jouw kennisnetwerk voor de bestaande bouw

Renda WorkshopBewonerscommunicatie en ict (VOL)

4 april 2017

De bewoner aan de knoppen

De bewoner moet centraal staan.” Een geliefde uitroep en een mooi uitgangspunt. Toch lijken er een belangrijke schakels te ontbreken om bewoners daadwerkelijk centraal te zetten: de betrokkenheid en effectiviteit. De vraag die we onszelf daarom zouden moeten stellen is: “Hoe betrekken we de bewoner op effectieve wijze?

Anno 2017 is de gemiddelde mens -en dus ook de bewoner- het gewend geraakt zelf aan de knoppen te staan. Denk maar aan het gemak waarmee je op je telefoon even snel de informatie googelt die je nodig hebt. Of de verschillende social media die iedereen een stem hebben gegeven. Deze ontwikkelingen hebben de zelfstandigheid van de bewoner enorm vergroot en brengen zodoende trends met zich mee. Zo is onder andere vraaggestuurd renoveren een begrip geworden. Bewoners willen niet meer gestuurd en geïnformeerd worden: ze willen gehoord worden en invloed uitoefenen. Dit maakt het lastig om nog een meerderheid van de bewoners mee te krijgen bij bijvoorbeeld een renovatietraject of duurzaamheidsslag.

Praktijk

In de praktijk zien we zowel woningbouwcorporaties als aannemers allemaal op hun eigen eilandjes worstelen met de vraagstukken over bewonerscommunicatie in het veranderde landschap. Bewoners staan vaak sceptisch tegenover de corporatie en willen niet altijd meewerken. Hoe krijgen we de meerderheid van de bewoners mee?

Grappig genoeg is het wiel al meerdere malen uitgevonden. We hoeven alleen te kijken en te luisteren naar de bewoners om te weten wat zij willen en hoe wij ze het beste kunnen benaderen. Pas dan staat de bewoner centraal: als hij wordt gehoord.

Bewoners vertellen ons waar ze aanwezig zijn, waarnaar ze luisteren, wat ze lezen en welke middelen ze inzetten. Al deze informatie is voorhanden. En in het digitale tijdperk wordt een breed scala aan mogelijkheden geboden om hier effectief op in te spelen zonder rompslomp.

Workshop

Het antwoord is simpel. Probeer je de bewoner te bereiken, bijvoorbeeld om het belang van een renovatie of verduurzaming te schetsen? Ken de bewoner dan, luister er goed naar en communiceer op zijn of haar niveau. Dit is waar we op 4 april tijdens de Renda-workshop dieper op ingaan. Aan het einde van de dag heb je een dieper inzicht in de bewoner. Je weet hoe het digitale tijdperk en ICT de gewenste uitkomst kan faciliteren terwijl de bewoner aan de knoppen staat en zich gehoord voelt. Kortom: je kunt de bewoner niet alleen centraal zetten – je kunt de bewoner effectief bij het proces betrekken.

Er kunnen maximaal 60 personen deelnemen aan deze workshop. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. 

Vol

Voor dit event is een beperkt aantal plaatsen. Helaas hebben we dat inmiddels bereikt. Als je je nu nog opgeeft, kom je op de reservelijst te staan. In elk geval graag tot een volgende keer!

details

  • Tijd 13.00 - 18.00
  • Locatie Mengfabriek, Tramkade 26, Den Bosch
  • Onderwerp Hoe betrekken we de bewoner?
  • In samenwerking met Marketingbureau Bliksems! Kops Aannemers en De Renovatieplanner
  • Kosten 75 euro voor Renda-leden / 125 euro voor niet-leden

Programma

  • 12:45Inloop
  • 13:15Welkom door Evamarije. Inleiding urgentie van bewonerscommunicatie- en participatie. Centrale vraag van de middag: Hoe maakt je bewoners gelukkig?
  • 13:20Geoffrey Rook vertelt aan de hand van 3 filmpjes zijn verhaal. Daarna ga je zelf aan de slag met bewonersprofielen in een verduurzamingsopdracht.
  • 13:40De ellenboogtechniek
  • 13.50Energizer om het creatieve brein los te maken
  • 14:00Braindump: wat maakt jou als bewoner gelukkig?
  • 14:15Lezing & Inspiratie door Raymond Calis: Participatie communicatie, wat is dat?
  • 14:40Geoffrey Rook over ICT ondersteuning
  • 14:45Pauze en tijd voor de Play Ground
  • 15:05Energizer door Barbara Molendijk
  • 15:15De toevaltechniek
  • 15:35Kiestechniek leren en tot 1 beste idee komen
  • 16:00Voorbereiding van de pitch
  • 16:30Pitchen per groep. Terugkoppeling uit de groepen. Hebben we nu Bewoners Gelukkig gemaakt
  • 17:30Borrel

Copyright 2017 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren