Op het gebied van energiebesparing ziet Kjartan Skaugvoll een grote rolweggelegd voor de overheid. Enerzijds door een geleidelijk toenemend sanctiebeleid in de vorm van belastingen bij energieverspilling enanderzijds door slimmer om te gaan met het verlenen van subsidies op energiebesparende producten. En wat die producten betreft, daar kanvolgens de directeur Sales van Nuon ook de energieleverancier bij helpen; door te adviseren, te leveren of door de regie te voeren. Bijvoorbeeld van het speciaal op renovatie gerichte Woon-Optimaal-concept.
nr 3 2009 interview kjartan skaugvoll8
`voor de bestaande
woningbouw zijn
HRe-ketels
het beste
alternatief'
nr 3 2009interview kjartan skaugvoll 9
interview
Een ondernemer wil zoveel mogelijk producten verkopen; een bakker
zoveel mogelijk broden, een slager zoveel mogelijk vlees en een ener-
gieleverancier zoveel mogelijk stroom. Dat zou je denken, maar deze
logische opsomming gaat niet op voor energieleverancier Nuon. Ster-
ker nog, het bedrijf zet zich in om hun klanten te bewegen energie te
besparen. Zijn ze daar bij Nuon helemaal gek geworden? "Nee", lacht
Kjartan Vonen Skaugvoll. "De verklaring voor ons beleid is twee?rlei:
tegenwoordig moeten mensen meer verantwoord omgaan met de
schaarser wordende energievoorraad en daarin adviseren wij. Daar-
naast bieden we producten aan die energiezuiniger zijn."
De directeur Sales van Nuon vertelt enthousiast verder over de motiva-
tie van het beleid. "De marge op energie is erg klein. Gemiddeld betaalt
iemand 0,23 per kWh. Daarvan is 0,09 daadwerkelijk voor de leve-
ring van stroom, de rest gaat in de vorm van belasting naar de schat-
kist. Iemand die echt wil besparen, moet niet op zoek gaan naar een
goedkopere aanbieder, maar besparen op zijn verbruik en de kosten
voor de hele kWh vermijden. En daar willen wij bij helpen."
POTENTIE
Skaugvoll maakt een vergelijking met zijn geboorteland om aan te
geven welke winst er in ons land te behalen is qua besparing. "Als je
alleen al kijkt naar het gemiddeld verbruik van een gezin. Dat is in
Nederland zo'n 3.500 kW aan stroom en maar liefst 18.000 kW aan
gas, in totaal dus 21.500 kW. Dat is bijna hetzelfde verbruik als dat van
een gezin in Noorwegen. Maar let op: in mijn geboorteland heerst een
strenger klimaat, er moet dus meer verwarmd worden, en in vergelijking
met Nederland heeft Noorwegen ook veel meer vrijstaande woningen.
Dat bedenkend, bestaat er hier een enorm potentieel om energie te
besparen", legt hij uit.
Hij vervolgt zijn betoog met een rekensommetje. "Onlangs zijn de resul-
taten van een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat het toepassen van
isolerend glas en andere isolerende maatregelen als spouwmuurisolatie
een besparing op het gasverbruik kunnen opleveren van zo'n 35
procent. Dat is meer dan 6.000 kW per gezin! En als alle elektrische
apparaten in een huishouden worden vervangen door energiezuinige
varianten, kan dat een verdere besparing opleveren van een derde,
meer dan 1.000 kW. Dat lijkt mij zeker de moeite waard."
NADRUK
De cijfers liegen er niet om, maar hoe krijg je de mensen zo ver dat ze
teks wilbert leistra
foto's nuon
Op het gebied van energie-
besparing ziet Kjartan
Skaugvoll een grote rol
weggelegd voor de overheid.
Enerzijds door een geleide-
lijk toenemend sanctiebeleid
in de vorm van belastingen
bij energieverspilling en
anderzijds door slimmer om
te gaan met het verlenen van
subsidies op energiebespa-
rende producten. En wat die
producten betreft, daar kan
volgens de directeur Sales
van Nuon ook de energiele-
verancier bij helpen; door te
adviseren, te leveren of door
de regie te voeren. Bijvoor-
beeld van het speciaal op
renovatie gerichte Woon-
Optimaal-concept.
kjartan
skaugvoll
nr 3 2009 interview kjartan skaugvoll10
jaarbasis naar ruim twintigduizend nu.
Ook voor wat betreft het overheidsbeleid, dat uitgaat van het isoleren
van de bestaande voorraad, heeft Nuon al voorwerk gedaan. "April
vorig jaar hebben wij Rogro overgenomen, een groep van vijf zelfstan-
dig, landelijk opererende bedrijven, gespecialiseerd in dak-, vloer-,
gevel- en spouwmuurisolatie. De nieuwe groep Nuon Isolatie richt zich
op de particuliere woningmarkt en de woningcorporaties", vertelt
Skaugvoll. Hij legt het belang van isolatie uit met een voorbeeld: "De
gemiddelde besparing binnen de bestaande woningvoorraad kan flink
oplopen. Zo levert spouwmuurisolatie al gauw een besparing op van
zo'n 500 m3
gas per jaar, vloerisolatie 350 m3
en dakisolatie 420 m3
per
jaar. Een energiebesparing die wel kan oplopen tot 35 procent", stelt hij
enthousiast.
RENOVATIE
Met isolatie kan dus volgens Skaugvoll een behoorlijke besparing
worden bereikt. Maar Nuon gaat verder waar het renovatie betreft, stelt
hij. "Een van onze nieuwe producten is een concept dat speciaal voor
de renovatiemarkt is ontwikkeld: WoonOptimaal. "Wij kunnen met dit
pakket woningcorporaties adviseren en begeleiden bij het realiseren
van energiebesparende maatregelen, maar we kunnen ook voor de
uitvoering zorgen. Een dergelijk pakket resulteert op termijn in een
gereduceerde CO2
-uitstoot en een betere verhuurbaarheid. Voordeel
voor de verhuurder: voldoen aan de convenantafspraken die in de
professionele woningmarkt van kracht zijn. Voordeel voor de huurder:
lagere energielasten en een verhoogd wooncomfort."
Skaugvoll vervolgt zijn uitleg over de werking van het concept: "Wij
onderzoeken de energetische waarde van de woningen en berekenen
deze tot in detail door. Daarbij kijken we niet alleen naar de woning,
maar ook naar de omgeving, het wooncomfort, de klimaatbeheersing,
de gezondheid en de beheerkosten. Bovendien kunnen we met behulp
van een aantal referentiewoningen een hele woonwijk doorlichten. Dit
resulteert in een advies, waarbij van elke geadviseerde maatregel een
kostenplaatje wordt toegevoegd."
REGIE
De topman van Nuon stelt dat het bedrijf de klant wil binden met een
stuk service, door een meerwaarde te leveren. Als voorbeeld hiervan
noemt hij dat het bedrijf niet alleen het advies kan leveren, maar ook de
regie van de uitvoering kan voeren. "Voor het uitvoeren van energiebe-
sparende maatregelen beschikken we over een breed netwerk van
gespecialiseerde bedrijven, zoals het installatiebedrijf Feenstra en de
voormalige bedrijven van Rogro. Maar op verzoek kunnen we ook
samenwerken met lokale aannemers en renovatiebedrijven."
Woningcorporaties die al eerder met het renovatiebijltje hebben gehakt,
weten dat een goede communicatie met de bewoners van groot belang
is. Dit verhoogt ook de betrokkenheid van de bewoners. Speciaal hier-
voor heeft Nuon een communicatietraject ontwikkeld. "Vanaf advies tot
en met de oplevering hebben we passende communicatieoplossingen
ontwikkeld. Daarbij kunnen we na oplevering van maatregelen het
termijnbedrag van de bewoners verlagen", legt Skaugvoll uit.
DISCUSSIE
Op de achtergrond van het ontwikkelen van nieuwe concepten voor
de professionele woningmarkt en voor particulieren, speelt de bran-
chebrede discussie over de zogenoemde Witte Certificaten. Dit
systeem verplicht onder andere energieleveranciers aan te tonen dat
ze hun klanten voldoende hebben aangezet tot energiebesparingen.
Als een vooraf bepaald niveau aan energiebesparing is gehaald, krijgt
de leverancier een certificaat. Skaugvoll is geen voorstander van het
gaan besparen. Nuon heeft daar onderzoek naar gedaan, aldus Skaug-
voll. "In eerdere campagnes lag de nadruk op energiebesparing. Dat
leverde minder respons op, omdat mensen dat associ?ren met comfort-
verlies. Vandaar dat we een andere insteek hebben gekozen. Onder-
zoek wees namelijk uit dat de boodschap wel aankomt als je spreekt
over energieverspilling. Op internet kan de energieverspillingcheck
worden gedaan. Hierdoor worden de mensen veel bewuster van hun
energieverbruik. Daarnaast kunnen wij gerichter advies geven en aanto-
nen wat mensen kunnen besparen."
Daar waar andere energieleveranciers bekende Nederlanders laten
vertellen hoe goedkoop hun stroom is, kiest Nuon meer de maatschap-
pelijke insteek. In een tv-commercial vertaalt zich dat naar het beeld dat
de woestijn in Afrika verlicht kan worden met de door alle Nederlanders
verspilde energie. De directeur Sales van Nuon noemt de campagne
een succes. "Meer dan 100.000 mensen hebben de check op internet
gedaan.. Dat komt overeen met zo'n 5 procent van onze klanten in
Nederland." Vaak kreeg het bedrijf te horen dat energiebesparing
investeringen vergt, geld dat moeilijk gemist kon worden vanwege een
laag inkomen. "Speciaal voor die mensen hebben we een aantal acties
ontwikkeld. Zo kan men bijvoorbeeld bij een Nuon Energiewinkel spaar-
lampen ophalen. De kosten worden verrekend met de besparing op de
energienota", legt Skaugvoll uit.
PILOT
Een spaarlamp is een product waar weliswaar een besparing op ener-
gie kan worden behaald, maar die is marginaal. Een stapje verder ?
zowel wat besparing als investering betreft ? gaat de aanschaf van
een HRe-ketel. Op dat punt zit Nuon nog in de pilotfase, vertelt
Skaugvoll. "We hebben tot op heden zo'n 30 tot 40 HRe-ketels
geplaatst. De resultaten daarvan zijn erg positief. Dit najaar gaan we
ongeveer 150 ketels in Apeldoorn plaatsen. Hiermee willen we testen
wat er met het energienet gebeurt als er zoveel ketels binnen een
gebied zelf elektriciteit produceren."
Om de klanten een beeld van hun eigen energiegedrag te laten krij-
gen, heeft Nuon een energiedisplay ontwikkeld. Op elk gewenst
moment kan worden afgelezen wat de invloed van bijvoorbeeld het
inschakelen van een tv-toestel is op het energieverbruik. "Wij willen
de informatie over energieverbruik transparanter maken. Dat kan met
behulp van zo'n energiedisplay die draadloos communiceert met de
slimme meter in de meterkast", legt Skaugvoll uit. De eerste resulta-
ten van een pilotproject in Arnhem, stemmen de Noor hoopvol. "We
hebben afgelopen winter bij 18 woningen een energiedisplay
geplaatst om de bewoners inzicht te laten krijgen in hun energiege-
drag. Dat heeft een gemiddelde besparing opgeleverd van 14 procent
van het gasverbruik en 9 procent qua elektraverbruik. Deze resulta-
ten zijn dusdanig positief dat we de proef gaan uitbreiden. In samen-
werking met Cisco en IBM en met woningbouwverenigingen als
FarWest en Ymere plaatsen we de komende maanden in 500 wonin-
gen in Amsterdam een energiedisplay. Volgend jaar zijn hiervan de
eerste resultaten bekend."
INNOVEREN
Hoe kunnen we op de juiste manier innoveren? Deze vraag speelt
continu binnen de top van Nuon. Bijvoorbeeld door de juiste bedrijven
aan te trekken en met de juiste partijen samen te werken, aldus Skaug-
voll. "Op het gebied van installaties heeft Feenstra een grote naam. Het
bedrijf staat te boek als kwalitatief goed en innovatief, kwalificaties die
ook bij ons passen. Wij willen goede installaties kunnen leveren en
daarom hebben we al in 2000 het bedrijf overgenomen", legt hij uit.
Hierdoor is de levering van ketels gestegen van een paar duizend op
nr 3 2009interview kjartan skaugvoll 11
systeem, maar niet omdat Nuon in een dergelijk systeem geen goede
rol zou kunnen spelen, haast hij zich te zeggen: "Bij een dergelijk
systeem gaat veel energie verloren omdat de leverancier als tussen-
stap wordt gebruikt om energiegedrag bij klanten te veranderen. Het
vergt heel veel inspanning van de leverancier om het te bewijzen en
van de controlerende instantie om gerichte controles uit te voeren.
Deze inspanning staat volgens mij niet in verhouding tot het resultaat.
Al die extra inspanningen moeten namelijk ook worden betaald en je
zult zien dat die kosten vervolgens op de klant moeten worden afge-
wenteld. Dat kan effici?nter."
Skaugvoll bepleit een systeem van stimuli en geleidelijkheid. "Ik denk
dat een aanpassing van het overheidsbeleid meer resultaat kan ople-
veren. Mits het geleidelijk gebeurt. Bijvoorbeeld door over drie jaar
belastingen te verhogen op energieverspillende installaties en appara-
ten. Vervolgens verhoog je die belasting na vijf jaar. Op die manier
voorkom je dat mensen direct met te grote overgangen en bijgaande
kosten worden geconfronteerd."
SUBSIDIES
De overheid moet volgens Skaugvoll ook een stimulerende rol spelen
waar het verlenen van subsidies betreft. Maar dan wel op een
verstandige manier, brengt hij als kanttekening aan. "De BTW-verla-
ging voor isolatie is een goed voorbeeld. Maar in april heeft de over-
heid de subsidieregeling voor zonnepanelen opengesteld. Daar is
massaal op ingetekend. Gevolg is dat de subsidiepot bijna direct leeg
was, aan ??n regeling welteverstaan. Je moet vind ik niet alles in ??n
keer inzetten, maar verdelen over meerdere projecten. Je begint met
een project, evalueert na een aantal maanden, peilt opnieuw waar
behoefte aan is en opent een nieuwe subsidieregeling. Het voordeel
hiervan is dat het geld aan meer energiezuinige regelingen kan
worden besteed en dat de ontwikkeling geleidelijk en dus meer
verstandig gebeurt."
De geleidelijkheid heeft een bijkomend voordeel, juist in deze tijd,
benadrukt Skaugvoll. "Hierdoor, en door een betere verdeling over de
producten, heeft de aanbodzijde ook meer tijd om hun producten er
op aan te passen. Niet geheel onbelangrijk in tijden van economische
crisis, waarin het investeringsniveau weer moet aantrekken."
ALTERNATIEF
Skaugvoll is enthousiast over de vele initiatieven die worden genomen
om tot energiebesparing en reductie van CO2
-uitstoot te komen.
Nuon werkt ook graag mee aan dergelijke initiatieven. "Denk aan het
Meer met Minder-project voor de bestaande bouw en Stad van de
Zon, de grootste CO2
-emissieneutrale wijk ter wereld. Ik ben er best
trots op dat wij aan dergelijke initiatieven meewerken. Maar ik vind dat
er meer moet gebeuren. Ik denk dat met name voor de bestaande
woningvoorraad de HRe-ketels het beste alternatief zijn. Voor goed
ge?soleerde nieuwbouwwoningen zijn ze minder geschikt, daar valt te
weinig winst te behalen. Voor die toepassing zet ik in op een verdere
ontwikkeling van warmtepompen." n
Reacties