netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Opdrachtgever en opdrachtnemer in hun kracht zetten
Fred Schmal

di 21 november 2017

Inkoper bij een woningcorporatie? Wat koop je dan in? Een vraag die ik regelmatig krijg. Ik leg dan uit dat mijn werk bestaat uit het helpen van collega's bij hun opdrachtgeverschap. Hoe kun je via doordacht en samenhangend opdrachtgeverschap leveranciers in staat stellen zoveel mogelijk toegevoegde waarde aan de huurder, de woning en de woningcorporatie te leveren? Vaak begint er dan wel een lampje te branden.

"Dus inkopen is eigenlijk, door het uitgeven van geld, werken aan project- en bedrijfsdoelen?!"

Als ik dan toelicht dat 70% van de woningcorporatieprestaties aan de klant door onze leveranciers geleverd wordt, begint het belang van werken aan slimmer opdrachtgeverschap nog duidelijker te worden. Dan wordt het altijd spannend. Lukt het mij om op het interessegebied van mijn gespreksgenoot aan te sluiten en te laten zien dat door de leverancier gratis toegevoegde waarde geleverd kan worden bij het slim uitgeven van geld? Bijvoorbeeld door bij het aanbesteden van projecten ook te gunnen op de mate waarin leveranciers aantoonbaar maken dat zij bewoners mede aan het stuur zetten.

Leren van bewoners

Bewoners aan het stuur zetten is mooi werk dat verbeeldingskracht en langdurige inzet van de woningcorporatie en haar leveranciers vraagt. Tien jaar renoveren van 774 woningen in ‘ons’ 100 jaar oude Philipsdorp is daar een mooi voorbeeld van. Eerst leerden de bewoners ons dat renoveren voor hen waardevoller is dan sloop-nieuwbouw. Daarna leerden de verschillende aannemers (en ook wij) in vier fasen dat wij samen met de bewoner (heel veel) verschillende keuzes konden maken en toepassen. In de eerste fase was ‘zeggen wat je doet en doen wat je zegt’ nog lastig en ging het gesprek vooral over kosten en waarom iets niet kon. De aannemer die fase vier renoveerde heeft op alle aspecten de verwachtingen overtroffen. De bewoners voelden zich mede verantwoordelijk en tevreden over de invloed die zij op het werk en het resultaat hadden. De Eindhovenaren hebben de renovatie van Philipsdorp in november van dit jaar beloond met de tweejaarlijkse publieksprijs van Architectuurcentrum Eindhoven.

Continuïteit als winstoptimalisatie

Omdat deze leverancier ook begreep dat werken voor een woningcorporatie over continuïteit, en niet over korte termijn winstmaximalisatie gaat, kon hij aansluitend op verantwoorde wijze de aanbesteding van een ander groot renovatieproject binnenhalen. Gelukkig zijn er steeds meer corporaties die inkoop inzetten om hun eigen prestaties en die van hun leveranciers verder te ontwikkelen. De lancering van de Aedes Leidraad Inkoop op 30 november kan hier mooi bij helpen.

Reacties

R.J.M. Simons - Stichting Woonbedrijf SWS.Hhvl 22 november 2017 11:19

De lancering van de Aedes leidraad inkoopbeleid op 30 november kan hier mooi bij helpen. Voor meer inhoudelijke informatie zie: https://dkvwg750av2j6.cloudfront.net/m/7874a4d563a2a44d/original/Leidraad-inkoop-Aedes-oktober-2017.pdf

Copyright 2019 Aeneas Media

Kom je ook naar de Dag van de Bewoner?

Dompel je op 14 november  onder in de wereld van bewonerscommunicatie aan de hand van inspirerende voorbeeldcases en discussies met medevakgenoten.

Bekijk het programma

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren