Besturen en ondernemen worden in één adem genoemd. De begrippen lijken synoniem van elkaar, maar is dat zo? Deze keer een paradox over de overeenkomsten en met name de verschillen tussen ondernemen en besturen, waarbij vooral de vragen centraal staan of wij nog wel ondernemers hebben, en of wij het ondernemerschap wel voldoende stimuleren.
Besturen of ondernemen? 44 Paradox
Nader bezien zijn er grote verschillen tussen besturen en ondernemen. In
beide gevallen gaat het om een activiteit die zich in de top van de onder-
neming afspeelt. Het woord kartrekker komt bovendrijven. Maar je kunt de
kar op verschillende manieren trekken. Besturen associeer je dan met het
consolideren van iets dat al is gegroeid. Ondernemen is gekoppeld aan
jong, flexibel en dynamisch. De kunst zal zijn om dit te combineren.
Bouwpoort
Het idee om dit artikel te schrijven ontstond tijdens de eerste Bouwpoort-
bijeenkomst. In Den Haag zoekt de markt steeds nadrukkelijker contact
met de politiek en organiseert dan in het illustere Nieuwspoort zogenaam-
de thematische poortbijeenkomsten. Zo is er al een Sportpoort, Milieu-
poort, Woonpoort en een Pensioenpoort. In mei jongstleden kwam, als
circa twintigste poort, voor het eerst de bouw in diverse geledingen bijeen:
de Bouwpoort. Een prima initiatief omdat het helemaal niet vanzelfspre-
kend is dat de politiek ons begrijpt en naar ons luistert. Overigens is de
bouwwereld zelf ook nog te veel verdeeld.
Dat gevoel had ik bij de eerste Bouwpoort ook. Deelnemers in een forum-
discussie waren Sylvo Thijssen (CEO Grontmij), Gerard van de Aast (CEO
VolkerWessels), Taco van Hoek (directeur EIB) en Betty de Boer (Tweede
Kamerlid VVD). Rogier Rijkers van Cobouw was gespreksleider en het the-
ma was `Sterker uit de crisis'. Zo op het eerste gezegd denk je dan dat dit
thema vooral met innovatie en ondernemen te maken heeft, maar de dis-
cussie ging ? mede gevoed door Van Hoek ? nogal lang over de economi-
sche ontwikkelingen en de inschatting van effecten op de markt van de ko-
mende jaren. Te weten de noodzaak van het aanzwengelen van de
startersmarkt en het verminderen van de financieringsbeperkingen. De aan-
zittende bestuurders hadden het over zaken als internationale spreiding om
de crisis te doorstaan. Het wegnemen van de regeldruk kwam ook nog even
aan de orde. Allemaal veranderingen gebaseerd op externe factoren.
Paradox
Besturen of ondernemen?
Besturen en ondernemen worden in ??n adem genoemd. De begrippen
lijken synoniem van elkaar, maar is dat zo? Deze keer een paradox
over de overeenkomsten en met name de verschillen tussen onder
nemen en besturen, waarbij vooral de vragen centraal staan of wij nog
wel ondernemers hebben, en of wij het ondernemerschap wel
voldoende stimuleren.
Jos Lichtenberg
Klantgericht
Terecht vroeg Rijkers uiteindelijk naar wat bedrijven zelf konden doen,
maar daar kwam verrassend weinig uit. Van de Aast vond dat de sector
zeer klantgericht is. Aannemers doen immers precies wat de klant vraagt.
Als je dat antwoord geeft ben je niet klantgericht, denk ik dan. Althans niet
gezien vanuit het perspectief van een miljardenonderneming. Echte onder-
nemers gaan op zoek naar de vraag achter de vraag. Die nemen niet
zonder meer aan wat de klant zegt. De vraag moet altijd worden ge?nter-
preteerd. Bovendien was het antwoord een projectgebonden antwoord,
terwijl een onderneming vooral over de projecten heen moet kunnen kij-
ken. Steeds precies doen wat elke individuele klant wil is als specialisatie
wellicht kansrijk, maar de grote markt wil liever op hen afgestemde
systeemoplossingen. Tenminste, vanuit een prijs-performanceafweging.
De laatste oplossing zal immers dicht bij de wensen liggen en lijkt betaal-
baar te zijn. Om een vergelijking met de modewereld te maken: de markt
voor couturiers is klein. Sommigen zijn bereid de extreme prijzen te betalen
om zich aldus te onderscheiden. De meeste klanten zijn echter tevreden
met een industrieel concept. Door het brede aanbod van confectie kun je
altijd vinden wat jou past. Die benadering zou je van een ondernemer, ze-
ker aan het hoofd van een leidend bouwbedrijf, verwachten. Maar dat
kwam er niet uit.
Maatschappelijk innoveren
Eigenlijk best zorgelijk. De Boer gooide nog wat olie op het vuur en ver-
woordde het VVD-standpunt dat je de transitie aan de markt moet overla-
ten. Dat bekt lekker natuurlijk, maar wat als het over ? maatschappelijk
gezien ? noodzakelijke veranderingen gaat en je tegelijkertijd moet vast-
stellen dat het onvoldoende wordt opgepikt? Zaken als stijgende zorgkos-
ten die leiden tot een vraag naar zelfredzaamheid in woningen en wijken,
en zodoende om andere bouwconcepten vragen, of energie- en materi-
Besturen of ondernemen? 45 Paradox
schorre, representant van de toeleverende industrie, en Bert van Delden,
plaatsvervangend directeur-generaal Wonen, Wijken en Integratie binnen
het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het overi-
gens daar wel over. Door hen gebruikte woorden als nieuwe concepten en
verdienmodellen sluiten daarbij aan.
Ondernemerschap
De bestuurders van de grote bouw- en adviesondernemingen zullen dus
weer ondernemerscapaciteit binnen moeten halen om te voorkomen dat
zij afglijden, of erger nog: afsterven. Geen Raad van Bestuur, maar een
Raad van Ondernemen. De vraag waarmee je blijft zitten, is of dat nu aan
het gebeuren is. Ik neem het nog niet echt waar, maar ik kan ook niet in
elke keuken kijken. Ondertussen wordt het zorggevoel versterkt. De an-
dere vraag is of er voldoende aanstormend ondernemerstalent is om het
gat te vullen. Met een vlotte babbel komen we er niet meer. In een tijd van
verandering zal veel inventief ondernemerschap nodig zijn. Dat zie je ove-
rigens veel meer in de industrie, die van nature projectoverschrijdend denkt
en handelt. Creativiteit zit in je of niet, maar de effectiviteit daarvan is afhan-
kelijk van of je dit intelligent weet te koppelen aan kennis en kunde. Laat
dat nu ook juist een bezuinigingspost van de overheid zijn.
aalschaarste die snel tot nieuwe bouwtechnieken en gebruikersbehoeften
moeten leiden. Het moet, maar het gebeurt nauwelijks. Noch bij aanne-
mers, noch bij adviesbureaus en zelfs niet bij corporaties, terwijl zij toch
vijftig jaar of langer aan het vastgoedproduct verbonden zullen zijn. Moet
je met dit gegeven aan de zijlijn gaan zitten wachten en roepen dat je het
aan de markt moet overlaten?
Stel een huurder heeft in 2000 twee rekeningen, ??n van de corporatie
met betrekking tot de huur, en ??n inmiddels even hoge van de energiele-
verancier. Hij kan er maar ??n betalen, welke kiest hij dan denkt u? De
corporaties hebben dan een probleem, gaan om hulp roepen en de staat
zal bijspringen. En d?e rekening zal dan veel hoger zijn dan de rekening om
nu wat masserend op te treden. Zie Griekenland, Ierland en Portugal. En
wat te denken van het financieel steunen van banken die ons juist in de
crisis hebben gebracht? Ik zeg niet dat het verkeerd is, maar spreken we
niet populistisch met dubbele tong?
De redding lijkt van de nieuwe ondernemers te moeten komen. Zij ontwik-
kelen nieuwe verdienmodellen rondom diensten en producten, die ge-
noemde problemen helpen oplossen en waarde cre?ren voor gebruikers.
Als de vragersmarkt het heeft ontdekt, gaan die nieuwkomers ten koste
van het ingeslapen establishment groeien. Dat kan met de noodzakelijke
veranderingen snel gaan. Tijdens Bouwpoort hadden inleiders Rinus Plat-
Reacties