netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

En weer wordt het wiel uitgevonden
Anke van Hal

ma 26 juni 2017

Toen mijn vader de leeftijd had die ik nu heb, verzuchtte hij geregeld: “Daar gaan we weer. Weer dat wiel!” Dan was er weer een jonge enthousiaste collega die op dezelfde wijze als hij in zijn carrière al diverse malen had gezien een bepaald probleem aanvloog, met het idee iets heel nieuws te doen. Het wiel werd voor de zoveelste keer opnieuw uitgevonden.

En ik moet bekennen, ik herken het gevoel in toenemende mate. Ter illustratie; In 1989 werkte ik mee aan een boekje over tien jaar energiebesparing in de woningbouw in Nederland en ik zie geregeld wat daarin wordt beschreven nu weer met veel enthousiasme als iets nieuws gebracht worden. Dus wat verzucht ik nu geregeld? “Daar gaan we weer! Waarom is het toch zo moeilijk kennis en ervaring die er al lang is, goed te benutten?”

De laatste tijd heb ik dat vaker dan daarvoor. Met meerdere redenen. De meest recente en droevigste reden is het overlijden van één van de medeauteurs van dat betreffende boekje; Ernest Israëls van BOOM. Hij ontwikkelde originele oplossingen voor veel voorkomende problemen op het gebied van duurzaamheid in de bouw en met zijn overlijden is niet alleen een bijzonder mens maar ook veel kennis verdwenen. Hoeveel mensen zullen zich opnieuw over de problemen buigen waarover hij dat deed en opnieuw, misschien eveneens originele oplossingen verzinnen zonder terug te grijpen op die van hem?

Ik zie het op kleine schaal ook veel gebeuren nu we steeds vaker de Realitygame Energiebesparing Bestaande Woningbouw spelen. In deze game leven professionals zich gedurende twee uur in in een realistische opgave en proberen daarbij eensgezind tot een aanpak te komen. Ze doen dit nadat ze een lezing hebben gevolgd over de meest voorkomende valkuilen (en hoe die te voorkomen) en hebben gedurende het spel een stapel factsheets met praktische informatie die ze kunnen gebruiken bij de  hand. En wat zie je keer op keer gebeuren? Met veel enthousiasme wordt in de net daarvoor beschreven valkuilen getrapt en de kennis die voor het grijpen ligt wordt niet benut. Net de echte wereld.

En dan heb ik het alleen nog maar over kennis die in de bouwpraktijk is ontwikkeld. Hoeveel kennis van daarbuiten laten we niet liggen? Met betrekking tot al die valkuilen, waarvan we een aantal tijdens de Realitygame bespreken en die we binnen het kennsiplatform HomeMates ‘de derde succesfactor’ noemen, zijn door sociologen, gedragseconomen en bedrijfskundigen hele boeken vol geschreven. Er is praktische kennis te over om ze tijdig te herkennen en voorkomen. Vanuit Nyenrode en de TUDelft, met ECN en ondersteund door BAM, werk ik nu mee aan een onderzoek waarin we ook die kennis proberen te ontsluiten voor de sector. ‘De derde succesfactor ontrafeld’ heet dat onderzoek en het is fascinerend te ontdekken welke kennis er allemaal al is en hoe toepasbaar deze is voor de renovatiesector!

Maar de grootste uitdaging binnen dit onderzoek komt nog. Hoe brengen we die kennis de sector in? Hoe verleiden we professionals deze ook echt toe te passen? Kortom; Hoe vermijden we de zoveelste heruitvinding van dat roemruchte wiel? Mijn collega’s en ik staan open voor suggesties.

Reacties

Rick Wessels - biq architecten bv 28 juni 2017 16:27

Ik herken het gevoel, Anke. Het is net alsof alles in cycli van 30 jaar opnieuw de revue passeert, ofwel elke generatie heeft kennelijk de behoefte het wiel opnieuw uit te vinden. Dat is -vrees ik- menselijk. Vergelijk het met het opvoeden van kinderen: je wilt ze behoeden voor de fouten die je zelf hebt gemaakt, maar alleen door schade en schande worden ze echt wijs. Ze moeten het zelf ondervinden. Sad, but true!

Wytze Kuijper - ZOOOW! 27 juni 2017 23:55

We moeten mensen niet de gereedschappen geven om een boot te bouwen, maar we moeten ze leren verlangen aar de zee! Onderzoek is belangrijk maar mensen willen zelf ervaringen opdoen en laten zich de les niet lezen. Help mensen in het stellen van een goede vraag en alle kennis zal ze aangereikt gaan worden. Aanbestedingen op deze wijze oogsten opzienbarende resultaten met o.a. RoyalHaskoningDHV, het RijksVastgoedBedrijf, en gemeenten. Ik praat je graag bij.

Copyright 2019 Aeneas Media

Kom je ook naar de Dag van de Bewoner?

Dompel je op 14 november  onder in de wereld van bewonerscommunicatie aan de hand van inspirerende voorbeeldcases en discussies met medevakgenoten.

Bekijk het programma

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren