netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Mooie verhalen gezocht
Anke van Hal
Anke van Hal

vrij 15 januari 2016

Zojuist hebben we met een aantal HomeMates-collega’s (zie kader) een cursus ‘sociale media’ gehad. De cursus richtte zich op de vraag hoe je sociale media in kunt zetten om het gedachtegoed van HomeMates, en de concrete kennis op dit vlak, laagdrempelig te verspreiden en dat op een manier die aanslaat en waar mensen ook echt wat aan hebben bij hun werk. En dit alles zonder overkill.

Sterker nog; je zou willen dat professionals na verloop van tijd uit zouden kijken naar nieuwe informatie op dit vlak. Misschien zelf wel actief op zoek zouden gaan. Wishfull thinking? Ik denk zo niet meer na het volgen van deze cursus. Het is natuurlijk vreselijk moeilijk maar als het ons lukt de goede werkwijze te pakken te krijgen, valt een ‘viraal effect’ niet uit te sluiten. “Niet geschoten, altijd mis”, zei mijn moeder vroeger om de haverklap.

Mooie verhalen verzamelen

En daarom gaan we vanaf nu op een andere manier dan voorheen ‘mooie verhalen’ verzamelen. Wie op de site kijkt vindt er al een paar maar deze zijn nu nog beperkt in aantal en weinig aantrekkelijk verpakt. Het zijn positieve verhalen uit de praktijk die de kracht van het HomeMates-gedachtegoed illustreren. Verhalen over een ongebruikelijke manier van samenwerken met bewoners bijvoorbeeld of een bijzondere koppeling van de energieopgave met andere actuele thema’s (zoals zorg en veiligheid bijvoorbeeld), onorthodoxe vormen van kennisoverdracht, succesvolle samenwerkingsvormen tussen professionals onderling, enzovoort, enzovoort.

Simpel werkt het beste

Vanaf nu gaan wij deze ‘mooie verhalen’ met zoveel mogelijk professionals ophalen bij de mensen die ze het beste kunnen vertellen. De mensen dus die het effect ervan direct ervaren hebben. Bewoners natuurlijk, maar bijvoorbeeld ook mensen uit de zorginstelling of het winkelcentrum uit de buurt. Of de politie, leerkrachten en leerlingen, toeleveranciers, gemeenteambtenaren, directe collega’s,... Kortom iedereen die iets positiefs kan vertellen over (een) ‘energievriendelijke’ renovatieprofessional(s). En dat op een laagdrempelige, snelle en visuele wijze.

Dus hoor je iemand zich positief uitlaten over zijn of haar ervaringen binnen een renovatieproject, grijp dan je telefoon en stel deze persoon al filmend de volgende drie vragen:

1. Waar werd je blij van binnen dit project?

2. Aan welke professional (of professionals) heb je dit blije gevoel volgens jou te danken?

3. Welke wijze raad wil je meegeven aan collega’s van deze professional(s) die nog niet op deze wijze werken?

We hopen dat jullie op grote schaal actief met de camera aan de slag gaan en ons de filmpjes stuurt. Wij helpen ze vervolgens verder de wereld inbrengen via onder andere HM3-TV. En dit alles met het doel de kans op succes van energievriendelijke renovatieprojecten te vergroten. Op een simpele wijze. Want dat is het woord dat vooral is blijven hangen na deze middag. Simpel werkt het beste. Hoe moeilijk dat ook is.

De filmjes moeten via Whats App naar 06-53406221 worden gestuurd en mogen maximaal 20 seconden lang zijn. Ook belangrijk: Houd de telefoon horizontaal (landscape), zorg voor voldoende licht (geen tegenlicht) en houd rekening met geluid (geen muziek op de achtergrond in verband met muziekrechten). Als de video halverwege mislukt; stop de camera en maak een nieuwe video (niet meerdere takes in 1 opname.) We leerden ook dat er leuke en eenvoudige apps bestaan om extra mooie filmpjes te maken (zoals Periscope en Meerkat). Wilt u twitteren over uw filmpje of iets anders wat aansluit op het HomeMates-gedachtegoed; gebruik dan #happyrenovatie.

Hoogleraar duurzaam bouwen aan de TU Delft en Nyenrode Business Universiteit

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren