Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

'In plaats van overtuigen, ga je verleiden'

18 april 2016

In de week van de componentrenovatie werd er vanuit verschillende perspectieven naar de Serie van één gekeken. Tijdens het afgelopen Rendakaffee - het was volle bak op de Renovatiebeurs in de Brabanthallen - blikten we terug op die week. De conclusie: Eigenlijk zijn er geen problemen die de komst van vraaggestuurd renoveren in componenten in de weg staan, we moeten gewoon anders gaan denken. Die gedachte viel goed in de smaak bij de kaffeebezoekers.

"We hebben een andere manier van kijken nodig en die begint bij de klant", begint Martijn Zomer zijn presentatie in het Rendakaffee. Zomer is industrieel ontwerper en betrokken bij Over mijn huis. Hij zette de eerste stap in de Serie van één toen hij anderhalf jaar geleden in een huis keek waar een kersvers gezinnetje nu echt iets aan hun huurhuis moest laten doen, omdat de gaten in de muur zaten en hun baby vanzelfsprekend niet goed zou gedijen bij die tocht. "Aan dat huis was al dertig jaar niets gedaan. Dat dat bestaat in Nederland. Onvoorstelbaar."

Als industrieel ontwerper is Zomer opgeleid om te denken vanuit behoefte: "Apple heeft ook niet aan iPhone-gebruikers gevraagd of ze misschien een grotere wilde toen ze met de iPad kwamen. Die gebruiker weet namelijk niet wat er technisch allemaal mogelijk is. Dit zelfde geldt voor een bewoner."

 

 

Behoeften
Waar de behoefte van de huurder ligt, was een van de hamvragen tijdens de week van de componentrenovatie. Roel Simons, architect en partner van Bouwhulpgroep stipte in het Rendakaffee in razend tempo aan waar het tijdens die week over ging. Eerst stelde hij vast waar we het eigenlijk over hebben als het gaat om componentrenovatie: "Een component is een samengesteld bouwdeel. Je bouwt dus niet alleen een gevel, maar ook de vensterbank die achter de gevel schuil gaat. Bij componentrenovatie kijk je niet alleen naar het bouwdeel zelf, maar ook naar de inhoud. Wat zit er onder dat dak dat je wilt renoveren? Is het opbergruimte of een slaapkamer? Daar stel je vervolgens je werkzaamheden op af."

Daarna racete hij in sneltreinvaart langs de belangrijkste topics van de week: 

  • Bewoners zitten graag aan het stuur, maar wel begeleid.
  • Projectleiders: zijn ze nog wel nodig?
  • Producenten: wie wordt de regisseur?
  • Uitvoerende partijen: er is lef en continuïteit nodig.
  • Informatie: is geen probleem, we moeten alleen wel helemaal opnieuw beginnen.
  • Logistiek: ook de logistiek is geen probleem in de Serie van één, als je het maar op tijd meeneemt in het proces. 

De 24 uur van...

In de 24 uur van Woonbedrijf, min een aantal uren slapen, vond een 18 uur durende snelkookpansessie inclusief eindpresentatie plaatst. Een van de vragen in deze concluderende sessie was: wat doen we met de duurzaamheidsambitie? "Die nemen we steeds mee als we een component aanpakken", blijkt nu het antwoord. "Is de klant toe aan een nieuw dak? Dan proberen we uit te leggen waarom zonnepanelen een verstandige keuze is."

Met andere woorden: We gaan in die nieuwe Serie van één wereld niet meer overtuigen, maar verleiden.

 

De componerende aannemer

Cas de Haan, sinds de Week van de Componentrenovatie luistert hij naar de titel 'de componerende aannemer', is ook verleid door het gedachtegoed achter de Serie van één. "We moesten elke keer opnieuw terug de wijk in, wéér bestekken schrijven en zeven keer dezelfde handeling verrichten. We moeten de bewoners centraal gaan stellen. Ik denk dat het bij deze tijd hoort", verklaart hij.

Tijdens de week van de componentrenovatie greep De Haan twee beren in hun nekvel:

1. De logistiek in de wijk. In de Serie van één is het nog meer dan nu de bedoeling dat de werkplek geen bouwplaats wordt. Als het huis van de buren wordt gerenoveerd, en dat van jou nog niet, wil je ook niet in de rotzooi zitten. Maar, je moet toch ergens je spullen laten. Hoe pak je dat aan? Volgens De Haan is het 'gewoon' een kwestie van wennen. "We moeten de huidige manier van werken loslaten, en wennen aan de nieuwe. Ik ben ervan overtuigd dat we daar al doende de beste manier voor vinden."

2. ICT. Hoe houd je grip op je jaarplanning als je componentgericht renoveert in een Serie van één? En hoe bewaak je je budget? "Eigenlijk is dit ook geen probleem", denkt De Haan. "De ICT is nu ingericht op het vastgoed. Als we nu eens de bewoner centraal stellen, in plaats van het vastgoed, dan hebben we het probleem volgens mij opgelost."

Transavia

"Bij Transavia doen ze dat heel goed," vertelt Zomer, "de klant centraal stellen." "Ooit hoorde ik een verhaal over hun systeem met kofferlabels. Een frequent flyer krijgt bij check-in een rood label aan zijn tas, en een zenuwachtige passagier bijvoorbeeld een gele. In het vliegtuig ziet de stewardess het rode label en zegt tegen de klant: 'Wat goed dat u er weer bent. Hier heeft u een glas prosecco, want we vinden het zo fijn dat u weer met ons vliegt. Prettige reis'." 

 

Precies dit moeten we volgens Zomer ook bij bewoners doen. En dat is Woonbedrijf ook van plan. De woonstichting wil 252 woningen renoveren en bij al deze bewoners langsgaan om in kaart te brengen wie die huurders precies zijn. "Dat is natuurlijk hartstikke goed en dat moeten ze ook zeker gaan doen. Het is een naar woord, maar big data kan ons écht helpen."

De conclusie luidt dan ook: het wordt weer leuk in 'de nieuwe wereld'.

Lees ook: Compacte eindpresentatie, glashelder

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren