Anno 2019 is er veel meer werk dan bedrijven in de bouwsector aankunnen. Er is een schreeuwend personeelstekort. Kunnen we deze krapte op de arbeidsmarkt invullen met behulp van social return? Wat levert social return jouw bedrijf op? En hoe match je het aanbod vanuit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt met de vraag vanuit bedrijven? Hoe komen we tot een effectieve, optimale en duurzame inzet van social return?
Partijen als Zayaz, koploper met hun social returnbeleid, werk- en ontwikkelingsbedrijf WeenerXL, Orly & Endevoets, gespecialiseerd in renovatie, restauratie en onderhoud van de buitenschil, Stichting Raket, die zich inzet voor mensen met een beperking, en PSO Nederland, een door TNO ontwikkelt keurmerk voor bedrijven die zich inzetten voor social return geven tijdens het Rendakaffee antwoord op deze vragen met behulp van praktijkvoorbeelden. Ook gaan zij graag met deelnemers in gesprek over de volgende thema’s:
Het stigma van de doelgroep
Het kost tijd, het vraagt om specifieke begeleiding, en wat levert het me eigenlijk op? Sommige bedrijven hebben koudwatervrees als het gaat om het in dienst nemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En sommige mensen uit de doelgroep óók. Terecht of niet?
De maatschappelijke verantwoordelijkheid van corporaties
Er zijn opdrachtnemers die vanuit een intrinsieke motivatie aan social return doen, en opdrachtnemers die zich laten leiden door de spelregels van opdrachtgevers. Dat laatste doet vaak afbreuk aan de continuïteit. Corporaties kunnen een sturende rol aannemen in de verduurzaming van social return.
Social return en de krapte op de arbeidsmarkt
Veel bedrijven hebben last van de krapte op de arbeidsmarkt. Bij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zit een groot potentieel. Het aanboren van dat potentieel gaat niet vanzelf: hoe zorg je voor afstemming tussen vraag en aanbod?
Programma
13.00 uur Ontvangst met koffie en thee
13.20 uur Start met een filmpje
13.30 uur Korte presentaties van Stichting Raket, Orly & Endevoets, WeenerXL, Zayaz en PSO Nederland
14.30 uur Discussies in kleine groepen. Keuze uit 3 thema’s:
- Het stigma van de doelgroep
- De maatschappelijke verantwoordelijkheid van corporaties
- Social return in relatie tot de krapte op de arbeidsmarkt
15.00 uur Tweede ronde discussies met dezelfde thema’s.
15.30 uur Afsluiting
16.00 uur Borrel