Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

‘Je moet niet alleen de succesverhalen willen delen’

5 januari 2017

Twan van Grinsven van Kemkens ziet de rol van woningcorporaties verschuiven. Door een regisserende rol van corporaties ontstaat er ruimte en daar duikt het technisch onderhoudsbedrijf graag in. "Met name bewonerscommunicatie en klanttevredenheid zijn grote speerpunten, maar we merken ook dat corporaties de financiële risico's in de beheerfase willen afdekken. Met onze kennis op het gebied van dagelijks onderhoud kunnen wij de te verwachten kosten op voorhand goed inschatten en kan een opdrachtgever de risico's afkopen."

Wat is Kemkens voor bedrijf?

“We zijn een ‘no nonsens’-bedrijf dat zich bezighoudt met de technische dienstverlening bij 385.000 woonadressen in de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Gelderland. Door openheid en transparantie proberen we het vertrouwen van onze trouwe opdrachtgevers te behouden. Ons doel is om de beste technisch dienstverlener in en rondom de woning te worden.”

Welke van de Renda-thema’s vinden jullie het belangrijkst en waarom?

“Uiteindelijk draait het om de bewoner, maar om die goed te bedienen, zal je ook op de andere thema’s moeten presteren. Vanuit onze rol in de keten ligt samenwerking voor de hand. Als keten moeten we de overlast voor bewoners steeds verder inperken. Dat kun je alleen samen voor elkaar krijgen.”

Hoe helpen jullie de sector vooruit?

“We hebben door de jaren heen een gigantische kennis opgebouwd op het gebied van dagelijks onderhoud. Vanuit de kennis die we hebben opgedaan, willen we corporaties helpen om langetermijninvesteringen te doen, waarbij risico’s in de beheerfase afgekocht kunnen worden. Maar we willen onze kennis en leerervaringen ook graag met de rest van de sector delen. Daarbij waken we voor borstklopperij. Als je wilt delen, moet je niet alleen de succesverhalen van de daken schreeuwen, maar ook de ‘fuck-ups’. We merken dat dit heel goed ontvangen wordt en we profiteren zelf van de feedback die we ontvangen wanneer we onze fouten delen.

Hoe goed kennen jullie de bewoner en wat doen jullie eraan die bewoner te leren kennen?

“We worden steeds meer een verlengstuk van de corporatie. Zo wordt onze rol als vanzelf veel socialer. Bij bijzondere trajecten - bijvoorbeeld wanneer veel senioren in een complex wonen - hebben we veel communicatie met bewoners, omdat we veel uit moeten leggen over het gebruik. Toch willen we ook meer contact met de gemiddelde bewoner. Die input hebben we nodig om onze eigen processen te verbeteren. Voor onze communicatie met de bewoner kijken wij veel naar een partij als CoolBlue. Zo werken we aan de uitbreiding van onze online applicatie voor corporaties en bewoners. We willen dat bewoners via een app of online een afspraak voor het onderhoud aan installaties kunnen verzetten.”

Wat is jullie toekomstvisie voor de bestaande bouw en wat moet de sector beter doen?

“Wij zouden als installateur graag meer verantwoordelijkheid nemen in de keten. Wanneer installaties een grote rol spelen in een renovatie, zouden wij de hoofdaannemer moeten zijn. Onze werkzaamheden spelen dan de grootste rol in doorlooptijd en bewonerstevredenheid. Bovendien hebben wij de grootste kennis op dat vlak. Als onderaannemer word je vaak te laat betrokken bij het proces.”

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren