Hij is in volle aanbouw, The Red Apple in Rotterdam. De gevels van het opvallend rode gebouw worden straks een fascinerend spel van horizontale en verticale lijnen. Ondanks de grote bebouwingsdichtheid van het Wijnhaveneiland blijft de begane grond gevarieerd en wordt het levendige centrum van de stad richting de Maas doorgetrokken. Bijzonder aan de bouw is ook het gebruik van zogenaamde JumpLiften, tijdens de bouw worden de uiteindelijke liften al gebruikt waardoor bouwliften overbodig zijn.
Rotterdam, Red Apple 18 Project
Project
Rotterdam - Red Apple
Hij is in volle aanbouw, The Red Apple in Rotterdam. De gevels van het
opvallend rode gebouw worden straks een fascinerend spel van horizontale en
verticale lijnen. Ondanks de grote bebouwingsdichtheid van het Wijnhaven
eiland blijft de begane grond gevarieerd en wordt het levendige centrum van de
stad richting de Maas doorgetrokken. Bijzonder aan de bouw is ook het gebruik
van zogenaamde JumpLiften, tijdens de bouw worden de uiteindelijke liften al
gebruikt waardoor bouwliften overbodig zijn.
Peterteeuw
Rotterdam, Red Apple 19 Project
Peter Teeuw en Ger de Vries
De project beschrijving is verzorgd door
Peter Teeuw (universitair docent Milieu-
Technisch Ontwerpen, faculteit Bouw-
kunde, TU Delft en werkzaam bij KOW
X, Den Haag) en Ger de Vries (V&L
Consultants Rotterdam en gastdocent
MilieuTechnisch Ontwerpen, faculteit
Bouwkunde TU Delft).
kantoorgebouwen uit de jaren vijftig. Om het gebied meer leven in te bla-
zen en `open' te maken heeft de gemeente rotterdam in de jaren '90
KCAP architects & planners gevraagd een masterplan voor het gebied te
maken. Het plan omvat een dicht bebouwingsgrid - dichter dan Manhattan
- waarbij een flexibel systeem van bouwregels toch voldoende openheid
garandeert. Op basis van het grondoppervlak konden ontwikkelaars inten-
siveren in de hoogte. De plint - de onderste 21 meter - wordt een levendig
geheel met een divers programma.
Transparantie
the red Apple, die KCAP zelf ontwierp, draagt bij aan dit levendige klimaat
doordat het gebouw zo nadrukkelijk met de omgeving is verbonden. Leef-
baarheid op de begane grond is vaak een probleem bij zulke grote gebou-
wen. Hier is veel aandacht aan besteed. Zo hebben de puien voor de win-
Op de kop van het wijnhaveneiland verrijst the red Apple, een wooncom-
plex met winkels, horeca en andere bedrijvigheid in de plinten. Het com-
plex staat op een beeldbepalende positie op het eiland, door de hoogte en
de opvallend rode kleur is het gebouw een markeerpunt voor de hele stad.
De onderbouw, met een hoogte van 21 meter, vouwt zich zorgvuldig tus-
sen en om de bestaande bebouwing heen. Daarbovenop staan een woon-
toren van 125 meter hoog en een 17 meter uitkragend vijfhoekig volume
van 53 meter hoogte dat de contouren van de kop van het wijnhavenei-
land volgt.
Flexibele stedenbouw
Het wijnhavengebied is een schakel tussen het centrum van rotterdam en
de Maas. Ooit bevond zich hier een levendige fruithandel, waarnaar de
naam red Apple verwijst. Nu is het een monofunctioneel gebied met veel
A2StuDiO
Rotterdam, Red Apple 20 Project
Peterteeuw
Peterteeuw
kels en horeca op de begane grond een open en uitnodigend karakter met
veel hout, terwijl een passage door het complex heen een aanvulling biedt
op het stelsel van openbare ruimtes. Deze passage is feitelijk de bestaande
Scheepmakersstraat die ook om historische redenen gehandhaafd moest
blijven. De levendige plint stond niet in de weg dat ook al het parkeren bo-
vengronds binnen het gebouw is opgelost. een kelderconstructie was op
dit van oorsprong kunstmatige eiland geen optie. De kades worden autovrij
en worden voorzien van steigers, waar ook bewoners kunnen aanmeren.
twee nieuwe bruggen zullen het gebied nog beter ontsluiten.
Gevels
De gevels vormen het beeld van the red Apple. De rode gevelelementen
zorgen voor een fascinerend lijnenspel van horizontale en verticale lijnen
die als lamellen naar boven toe verjongen. een gevarieerd gevelbeeld met
een lichte bovenkant. Het gebouw heeft verdiepingshoge ramen waarbij de
doorvalbeveiligingen minimaal in het zicht zijn. Het is een spel van kijken en
bekeken worden. Door de plattegronden overhoeks te leggen hebben de
bovenste appartementen een blikveld van 270 graden. Ondanks de hoog-
te kunnen alle ramen open. Overdag oogt het gebouw gesloten door de
spiegeling van de ramen, in de avond met de lampen aan, keert het ge-
bouw zich om en is het zicht van buiten naar binnen.
Jumpliften
Bij de bouw zijn geen aparte bouwliften neergezet. er is gebruik gemaakt
van zogenaamde JumpLiften, een recent ontwikkeld systeem van Kone
dat nog niet veel in Nederland wordt toegepast. Bij dit systeem worden de
uiteindelijke liften van het gebouw ook tijdens de bouw gebruikt. De liften
hebben een verplaatsbare machinekamer, die is vastgeklemd in de lift-
schacht. De hele machinekamer kan zich op eigen kracht een verdieping
omhoog tillen als er weer een verdieping gereed is. Met deze liften kon
vrijwel al het bouwmateriaal naar boven, uitgezonderd de tweeverdieping
hoge gevelpanelen, die moesten uiteraard buitenlangs. De projectleiders
waren erg tevreden over het systeem dat met name voor binnenstedelijke
locaties zeer geschikt is.
Levensstijl
Het wonen in the red Apple is een levensstijl. Om het lifestyle concept
vorm te geven is Jan des Bouvrie ingeschakeld voor het interieur van het
gebouw. Samen met Des Bouvrie zijn de plattegronden ontworpen en mo-
gelijke opties bedacht. Mede door de scherpe blik en de marketingervaring
van Des Bouvrie is the red Apple tot een product geworden. De apparte-
menten vari?ren van 80 m2 tot 500m2 (hele verdieping). Het complex bevat
zowel huur- als koopwoningen. De parkeergarage heeft een vernieuwend
systeem waarbij de bestuurders automatisch naar een lege plek worden
geloodst.
the red Apple valt vooral op door de opvallende kleurstelling op deze
markante plek. Het is een breuk met de architectonisch vaak wat ingeto-
gen kleurstelling van grote gebouwen, maar op deze plek kon het. Voor
KCAP, niet het geringste bureau in Nederland, was het bouwen met deze
hoogte een nieuwe stap, en hoogbouw spreekt tot de verbeelding. Het
gebouw staat dan ook nu al in binnen- en buitenland volop in de belang-
stelling.
Een spannend moment was voor de architecten het moment dat de tijdelijke
hulpconstructie (dwarsligger) onder het 17 meter groet overstek vandaan ging.
Rotterdam, Red Apple 21 Project
KCAP
Projectgegevens
Opdrachtgevers: woningstichting PwS
rotterdam, rotterdam
Architect: KCAP Architects & Planners
bv, rotterdam (exterieur) in
samenwerking met Promers Design
Centre / Jan des Bouvrie (life style
concept)
Projectteam: Han van den Born, Marcel
Damen, Michael trinkner, rik Houtman,
Annekee ritsema, Jochem Kolthof,
Frederik K?nzel
Aannemer: Bouwcombinatie
Heijmerink-Van eesteren, rotterdam
Constructeur: Corsmit raadgevende
ingenieurs, rijswijk
Adviseur w-installaties: ilex
installatiemanagement bv, Nieuwegein
Adviseur brandveiligheid: DGMr
raadgevende ingenieurs bv, Arnhem
Adviseur bouwfysica: ilex
installatiemanagement bv, Nieuwegein
Oplevering: eind 2008
Locatie: rotterdam, wijnhaven
Kenmerken: hoog bouw (120 m) met
39 woonlagen met 231 woningen; laag
bouw met negen woonlagen hoog met
36 woningen; parkeergarage; 3.870 m2
kantoorruimte; 1.580 m2 winkelruimte
Informatie en documentatie:
KCAP Architects & Planners bv,
Piekstraat 27, 3071 eL rotterdam.
tel. 010 789 03 00, fax 010 789 03 09,
rotterdam@kcap.eu, www.kcap.eu.
Peterteeuw
A2StuDiO
Reacties