netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

'Corporaties kunnen veel van elkaar leren' Anneroos Nigten

do 19 nov 2015

Dit keer in Renda Banenruil twee medewerkers van woningcorporaties die bij elkaar over de vloer komen. Karin op 't Hoog van WonenBreburg is al op bezoek geweest bij Jeroen Rijkers van 'thuis. Ze vertelt hoe ze deze dag heeft ervaren.

Dagboek 9 november - Eindhoven

Op maandag 9 november ging ik op bezoek bij Jeroen Rijkers van woonstichting `thuis in Eindhoven. Jeroen is daar projectmanager. Zijn werk lijkt veel op dat van mij, maar toch leek het me leuk om eens te kijken hoe het gaat bij een andere organisatie.

Wat me bij binnenkomst meteen opviel, was de rust in de ontvangstruimte. Ik vroeg Jeroen waar de klanten waren; die komen er blijkbaar niet zoveel als bij ons. Weten de klanten `thuis niet te vinden of hebben zij het gewoon allemaal beter geregeld? Dat is een goede vraag om in onze eigen organisatie neer te leggen.

Na een kopje thee bekeken we een aantal projecten. Allemaal uitgevoerd in ketensamenwerking. Omdat wij bij WonenBreburg ook een tweetal ketens hebben lopen, is het interessant om een vergelijking te maken. Ik heb Jeroen dan ook vele vragen gesteld:

Maar naast de ketensamenwerking bespraken we ook hoe `thuis de bewonerscommunicatie oppakt. Zij hebben bij een aantal projecten vooraf een strip gemaakt, waarin ze op een begrijpelijke manier uitleggen wat de werkzaamheden bij groot onderhoud gaan inhouden. Dit middel werkt niet bij elk project even goed, maar daar moet vooraf goed over nagedacht worden.

One piece flow

Ook heel interessant vond ik om te horen dat ze bij `thuis bezig zijn met 'One Piece Flow'. Iets waar ik nog nooit eerder van had gehoord. Het betekent dat de huurder zelf mag bepalen wanneer de aannemer de werkzaamheden komt uitvoeren (binnen een bepaalde periode). Dus vraaggestuurd onderhoud, maar dan binnen een groot onderhoudsproject. De huurders zijn hier heel enthousiast over en de aannemer krijgt dit allemaal goed georganiseerd.

Bewonerstevredenheid

Bij `thuis doen ze ook aan after sales na groot onderhoud. Dat houdt in dat de opzichter of een extern bedrijf enkele dagen na oplevering contact opneemt met de huurder om te vragen hoe alles verlopen is, of er nog openstaande punten zijn etc. Dit levert een hoge bewonerstevredenheid op en kost in mijn ogen maar weinig moeite.

Ik heb verschillende punten opgedaan die ik graag binnen onze organisatie verder wil bespreken.

Als corporaties kun je nog veel van elkaar leren en daar is zo'n dagje veel te kort voor. Maar door deze dag hebben Jeroen en ik elkaar wel beter leren kennen en zullen we makkelijker contact met elkaar opnemen.

De Banenruil is een initiatief van Renda waarbij partners uit het kennisnetwerk enkele dagdelen met elkaar meelopen om elkaars organisatie beter te leren kennen. Medewerkers van corporaties kunnen bijvoorbeeld meelopen met een architect, aannemer of fabrikant. Andersom willen velen uit de bouwkolom graag eens meedraaien met corporatiemedewerkers om zo elkaars taal en cultuur beter te leren begrijpen.

Zelf interesse in een banenruil? Word partner van Renda.

Reacties

Copyright 2018 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren