Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Area: kleine label b-renovaties zonder huurverhoging

25 juli 2016

Renda-partner Area heeft naar aanleiding van het event ‘Renoveren naar label B, met of zonder huurverhoging’ afgelopen juni besloten om hun huidige bezit met EPA-potentie aan te pakken zonder huurverhoging door te voeren. De woningcorporatie vindt een middenweg in een hybride variant. Dit omdat lange keukentafelgesprekken en het overtuigen van bewoners ook tijd en geld kost.

Tijdens het event op 16 juni met Woonlinie, Area en Caspar de Haan werd gediscussieerd over de verduurzaming van de bestaande voorraad. Ga je meteen naar Nul-op-de-meter of doe je dat in kleinere stappen? Woonlinie renoveert eerst naar label B. Area heeft haar verduurzamingsprogramma verdeeld in het verhogen van de basiskwaliteit tijdens Planmatig onderhoud naar gemiddeld B en bij  renovaties naar A+. De hamvraag was: vraag je dan wel of geen huurverhoging? Woonlinie doet dat niet, Area deed dat wel. "Er waren op het event ook mensen aanwezig die niet zo stellig waren, maar een meer hybride variant opperde. Met dat idee zijn we aan de slag gegaan", vertelt Ronald van Lith, manager wijkontwikkeling bij Area.

Eén van de verschillen tussen de woningcorporaties is dat Woonlinie een subsidie kreeg van de provincie Gelderland voor de renovatie naar label B. "De provincie wilde eigenlijk een renovatie naar label A, maar daar waren wij het niet mee eens. We hadden namelijk berekend dat we dan maar 30 huishoudens zouden helpen, tegenover 300 bij een label B-renovatie. Met als gevolg een besparing per huishouden van ? 35 per maand. Dat is een volle boodschappentas per maand extra. Met dat argument vonden we gelukkig gehoor bij de provincie."

Die forse besparing was wel alleen mogelijk als Woonlinie de renovatie niet zou doorberekenen aan de zittende huurders. Dat sprak Woonlinie wel aan. "Niet zo zeer vanuit principieel oogpunt, maar eerder met een pragmatische invalshoek. Op deze manier is het makkelijker om 100% commitment van bewoners te krijgen."

100% deelname

Die 100% commitment heeft Area nu ook gekregen bij het verhogen van de basiskwaliteit tijdens Planmatig onderhoud naar gemiddeld B. Frans Brouwers van Moonen Onderhoud & Renovatie is blij met het nieuws. Het bedrijf, onderdeel van de Caspar de Haan-bedrijven, voert de renovaties uit voor Woonlinie. Caspar de Haan doet dat voor Area. "Nu kunnen we alle technische opnames gaan doen. Bij één complex hadden de bewoners zelfs al getekend voor de huurverhoging, dat wordt nu teruggedraaid. Ook de projecten voor volgend jaar hebben allemaal een go gekregen", aldus Brouwers.

Tijdens het event vertelde Van Lith dat zij de commitment van bewoners verkregen door goede communicatie. "Wij nemen de klant mee. Bewustwording is daarin belangrijk en een huurverhoging hoort daarbij. Wij zetten in op een win-win, voor zowel de corporatie als de bewoner. Verduurzamen doe je samen." Dit idee heeft Area nog niet losgelaten. Bewustwording van de bewoner, ook al wordt er geen huurverhoging meer doorberekend, staat nog steeds centraal. 

Morgen steken Woonlinie, Area en Caspar de Haan nogmaals de koppen bij elkaar, om te brainstormen over hoe we de bewoner beter kunnen informeren. "Of dat nu een filmpje of een boekje wordt, zien we later wel. Voor mij draait het nu allemaal om samen met de keten beter worden", besluit Brouwers.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren