Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Columns

Waarmee gaan we in de toekomst geld verdienen?

Sander Gelinck
Mijn zoon van veertien wil herbestemmer worden. Vleiend voor paps, maar het zadelt me ook op met de vraag: waar kun je dat leren, herbestemmen? In ieder geval niet bij bouwtechniek of architectuur, mag ik graag in een discussie gooien.

Kennis van plattegronden, constructies en bouwregelgeving is zonder meer nice to have, maar belangrijker dan slim verbouwen, zijn de inkomsten. De Hotelschool dan maar? Opvallend veel herbestemmingen worden tegenwoordig namelijk gerund door een hotelier en de cijfers in ‘Rekenen op herbestemming’* laten zien waarom dat zo is.

Anno 2015 wordt er simpelweg meer verdiend aan de diensten die worden geleverd dan aan de (verhuur van de) stenen. De hoteliers veroveren het vastgoed. Niet alleen de echte hotels en vermomd wonen zoals The Student Hotel. Maar ook in bedrijfsverzamelgebouwen, hip wonen, onderwijscampussen, retail en zelfs de zorg zijn diensten tegenwoordig zo belangrijk dat ze worden gerund door iemand van de hotelschool. Hoteliers zijn bij uitstek getraind om klanten maximaal van dienst te zijn. Glimlach aan de balie en een strak georganiseerde backoffice. Geen verkeerde keuze dus, zo’n hotelschool.

De echte winnaars in ‘Rekenen op herbestemming’ zijn niet de (slimme) stenenherstapelaars of de hoteliers, maar initiatiefnemers die met hun activiteiten mensen weten te mobiliseren. Zij gaan verder dan klanten ontzorgen (diensten) en bieden netwerk, inspiratie en nieuwe contacten. Dat zijn geen hoteliers meer; het zijn programmeurs of trendwatchers. In gesprek met deze nieuwe sterren van de herbestemming worden woorden als belevenis en betekenis snel vager, maar de cijfers spreken heldere taal. Deze initiatiefnemers realiseren de hoogste opbrengsten (ook per vierkante meter), omdat gebruikers blijkbaar graag betalen voor een bruisende werk-woon-verblijfplek waar je elk moment van de dag op een nieuw, briljant idee kunt stuiten. En die meerprijs neemt toe naarmate de kans groter wordt dat je op een meetup, Pop Up Arty Parties of zomaar tijdens de lunch ‘toevallig’ een business partner, opdrachtgever of geldschieter tegen het lijf kunt lopen. Nu nog een opleiding waar je dát kunt leren.

Eigenaar van id&dn, partner TransformatieTeam en lid Expertteam Kantoortransformatie

*Gelinck, S., Strolenberg, F., Rekenen op herbestemming, Idee, aanpak en cijfers van 25 +1 gerealiseerde projecten, december 2014.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren