Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

De bewoner aan de knoppen

21 februari 2017

"De bewoner moet centraal staan." Een geliefde uitroep en een mooi uitgangspunt. Toch lijken er belangrijke schakels te ontbreken om bewoners daadwerkelijk centraal te zetten: de betrokkenheid en effectiviteit. De vraag die we onszelf daarom zouden moeten stellen is: "Hoe betrekken we de bewoner op effectieve wijze?"

Anno 2017 is de gemiddelde mens -en dus ook de bewoner- gewend geraakt zelf aan de knoppen te zitten. Denk maar aan het gemak waarmee je op je telefoon even snel de informatie googelt die je nodig hebt. Of de verschillende social media die iedereen een stem hebben gegeven. Deze ontwikkelingen hebben de zelfstandigheid van de bewoner enorm vergroot en brengen zodoende trends met zich mee. Zo is onder andere vraaggestuurd renoveren een begrip geworden. Bewoners willen niet meer gestuurd en geïnformeerd worden: ze willen gehoord worden en invloed uitoefenen. Dit maakt het lastig om nog een meerderheid van de bewoners mee te krijgen bij bijvoorbeeld een renovatietraject of duurzaamheidsslag.

In de praktijk zien we zowel woningbouwcorporaties als aannemers allemaal op hun eigen eilandjes worstelen met de vraagstukken over bewonerscommunicatie in het veranderde landschap. Bewoners staan vaak sceptisch tegenover de corporatie en willen niet altijd meewerken. Hoe krijgen we de meerderheid van de bewoners mee?

Grappig genoeg is het wiel al meerdere malen uitgevonden. We hoeven alleen te kijken en te luisteren naar de bewoners om te weten wat zij willen en hoe wij ze het beste kunnen benaderen. Pas dan staat de bewoner centraal: als hij wordt gehoord.

Bewoners vertellen ons waar ze aanwezig zijn, waarnaar ze luisteren, wat ze lezen en welke middelen ze inzetten. Al deze informatie is voorhanden. En in het digitale tijdperk wordt een breed scala aan mogelijkheden geboden om hier effectief op in te spelen zonder rompslomp.

Het antwoord is simpel. Probeer je de bewoner te bereiken, bijvoorbeeld om het belang van een renovatie of verduurzaming te schetsen? Ken de bewoner dan, luister er goed naar en communiceer op zijn of haar niveau. Dit is waar we op 4 april tijdens de Renda-workshop dieper op ingaan. Aan het einde van de dag heb je een breder inzicht in de bewoner. Je weet hoe het digitale tijdperk en ICT de gewenste uitkomst kan faciliteren terwijl de bewoner aan de knoppen staat en zich gehoord voelt. Kortom: je kunt de bewoner niet alleen centraal zetten – je kunt de bewoner effectief bij het proces betrekken.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren