kamer in ruime mate moeten ventileren. Want zonder verse lucht kan niemand leven.

Architect, Velux Nederland B.V

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren