netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Wordt Truus de meest betrokken bewoner?

di 21 aug 2018

Een nieuwe nominatie voor onze verkiezing van meest betrokken bewoner. Woonbedrijf ieder1 draagt Truus Bosz voor. Truus woont in de Mgr. Nolensstraat in Zutphen, die afgelopen maanden samen met de Talmastraat onderdeel was van een groot onderhoud project. In totaal werden 77 woningen vernieuwd.

Truus is onderdeel van de klankbordgroep, samen met Linda, Jana en Maryanne. In totaal hadden 28 mensen zich hiervoor aangemeld. Een betrokken buurt dus! Met behulp van een loting werd bepaald wie er in de groep plaats mocht nemen. De uitverkoren dames zijn er blij mee: “Tijdens de renovatie ben je het eerste aanspreekpunt. Hierdoor leer je iedereen ook beter kennen”, vertelt Truus. “Ik kom niet dagelijks bij de buren op de koffie, maar zo’n renovatie zorgt wel voor een ‘ons kent ons’ gevoel.”

Tijdens de werkzaamheden nam Truus haar overburen in huis. “De overbuurman was ziek en het was voor hem te heftig om thuis te blijven wonen tijdens de renovatie. Doordat je iedereen leert kennen krijg je ook een signalerende functie. Je kijkt welke behoefte iemand heeft en ook wanneer er vragen zijn leg je deze neer bij ieder1. Bij de renovatie werd een nieuw dak geplaatst, inclusief isolatie. Alle woningen kregen vloer- en spouwmuurisolatie, kunststof kozijnen, nieuwe ramen, een nieuwe voordeur, toilet, ventilatie en cv-ketel. Ook badkamers ouder dan 24 jaar en keukens ouder dan 20 jaar werden meegenomen in de renovatie.

Op bezoek bij Truus, Maryanne, Linda en Jana.

Zo’n nieuwe cv-ketel was in het begin wel even wennen. “De eerste dag ben ik een aantal keer naar boven gelopen omdat ik dacht dat hij het niet deed. Maar je hoort hem gewoon niet”, vertelt Truus. In combinatie met de nieuwe isolatie, zorgt de ketel nu al voor een flinke daling in de energiekosten. “In een half jaar tijd heb ik zo’n 200 euro bespaart.” Toch was de renovatie zelf best pittig. In het begin liep het wat stroef. Onder andere door de vorst en een paar kinderziektes duurde de renovatie bij het eerste blok langer dan de verwachtte 10 werkdagen. Na een tijdje raakten alle partijen beter op elkaar in gespeeld en verliep alles een stuk soepeler. “Het is eigenlijk zonde dat al die partijen nu weer elk hun eigen weg gaan. Ze hebben zoveel geleerd, gebruik dat dan meteen bij een volgend project”, zo pleit Truus.

Tijdens de renovatie waren er rustwoningen met alles er op en er aan. Bewoners konden hier douchen, koken en naar het toilet. Of gewoon even het lawaai in hun huis ontvluchten. Ook was er een mogelijkheid om thuis een noodtoilet, keuken en douche te krijgen. Na zo’n twee weken konden de bewoners weer gebruik maken van hun eigen toilet. “Het wordt echt onderschat wat voor effect zo’n renovatie heeft op bewoners. Waar we kunnen proberen wij te helpen om alles zoveel mogelijk in jip, en janneketaal te communiceren, zodat iedereen het snapt.”

Betrokken bewoner Truus Bosz

Truus samen met de rest van de klankbordgroep: Maryanne, Linda en Jana.

Truus is ook aanwezig op onze Dag van de Bewoner, op 11 oktober. Op deze dag verdiepen we ons in de identiteit van de huurders in onze sector. Er is namelijk geen standaardformule voor bewonerscommunicatie tijdens verduurzamingstrajecten. Iedere bewoner is anders en heeft behoefte aan een eigen aanpak.

Op de Dag van de Bewoner wordt ook de uitslag van de verkiezing van meest betrokken bewoner bekendgemaakt. De verkiezing organiseren we in samenwerking met De Variabele.

Meer weten?

Reacties

Copyright 2018 Aeneas Media

Dé bewoner bestaat niet

Kom op 11 oktober naar de Dag van de Bewoner en verdiep je in de identiteit van huurders in onze sector!

Bekijk het programma

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren