Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Columns

Dreigend onheil van sloop mobiliseert

Sander Gelinck
Hoe kwamen initiatiefnemers na 2008 tot geslaagde herbestemmingen? En wat doen ze anders dan voor de crisis? De meeste succesvolle projecten zijn inmiddels verder dan ‘vierkante meters verhuren’. Een aantal projecten zoekt de toegevoegde waarde in het verbinden van mensen, interactie en versterken van netwerken. Maar sommige lijken dit alles niet te voorstaan, alsof ze energie uit een heel ander vaatje tappen.

Neem nou project DePetrus in Vught. Veel kerken staan leeg. Maar toen bekend werd dat de Sint-Petruskerk in het centrum van Vught mogelijk zou worden gesloopt, vonden zeven Vughtenaren elkaar snel. Vanaf de eerste minuut was helder dat behoud van de kerk commercieel niet haalbaar was. Er moest flink worden gerestaureerd, met subsidie, maar die was niet voldoende om de kosten te dekken. Bovendien is er met een gerestaureerde kerk nog geen nieuwe bestemming gevonden.

De zeven, allen ondernemers van de geslaagde soort, besloten er gewoon voor te gaan. Iemand moet het doen, toch? Ze maakten een plan om de Sint-Petruskerk weer het kloppend hart van Vught te maken. Het wordt weer een ontmoetingsplein met meerdere in- en uitgangen en hoekjes. Met de bieb als publiekstrekker en een paar commerciële functies voor de broodnodige inkomsten. Een plan zoals er wel meer zijn?

Na deze fase gebeurde er iets opmerkelijks. Het project schoot in modus lichtsnelheid. In minder dan zes maanden was er een plan, was de bestemming gewijzigd, dacht iedereen mee en startte de verbouwing. En dat nog wel voor een rijksmonument. Minder dan twee jaar na de sloopaanvraag is de kerk van binnen en buiten gerestaureerd. Lezer, bent u daar nog?

Het hele dorp hielp mee. Mensen ontwierpen belangeloos (een architect), hielpen met statuten en contracten maken (de notaris), een website maken of onderzoeken hoe groot het achterstallig onderhoud was (een restauratieaannemer). Mensen die de redding van de kerk wilden steunen en een donatie doen, werden Petrusgangers en kregen korting bij de middenstand. Er kwamen Petrusvaarders die een van de bijzondere ramen adopteerden.

Waar kwam toch al die energie vandaan? Het dreigend onheil van sloop? Dat mobiliseert wel, maar zonder mogelijkheid er iets aan te doen, volgt meestal snel een soort berusting. Wat zeker heeft geholpen, zijn de overduidelijk niet-commerciële bedoelingen van de initiatiefnemers. Het is ondernemen met zachte waarden, in modieuze termen ook wel maatschappelijk verantwoord ondernemen genoemd. En dat is het natuurlijk ook. Maar het is meer. Het is van onderop, verbinden op niet-materiële waarden en ieder mag zijn steentje bijdragen. Wist u dat Petrus ook nog eens ‘steen’ is in het Latijn? Je zou er weer gelovig van worden.

Eigenaar van id&dn, partner TransformatieTeam en lid Expertteam Kantoortransformatie

De uitgave ‘Rekenen aan herbestemming’ worden 25 geslaagde herbestemmingen van na 2008 beschreven en geanalyseerd. Het boek verschijnt in november. Meedenken kan en mag via de Facebook-pagina.  

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren