Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Artikelen

De wijkaannemer als community builder

'Renovatie als aanleiding voor een langdurige sociale aanpak' Wikke Peters - 28 mei 2024

De volgende stap in bewonerscommunicatie. Zo omschrijft Bernice Kamphuis, kwartiermaker bij aannemer Knaapen, haar vooruitstrevende plan om een sterke en langdurige koppeling te maken tussen de bouwtechnisch en sociale opgaves van buurten. In 2025 starten naar verwachting de eerste proefprojecten met de nieuwe aanpak, maar Kamphuis geeft nu vast een kijkje in de keuken. 'We streven naar een gebiedsgerichte aanpak waarbij we ons langdurig aan een buurt verbinden als wijkaannemer.'

Een renovatie maakt veel los in een buurt. De impact op bewoners is groot, en zorgt voor beweging en energie. Kamphuis vindt een renovatie dan ook hét ideale moment om ook de sociale inzet in de buurt een impuls te geven, in de vorm van een langdurige aanpak die gebaseerd is op de behoeftes van bewoners. ‘Nu besteden we natuurlijk ook al aandacht aan de sociale aspecten van renovatie. Voorafgaand organiseren we ontwerpsessies, zorgen voor draagvlak en tijdens de werkzaamheden steunen we bewoners om het proces door te komen, en organiseren activiteiten. Maar we kunnen daar verder in gaan: door de technische aanleiding als beginpunt te zien, en vanuit daar de koppeling te maken met sociale opgaves waar buurten voor staan.’

In gesprek met bewoners over praktische zaken, maar óók over de sociale temperatuur in de buurt.

Bernice Kamphuis

Gebiedsgericht

Om dat te realiseren, heeft Kamphuis met Knaapen de ambitie om gebiedsgericht te gaan werken: één aannemer in een buurt voor renovatie, planmatig- en dagelijks onderhoud. ‘Hiermee zijn we blijvend aanwezig en bouwen we een langdurige relatie op met een buurt, vanuit waar we de sociale aanpak vorm kunnen gaan geven. Daarmee verlengen en verduurzamen we de impact van een sociale impuls.’

Van belang vindt Kamphuis dat de sociale aanpak gebaseerd is op de behoeftes van de bewoners. ‘Tijdens een renovatie komen de bewonersbegeleiders bij alle bewoners over de vloer, en hebben ze een-op-een-gesprekken. Die gaan nu nog vaak over technische en praktische zaken, zoals wanneer de gordijnen van de muur moeten. In deze aanpak willen we de een-op-een-gesprekken met bewoners aangrijpen om óók het gesprek te voeren over de sociale temperatuur in de buurt, en welke behoeftes van bewoners daarbij horen.'

Kamphuis ontdekte de Wijkwaardenkaart, die ontwikkeld is door de HAN Hogeschool. De Wijkwaardenkaart is een gesprekstool die professionals helpt in het voeren van een betekenisvol gesprek over de buurt, waarbij de wensen en mogelijkheden van bewoners centraal staan. Kamphuis: ‘Dat gaat over waarden als veiligheid, en iets doen voor een ander. De bedoeling is dat we uit die gesprekken de drie belangrijkste waarden van een buurt filteren, die we weer terugkoppelen aan de buurt. Deze waarden zijn vervolgens richtinggevend in de ontwikkeling van de sociale inzet.’

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Bernice Kamphuis, kwartiermaker bij aannemer Knaapen, over bewonerscommunicatie
Bernice Kamphuis, kwartiermaker bij aannemer Knaapen, over bewonerscommunicatie, bron: Knaapen
x Met het invullen van dit formulier geef je Renda en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren