Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Afwachten is geen optie

11 oktober 2016

Dit keer vijf vragen aan Mildred Hermsen. Sinds de fusie tussen KleurrijkWonen en SVT, 2 jaar geleden, is zij manager ontwikkeling bij deze woningcorporatie. "We moeten alert blijven dat de techniek ons niet definieert, maar dat de klant de techniek definieert."

Wat is KleurrijkWonen voor bedrijf?

KleurrijkWonen is een woningcorporatie met ongeveer 15.000 verhuureenheden in 7 gemeentes in het midden van het land (Buren, Culemborg, Geldermalsen, Giessenlanden, Leerdam, Lingewaal, Tiel). Betaalbaar en naar tevredenheid wonen is voor ons het uitgangspunt richting onze klanten. We willen een vernieuwende organisatie zijn, die nog steeds lokaal verbonden is.

Welke van de Renda-thema's vinden jullie het belangrijkst en waarom?

Betaalbaarheid, bewoners centraal en ketenaanpak. Betaalbaarheid heeft KleurrijkWonen zelf als belangrijkste doel in het ondernemingsplan opgenomen. We werken aan betaalbaarheid door middel van ons huurbeleid en door energetische verbetermaatregelen te treffen die het meest bijdragen aan het betaalbaar houden van de woonlast. De bewoner centraal stellen in ons (onderhoud)proces vinden we belangrijk, omdat we willen dat de huurder tevreden is over het uitgevoerde onderhoud en het resultaat. Dat kan alleen als we hen ook actief betrekken. KleurrijkWonen wil ten behoeve van deze doelen wel continu verbeteren en slimmer (samen)werken. Ketensamenwerking staat daarom op ons lijstje om mee aan de slag te gaan in 2017.

Hoe helpen jullie de sector vooruit? 

Op het gebied van duurzaamheid loopt KleurrijkWonen aan tegen de opgave dat wij al in 2009 gestart zijn met het verduurzamen van het woningbezit naar label C en later label B. We willen als KleurrijkWonen samen met andere corporaties de markt blijven uitdagen om ook voor deze uitgangssituatie met slimme oplossingen te komen waar zowel de huurder als de sector van profiteert. Verder zijn we altijd bereid om innovatieve pilots een plek te geven binnen KleurrijkWonen. Afwachten is voor ons geen optie. Hier wordt ook wel gezegd : als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg. Oftewel: we willen vooruit!

Hoe goed kennen jullie de bewoner en wat doen jullie eraan die bewoner te leren kennen?

Vanuit het sociale oogpunt kennen we onze huurder best goed. We zetten veel inspanning weg in wijkbeheer, sociaal beheer en het principe van signaleren achter de voordeur. Onze medewerkers van de servicedienst hebben ook daarin een belangrijke rol. We geloven wel dat een belangrijk deel van onze klanten steeds meer zelfredzaam wordt en dat wij als corporatie onze dienstverlening daarop in moeten stellen. Onze huurders hebben we ingedeeld in 9 klantgroepen met specifieke kenmerken, zoals leeftijd, huishoudenssamenstelling en inkomen. Van elke klantgroep weten we inmiddels veel achtergrondinformatie, zoals hun leefstijl en interesses. Deze informatie helpt ons om onze producten en diensten nog beter op elke klantgroep af te stemmen. We willen nu nog nadrukkelijker deze slag vertalen naar het onderhoudsproces, waarbij we rekening houden met de klantreis, de klantwensen en ook de specifieke klantgroep.

Wat is jullie toekomstvisie voor de bestaande bouw? Wat moet de sector beter doen?

De grootste opgave ligt in de bestaande bouw, zowel op het gebied van (energetische) duurzaamheid als het langer zelfstandig wonen. We moeten ons daar niet laten leiden door technische (on)mogelijkheden en snufjes, maar juist vanuit de klant blijven kijken: we bieden namelijk woongenot voor de huurder en daar moeten we garant voor blijven staan. We moeten dus alert blijven dat de techniek ons niet definieert, maar dat de klant de techniek definieert.

Wat wil je zelf nog kwijt?

We kunnen alleen denken en handelen vanuit onze klant als we ook daadwerkelijk blijven luisteren in plaats van onze klant op te willen voeden en onszelf de houding aan te meten dat we het beter weten. De klant mag daarin wat mij betreft veel meer eigen regie krijgen, bijvoorbeeld een eigen onderhoudsbudget dat de klant kan inzetten voor verbeteringen.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren