netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Planmatig onderhoud 2.0 in de praktijk
Cas de Haan
Cas de Haan

do 19 maart 2015

Veel woningcorporaties zijn op zoek naar de juiste vorm om hun woningen technisch te beheren. Dat constateren we in de laatste twee jaar. Drie jaar geleden werd gesproken over ‘meer met minder’; inmiddels ontkomt niemand hier meer aan en zitten we midden in dit veranderingsproces. Het piept en kraakt op vele fronten. Voor de meeste corporaties en opdrachtnemers een spannende tijd, terwijl andere zich als een vis in het water voelen.

Door alle recente reorganisaties verdwijnt veel kennis en ervaring omtrent de woningen en haar huurders. Wie overblijft, moet vaak belangrijke taken op zich nemen. Toch blijft de opgave bestaan. En veel tijd krijgen we niet; met de snelheid waarin de wereld zich vooruit stuwt, is blijven werken in de traditionele systematiek haast onmogelijk.

Hoe ziet planmatig onderhoud 2.0 er dan uit in de praktijk? Hieronder een aantal vragen om tot antwoorden op deze vraag te komen.

Deze laatste is mogelijk de belangrijkste vraag, want besparingen meten en het afgeven van eventuele garanties zijn bepalend voor het wel of niet slagen van een samenwerking. Op al deze vragen heeft de markt de antwoorden paraat. Uit eigen ervaring is gebleken dat besparingen van 15 tot 25% haalbaar zijn. Nu is het zaak om de eerste ervaringen goed te communiceren, zodat andere beslissers een gefundeerd besluit kunnen nemen. De markt is er naar mijn idee klaar voor, maar opdrachtgevers bepalen de koers.

Directeur Caspar de Haan

Wil je meer weten over planmatig onderhoud 2.0? Dan is Renda on Tour op 30 april zeker interessant!

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Kom je ook naar de Dag van de Bewoner?

Dompel je op 14 november  onder in de wereld van bewonerscommunicatie aan de hand van inspirerende voorbeeldcases en discussies met medevakgenoten.

Bekijk het programma

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren