Aan het Westplein bij de Veerhaven Rotterdam staat het Atlantic huis. Een rijksmonument dat in 1930 is gebouwd als een bedrijfsverzamelgebouw. Destijds een van de eerste en grootste van Nederland. Na een grondige restauratie van ongeveer twee jaar, sieren de luisterrijke Art Deco-elementen voortaan veertig koopappartementen, die nu in het Atlantic huis zijn gerealiseerd.
nr 2 2010 project rotterdam16
Aan het Westplein bij de
Veerhaven Rotterdam staat
het Atlantic huis. Een rijks-
monument dat in 1930 is
gebouwd als een bedrijfsver-
zamelgebouw. Destijds een
van de eerste en grootste van
Nederland. Na een grondige
restauratie van ongeveer
twee jaar, sieren de luister-
rijke Art Deco-elementen
voortaan veertig koopappar-
tementen, die nu in het Atlan-
tic huis zijn gerealiseerd.
rotterdam
wonen in grandeur
project 1
tekst tosca vissers
foto's hd projectrealisatie
nr 2 2010project rotterdam 17
Een in 1920 uitgeschreven architectuurprijsvraag gaf aan dat het hotel
Leygraaf aan het Westplein in Rotterdam, een centraal gelegen, chique
plek, vervangen moest worden door een reeks havengerelateerde
bedrijfspanden. "Zo zouden naast het Atlantic huis ook andere,
toekomstbestendige verzamelgebouwen komen, elk vernoemd naar een
oceaan", vertelt Jeroen Hoorn, architect van de restauratie. "De crisis
eind jaren 20g∞ideroet∈heteten. Het braakliggende terrein werd
verkocht aan de heren Daniels en Kersten, twee Rotterdamse beleggers,
die architect Piet Buskens de opdracht gaven voor een nieuw ontwerp.
Buskens was een bekend architect in Rotterdam. Volgens Hoorn was het
Atlantic huis zijn tijd ver vooruit, zowel in bouwkundig, architectonisch als
in programmatisch opzicht. Buskens had bij het ontwerp de Amerikaanse
bedrijfsverzamelgebouwen voor ogen, waarin een combinatie van func-
ties gehuisvest kon worden: winkels, showrooms, een autogarage en
restaurants op de begane grond en kantoren op de verdiepingen. De
winkels en restaurants en een stallinggarage zijn na de transformatie van
het Atlantic huis gebleven. De kantoren zijn grotendeels vervangen door
fraaie appartementen. Eenaantalkan→orruimtenis≥b≤ven,ze>H∞rn.Metdeherontwikkel∈gvanhet≥bouwheeftdearχtectnietal≤en≥trachtdefysiekeconditievanhetrijksmoνmentteherstel≤n,hetishem∞k≥luktomde→enmali≥f≤ξbiliteitvanhetbouwconceptv∞reenverzamel≥bouwovere∈dtehouden.HEtgEbouWTotaandejaren30 was het gebruikelijk dat een opdrachtgever een
kantoor op maat liet bouwen. Nieuw was het idee om zelf indeelbare,
generieke kantoorruimten te cre?ren. Hiervoor werden pas tijdens het
bouwproces verschillende huurders gevonden. Een vroege vorm van
projectontwikkeling noemt Hoorn deze bouwaanpak. "Achter de monu-
mentale bakstenen gevel gaat een flexibele betonskeletconstructie schuil
van 6,33 meter in het vierkant." De huurders mochten zelf de metrage
van hun eigen werkruimte bepalen. Nu vier reguliere kantoorlagen appar-
tementen zijn geworden, kan nog steeds met de meters worden gescho-
ven, als dat wenselijk is. Bewoners hebben maximaal de ruimte gekregen
en genomen om hun indeling vast te stellen. "Er is vanbinnen volop
geschoven en gekoppeld", aldus de architect. Volgens Hoorn claimt het
gebouw het eerste betonskelet van Nederland te zijn en was dit gebouw
het eerste offici?le project van constructeur Aronsohn. "Daaromheen zit
een monumentale, plastische schil die het generieke juist weer moet
verhullen." Opmerkelijk voor die tijd was ook de inpandige stallinggarage,
die bestemd was voor onder meer de auto's van directieleden. Met een
eigen reparatiewerkplaats. Na de oplevering in 1930 kwam op de begane
grond een autoshowroom die in verbinding stond met de reparatiegarage.
Verder bevonden zich restaurants en tearooms op de begane grond. "Op
zich is er dus weinig veranderd", geeft Hoorn aan. Op de verdiepingen
werden kantoren ingericht. Ook een van de eerste eigenaren, Kersten en
Hunik, van het bedrijf Kersten, trokken er in met hun kantoor en lieten de
directiekamers voornaam bekleden. De bovenste en vijfde verdieping van
het pand was gereserveerd voor het archief. "Deze verdieping is vrij laag
en heeft een rij kleine raampjes op geringe hoogte. Om deze laag voor
bewoning geschikt te maken, is in elk appartement het vloerveld van de
woonkamer met twee treden verlaagd binnen het betonskelet. Hierdoor
ontstaan zitkuilen, van waaruit je weer gewoon naar buiten kunt kijken",
legt architect Hoorn uit.
De extra woonlaag op de vijfde verdieping heeft de haalbaarheid van
het hele renovatieproject aanzienlijk opgeschroefd. Het dakschild van
de kapverdieping dat naar binnen is gericht, is na de restauratie open-
geklapt om meer ruimte te maken. Deze woonlaag heeft aan de voor-
kant maisonnettes. Het binnenste gedeelte is open, met grote, aan
elkaar geschakelde dakterrassen die achter de appartementen zijn gesi-
tueerd. Hoorn: "De oude garage dient nu als extra stallingruimte. Van
de vroegere toegang naar de garage hebben we dankbaar gebruik
gemaakt. Deze voert nu naar de parkeergarage, waarmee het gebouw
volledig aan de huidige wooneisen voldoet."
buitEN gRANDEuR, biNNEN sobERHEiD
De verloren bouwonderdelen in Art Deco-stijl in de hoofdentree en de
gebrandschilderde ramen in het trappenhuis zijn in oude staat hersteld.
"Het gebouw wilde toen een modern pand zijn, dat vooruitstrevendheid
en dynamiek uitstraalde", legt Hoorn uit. "Met stalen kozijnen in plaats
van hout". De buitenkant moest grandeur uitstralen. Maar de binnen-
kant is tamelijk sober afgewerkt. Afgezien van nieuwe technieken die
een betonnen structuur met parkeergarage en paternosterliften moge-
lijk maakten, werden de kantoorruimtes sober uitgevoerd. "Waarschijn-
lijk was dit om de huurder zelf de inrichting te laten bepalen", geeft
Hoorn als verklaring. Het binnenhof is vrij functioneel ingericht en uit
verblendsteen opgetrokken om de binnenplaats nog een beetje zonnig
te houden. Het reinigen van de prachtige paars-rood genuanceerde
De kantoren van het Atlantic huis werden getransformeerd in appartementen en maisonnettes. Architect Piet Buskens had bij het ontwerp van het Atlantic huis de Amerikaanse bedrijfsver-
zamelgebouwen voor ogen, waarin een combinatie van functies gehuisvest kon worden:
winkels, showrooms, een autogarage en restaurants op de begane grond en kantoren op de
verdiepingen.
nr 2 2010 project rotterdam18
bakstenen aan de straatgevels van het pand moest uiterst zorgvuldig
worden aangepakt. "Reinigen maakt in veel gevallen de opperhuid van
de steen kapot en verliest het nieuwe uiterlijk het fraaie patina", zegt
Hoorn. "Vaak moeten bij reiniging gevels gehydrofobeerd worden, en
dat laat soms vlekkerige witte vlakken achter. Bureau Monumenten in
Rotterdam heeft toen besloten de gevels uiterst zorgvuldig te reinigen,
omdat het metselwerk in goede staat was en ??n van de unique selling
points is van dit gebouw."
In de gevels aan de voorkant zijn de vroegere al verdwenen stalen kozij-
nen vervangen door ge?xtrudeerde aluminium profielen, waarbij de
oude indeling van de kozijnen is teruggebracht. Hoorn heeft samen met
de kozijnenfabrikant voor een oplossing gezorgd om de draaidelen weg
te werken achter de sponningen. "Als je nu van buiten tegen de gevel
aankijkt, zie je niet welke de open en gesloten delen zijn, net zoals bij
de stalen kozijnen van vroeger." Ook werden de tufstenen banden
onder de kozijnen, die in de loop der jaren onherstelbaar aangetast
waren, vervangen door natuurstenen banden met dezelfde detaillering
als de oude tufsteen.
KANtoREN
De Parklaan staat in Rotterdam bekend als een representatieve kanto-
renbuurt, met statige vooroorlogse panden. Ricardo Lamberts vertelt
dat het aanbod aan kantoren groot is in deze buurt, met een aanzienlijk
verloop. Lamberts was als projectmanager bij HD Projectrealisatie
verantwoordelijk voor de herontwikkeling van het Atlanic huis. "In 2005
heeft de gemeente de buurt aangemerkt als een opkomende wijk voor
meer woningen, met als achterliggende idee de panden volledig
verkocht of verhuurd te krijgen. Ook het Atlantic huis kon prima heront-
wikkeld worden als een appartementencomplex. Een complicerende
factor was wel dat we rekening moesten houden met de commerci?le
ruimten op de begane grond", legt Lamberts uit.
Voor bewoning bleken de ruimten precies boven de restaurants onge-
schikt. De verdiepingen hebben vrij dunne betonnen vloeren vaak maar
15 cm dik. "We hebben op de eerste verdieping zwevende vloeren
aangebracht om daarin de infrastructuur voor verwarming en koeling
weg te werken. Maar ook om geluidsoverlast zoveel mogelijk te vermin-
deren. Vooral in de avonduren is er veel lawaai. Voor kantoren is dat
niet zo'n probleem, maar wel voor bewoning. Dat hield in dat bij restau-
rant Loos de plafonds verlaagd zouden moeten worden. Voor Loos was
een verlaagd plafond echter geen optie, omdat zij hiermee de ruimtelijk-
heid zouden verliezen. En de plafondschilderingen zouden dan uit het
zicht verdwijnen. De bouwplannen werden aangepast en er werd beslo-
ten om op de verdiepingen boven het restaurant aan de voorkant van
het Atlantic huis, kantoorruimten te laten en geen woningen." Een
verstandige oplossing, vindt Lamberts. Op deze manier hoeft men ook
niet aan de hedendaagse wooneisen te voldoen.
HAND- EN mAAtWERK
De geluidsoverlast was niet het enige organisatorische aandachtspunt. In
de jaren dertig is het pand gebouwd volgens een vaste stramienmaat, dat
toen nog niet gebruikelijk was. Lamberts: "Het was een nieuw en hip
idee, maar het kon niet voorkomen dat op de bouwplaats zelf nog van
alles werd bedacht. We ontdekten dat geen enkele stramienmaat in het
gebouw hetzelfde is, wat een behoorlijke complicatie voor de aannemer
van de renovatie heeft opgeleverd." Lamberts merkte bijvoorbeeld op
dat op de eerste verdieping ??n kolom duidelijk zichtbaar niet in de rij
staat. "Naar de bovenste verdiepingen toe is die lijn steeds iets bijge-
steld. De consequentie is dat de nieuw toegevoegde scheidingswand,
die nu naar de woningen staat, hierdoor ook uit het lood staat. Geen
enkel raam, hoe symmetrisch dat ook lijkt, is hetzelfde. Met maatverschil-
len van soms enkele centimeters. De aannemer heeft alle kozijnen in het
werk opnieuw moeten berekenen en nameten. Puur maatwerk! Prijstech-
nisch maakt het niet zoveel uit of je vijftig identieke ramen of vijftig
verschillende ramen opgeeft, maar je moet organisatorisch en logistiek
wel heel goed regelen dat de kozijnen op de juiste plek terecht komen en
er tevens voor zorgen dat er geen meetfouten zijn."
Ook de wapening door het hele gebouw wisselt van kwaliteit. "We
hebben door het hele gebouw uiterst zorgvuldig de wapening moeten
nagaan. We ondervonden dat de ene plek meer dan voldoende wapening
bevat en de andere plek simpelweg wat minder. We ontdekten bijvoor-
beeld ook dat de ene of de andere dag invloed had op het geleverde
werk. Om deze reden is met metalstut wanden gewerkt die als woning-
scheidende en tussenwanden dienen. De constructeur durfde het risico
niet aan om zwaardere wanden te plaatsen. Een aantal zaken stond niet
eens op tekening. We vonden verborgen ruimten, schuilplaatsen voor
onderduikers op de archiefverdieping, die jarenlang onontdekt bleven.
Ook kwamen hier en daar fraai stucwerk in plafonds tevoorschijn bij het
weghalen van de oude betimmering", vertelt Lamberts.
ENtREE
Naar het motief en materiaal van de vroegere bekleding van de linker-
wand en vloer in de hal heeft architect Hoorn moeten gissen. Enig
houvast voor reconstructie bood een vergeelde zwart-wit foto. De
Naar het motief en materiaal van de vroegere bekleding van de linkerwand en vloer in de hal
heeft architect Hoorn moeten gissen. Enig houvast voor reconstructie bood een vergeelde
zwart-wit foto.
De wanden en vloeren zijn geheel opnieuw bekleed, zodat oude en nieuwe situatie nauwe-
lijks van elkaar te onderscheiden zijn. De kleur en textuur van de tegels zijn ambachtelijk
nagemaakt van de oorspronkelijke betegeling, die nog zichtbaar is.
nr 2 2010project rotterdam 19
linkerwand van de entree was er ooit uitgesloopt om ruimte te maken
voor de receptiebalie met metalen puitje en een loket. Hoorn nam aan
dat de tegelpatronen van beide wanden identiek geweest moesten zijn
en extrapoleerde de motieven van de vloer. Elders in het gebouw lagen
nog wel authentieke vloerdelen die ook als voorbeeld hebben gediend.
De wanden en vloeren zijn geheel opnieuw bekleed, zodat oude en
nieuwe situatie nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn. De kleur en
textuur van de tegels zijn ambachtelijk nagemaakt van de oorspronke-
lijke betegeling, die nog zichtbaar is. De twee verdwenen smeedijzeren
lampen op beide trapbalusters die op de foto zichtbaar waren zijn nauw-
keurig nagemaakt en weer teruggeplaatst. Ook de blank gelakte maho-
niehouten puien in de hoofdentree zijn teruggezet. Hierin werden
nieuwe glas-in-loodramen aangebracht, afgeleid van de nog aanwezige
en tevoorschijn gekomen glas-in-loodramen. Hoorn zette het motto:
`Fluctuat nec Mergitur' in het bovenlicht van de entreedeuren. "Vrij
vertaald: het bootje heeft geschommeld, maar is niet gezonken. Een
aan de scheepvaart ontleende spreuk, die niet alleen verwijst naar de
crisistijd van de jaren dertig. Het Atlantic huis heeft de bombardemen-
ten van de Tweede Wereldoorlog overleefd. Ook de huidige crisis lijkt
geen vat op het huis te krijgen, want bijna alle vijftig woningen zijn
verkocht", besluit de architect.
PROJECTGEGEVENS
Naam en Plaats Atlantic huis te
Rotterdam
Aantal woningen en typen 40 appar-
tementen, 10 maisonnettes
Bouwjaar 1930, restauratie/renovatie
Eigenaar de Van Herk Groep
Architect Oorspronkelijke bouw:
Buskens, renovatie/restauratie: HD
Projectrealisatie B.V.
Aannemer Breijer Bouw voor bouw-
kundig, sanitair en lift, A&B Elektro-
techniek voor de e-installaties,
Lomans voor de W-installatie
Uitvoering 2007-2009
Uitvoeringswijze Combinatie van
traditionele bouwmethoden en
moderne technieken
Projectfase gerealiseerd
MAATREGELEN IN HOOFDLIJNEN
I SCHIL
1 Dak Vernieuwen
2 Dichte gevel Restaureren
3 Gevelopeningen Vernieuwen
4 Balkon Balkons renoveren,
dakterrassen vernieuwen
II WONING INTERN
5 Keuken Vernieuwen
6 Douche Vernieuwen
7 Toilet Vernieuwen
8 Indelingswijziging (binnen
casco) Individueel maatwerk op
verzoek van de koper
9 Vergroting casco (uitbouw/
opbouw) Het casco is vergroot
in het middengebied. Op de
beide koppen is deels massa
toegevoegd met een moderne
glazen uitbouw.
III INSTALLATIES
10 Cv-/mv-units Vloerverwarming
+ koeling, deels d.m.v. een
WKO- installatie + WTW-unit
11 Rest woninginstallatie Traditi-
oneel
IV GEMEENSCHAPPELIJKE RUIMTEN
12 Entree Restaureren
13 Trappenhal en/of galerij
e.d. Restaureren
14 Lift nieuwe liften in respectie-
velijk bestaande liftschacht en
parternosterlift schacht.
15 Bergingen e.d. Nieuwbouw in
bestaande parkeergarage.
V WOONOMGEVING
16 Erfafscheidingen/buitenber-
gingen e.d. n.v.t.
17 Inrichting omgeving/achter-
paden e.d. n.v.t.
KOSTEN PER WONING (PEIL 2010)
De kosten zijn per appartement/
maisonnette verschillend vanwege
maatwerk. Om een indicatie van de
marktprijs te geven ligt de prijs voor
een maisonnette rond 650.000,-.
De verloren bouwonderdelen in Art Deco-stijl in de hoofdentree en de gebrandschilderde
ramen in het trappenhuis zijn in oude staat hersteld.
Rotterdam
Nieuwe situatie
Schaal 1:400
Reacties