Marketing gaat over de vraag: hoe breng ik mijn product aan de man? Bij het slijten van energiebesparende maatregelen aan particuliere woningeigenaren, worstelt de bouwwereld met die vraag. Marketing is nu eenmaal niet de sterkste kant van onze bouwers. De gemeente Assen nam de lessen van de marketing ter harte bij uitvoering van haar duurzaamheidsbeleid. En dat lijkt te werken.
1
Meer energiebesparing
door bewonersparticipatie
18-10-2012
Marketing gaat over de vraag: hoe breng ik mijn product aan de man? Bij het
slijten van energiebesparende maatregelen aan particuliere woningeigenaren,
worstelt de bouwwereld met die vraag. Marketing is nu eenmaal niet de
sterkste kant van onze bouwers. De gemeente Assen nam de lessen van de
marketing ter harte bij uitvoering van haar duurzaamheidsbeleid. En dat lijkt te
werken.
Tekst Bert Hidding, foto's gemeente Assen
Het is een streven van de gemeente Assen om haar inwoners nadrukkelijk te betrekken bij
het duurzaamheidsbeleid. "Om onze doelstelling voor de vermindering van de uitstoot van
CO2 te halen, hebben we onze inwoners hard nodig", stelt milieuwethouder Alex Langius.
"Via concrete projecten stimuleren we onze inwoners en bedrijven daaraan een bijdrage te
2
leveren. Het gaat dan over verkeer en vervoer, energiebesparing door isolatie en alternatieve
energiebronnen. Daarvoor heeft de gemeenteraad twee miljoen euro beschikbaar gesteld."
Dit streven van de gemeente, sloot uitstekend aan bij de belangstelling van Alfred
Middelkamp, die er twee jaar geleden in dienst trad als adviseur duurzaamheid. Na een
studie marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen en een korte loopbaan in het
bedrijfsleven, had hij in Amsterdam een opleiding duurzaamheid voltooid. "Bij die opleiding
werd de nadruk gelegd op maatschappelijke processen; hoe krijg je duurzaamheid in de
hoofden van mensen? Dat vond ik enorm interessant."
De Asser aanpak
Duurzaamheidsprojecten lenen zich uitstekend voor het gebruik van inzichten uit de
marketingwetenschappen, heeft Middelkamp gemerkt. Bij de energetische verbetering van
de bestaande woningvoorraad is deze benadering zelfs zo succesvol, dat ingewijden
bewonderend spreken van `de Asser aanpak'. Het wegnemen van drempels en hulp bieden
indien mensen vastlopen, worden bij de Asser aanpak als de hoofdkenmerken genoemd.
Maar wie zich erin verdiept, merkt dat de manier van werken in Assen met marketingdenken
is doordesemd. "Een strategie die we bijvoorbeeld ook hanteren, is dat je een klant met wie
je contact hebt niet meer loslaat en dat je als gemeente steeds het initiatief houdt", noemt
Middelkamp.
Een subsidie
uitschrijven op
gevelisolatie en dan
maar afwachten wie
erop intekent, is er niet
bij in Assen. "Dan zit je
te ver in het beslissings-
proces en bereik je
vooral mensen die op
eigen kracht ook wel tot
energiebesparing
komen", legt Middel-
kamp uit. Hoe het wel
werkt, illustreert hij aan
de hand van de 300
gratis maatwerk-
adviezen die de
gemeente in 2011 aan
eigenwoningbezitters
aanbood. "Bij een
maatwerkadvies zit je aan het begin van het proces. Wij voegen daar nog enkele stappen
aan toe. We hebben een adviseur in de arm genomen die niet alleen het papieren advies
opstuurde, maar die bereid was daarnaast een keukentafelgesprek te voeren en desgewenst
Een van de leden van het buurtteam vertelt uit eigen ervaring over het krijgen van een
energieadvies, tijdens een kennismaking met de bewoners in Amelterhout.
3
offertes aan te vragen en financiering te regelen. Ook zorgt de adviseur ervoor dat het
nieuwe energielabel wordt geregistreerd."
Kortingsbonnen
Van de deelnemers werd gevraagd dat de gemeente hen mocht terugbellen over het
resultaat. "En dat resultaat bleef niet uit. Driekwart van de deelnemers koos voor
energiemaatregelen, met een gemiddelde investering van 4000 euro per woning", vertelt
Middelkamp trots. "Dat betekent dat elke euro die wij hebben ingezet, 10 euro aan
investeringen in energiebesparing heeft losgemaakt." Een kortingsbonnenactie volgde begin
dit jaar, in plaats van het gratis maatwerkadvies. Eigenwoningbezitters kunnen bij de
gemeente nu een waardebon aanvragen waarmee zij bij een adviseur 250 euro korting
krijgen op een maatwerkadvies. Elke adviseur kan deelnemen, op voorwaarde van extra
begeleiding bij de vervolgstappen. Krijgt de klant ten slotte een hoger energielabel voor zijn
woning, dan ontvangt de adviseur als beloning een bonus.
Hoewel de kortingsbonnenactie nog moet worden ge?valueerd, twijfelt de adviseur
duurzaamheid geen moment aan het effect ervan. "Mensen die een kortingsbon aanvragen
en er binnen twee weken geen gebruik van maken, bellen we nog eens op met de vraag
waarom ze er niks mee hebben gedaan; of ze ergens tegenaan lopen en hoe we ze kunnen
helpen. Zo krijgen we steeds meer inzicht in het proces dat mensen doorlopen en in de
momenten dat ze afhaken."
Centraal bij de Asser
aanpak staat het streven
om geld daar in te zetten,
waar de spin-off aan
investeringen van de markt
en de consument het
grootst is. Dat lukt alleen
door doelgroepen van
ge?nteresseerde burgers
nauwkeurig af te bakenen
en hen te bedienen met een
aanbod dat op hun
behoefte is afgestemd,
volgens Middelkamp.
"Waar je eigenlijk naartoe
wilt, is dat een adviseur met
zijn klant het maatwerkadvies bespreekt en kan zeggen: deze energiebesparende
maatregelen zijn voor uw woning geschikt, dit zijn de kosten en als u daar tekent, worden de
maatregelen binnen twee weken uitgevoerd. De gemeente heeft contacten gelegd met
consortia van Asser bedrijven, om hen aan te sporen zo'n aanbod te ontwikkelen."
Wethouder Alex Langius overhandigt het persoonlijke energierapport aan de 175
ste
bewoner van Assen die een energieadvies heeft gekregen.
4
Zonder hindernissen
De strategie die in Assen wordt toegepast ? in de marketingwetenschappen bekend als
customer relationship management (crm) ? is op deze schaal nieuw voor de bouwwereld. De
strategie is erop gericht een aankoop voor de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken door
iedere hindernis weg te nemen. Kennis van de klant is daarvoor essentieel: wie vraagt op de
gemeentelijke website informatie op over energiebesparing in woningen, wie bestelt een
kortingsbon voor een maatwerkadvies, en in welke wijken klikt men door naar de
thermografische kaart om de energiezuinigheid van de woning te bekijken? In Assen worden
deze gegevens geregistreerd en gebruikt.
Deze omschreven klantbenadering werkt niet alleen bij individuele klanten maar ook bij
groepen, benadrukt Middelkamp. Dat is nuttig als je het tempo van energiebesparing in
woningen wilt opvoeren. In de buurt Amelterhout leidde een collectieve aanpak tot
veelbelovende resultaten. "We zijn in Amelterhout begonnen met een buurtteam van vijf
ge?nteresseerde bewoners die we een maatwerkadvies hebben gegeven. Zij zijn toen de
buurt gaan informeren over wat zo'n maatwerkadvies inhoudt en wat je ermee kunt. Daar
rolden 80 nieuwe adviesaanvragen uit, waarvan er op dit moment 52 hebben geleid tot een
offerte. Wanneer buurtbewoners met elkaar over energiebesparing in gesprek gaan, blijkt
daar een enorme stimulans vanuit te gaan", zegt Middelkamp.
Balans opmaken
Een andere collectieve aanpak is gericht op eigenaar-bewoners van woningcomplexen.
Samen met zes verenigingen van eigenaren (VvE) onderzoekt de gemeente hoe bewoners
binnen het verband van een VvE, de uitvoering van energiemaatregelen gezamenlijk kunnen
organiseren. Ook hier probeert Assen hobbels in het proces weg te nemen. Middelkamp: "De
gemeente heeft, samen met adviesbureau Segon, aan de VvE's bijvoorbeeld een 3D-
computermodel beschikbaar gesteld van hun complex, waarmee de aannemer in een
oogwenk een offerte kan opstellen voor energiebesparende maatregelen."
Momenteel wordt in Assen de balans opgemaakt van de verschillende projecten die in de
afgelopen twee jaar de gemeente stukje bij beetje duurzamer hebben gemaakt. In maart
2013 moet dat uitmonden in een nieuw duurzaamheidsprogramma, volgens Middelkamp.
"We moeten nu alle losse stukjes in onze aanpak aan elkaar koppelen en dat borgen. Die
slag moeten we nog maken. Wat we willen is dat van elke woning in Assen, op elk moment
alle informatie beschikbaar is over de fase van verduurzaming." De kans bestaat dat Assen
die weg niet alleen hoeft te gaan, want de aanpak in de Drentse hoofdstad is in het noorden
van het land niet onopgemerkt gebleven. "Momenteel bekijken we met andere gemeenten en
de provincie of we de manier van werken in Assen samen verder kunnen ontwikkelen.
Mogelijk komt het zelfs tot een gezamenlijke noordelijke aanpak waarin alle
belanghebbenden, dus ook woningcorporaties en bedrijven, een plek hebben", spreekt
Middelkamp zijn hoop voor de toekomst uit.
Reacties