netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Onderhoud of renovatie moet een feestje zijn

di 27 nov 2018

Henk den Boer is co-founder van Cobee, een tool voor opdrachtgevers en aannemers om optimaal te communiceren met bewoners. Namens Cobee beantwoordt hij de vijf vragen van het welkomstinterview.

1. Wat is Cobee voor bedrijf?

Cobee is een interactieve communicatietool die professionals en de eindgebruiker, de bewoner, zowel online als offline met elkaar verbindt bij renovatie- en onderhoudsprojecten. Onze tool maakt zowel het modern (eigen app, sms, mail, portaal) als traditioneel (brieven, post) communiceren makkelijk. Met als gevolg: geen dichte deuren meer, tevreden bewoners en een positieve vibe in het hele proces. We zijn volledig ingericht op de markt. Ontwikkeld door eigen kennis. Vier partners met allemaal een eigen expertise; creatief, technisch, uitvoerend en management. Vanaf de start is vanuit die expertises een continue doorontwikkeling in de markt gaande. Cobee belooft de aannemer meer winst in het proces. Denk naast effectief communiceren met, en real-time informatieverschaffing aan bewoners ook aan het doen van (warme) opnames.

2. Welke van de Renda-thema's vinden jullie het belangrijkst en waarom?

Uiteraard vinden we communicatie en bewoners centraal een heel belangrijk thema. Door middel van onze communicatietool kunnen professionals bewoners gepersonaliseerd geïnformeerd worden over de werkzaamheden in en rond hun woning. Daarbij hebben zij via de tool inzicht in de voor hen relevante informatie zoals planningen, routing en mate van overlast. Met de juiste informatievoorziening wordt frustratie voorkomen en zal de impact van een onderhoud of renovatie minder groot zijn op de bewoner. De corporatie krijgt vertrouwen, inzicht en hoge klanttevredenheid.

Daarnaast is ook ketensamenwerking belangrijk. Zowel corporaties als aannemers en onderaannemers werken met onze tool. Hierdoor hebben alle betrokkenen eenvoudig, real-time én op maat inzicht in de voor hen relevante ontwikkelingen binnen een onderhoudsproject. De planning is helder, waardoor de samenwerking soepel verloopt. Dit kan tijdswinst opleveren en faalkosten beperken.

3. Hoe helpen jullie de sector vooruit?

Het hele communicatieve proces vloeiend en effectief laten verlopen. Daar gaan we voor. Onderhoud of renovatie moet een feestje zijn. Voor iedereen in het proces. Vooral in de sociale huur is het voor de bewoner niet altijd een feestje. Gek! Corporaties of vastgoedeigenaren investeren in de verbetering van de woning (soms zelfs zonder huurverhoging) en toch wordt dit niet altijd als cadeau gezien door de bewoner. Werkzaamheden die gedaan worden komen over als overlast. Overlast hoort nu eenmaal bij het werk. Slopen zonder stof en geluid is een utopie. Wij merken uit onderzoek dat wanneer je de bewoner tijdig en voldoende in het proces betrekt - en dus juist informeert - er een hoge mate van waardering ontstaat. Waardering voor de gehele keten; de corporatie, de aannemer, de onderaannemer, de consulente. De bos bloemen die vaak als “sorry” naar de bewoner gaat aan het einde van een traject, proberen we met de inzet van onze tool om te draaien naar een “bedankje” van de bewoner naar de corporatie en aannemer.

4. Wat is jullie toekomstvisie voor de bestaande bouw? Wat moet de sector beter doen?

In de crisis was bewonerscommunicatie voor de aannemer een mooie salestool om je tender/selectie te winnen. Nu iedereen weer in overvloed werk heeft wordt dit onderwerp nogal eens ondergeschoven in het proces. Echter zal communiceren in de bestaande bouw meer en meer een belangrijk onderdeel worden. Corporaties willen inzicht en het beste voor hun mensen. Consumenten zijn in het multimediale landschap gewend om op de hoogte te zijn. Met de komst van AVG, privacy en algeheel steeds strengere veiligheidseisen zal het ons niet verbazen wanneer correct communiceren een eis wordt. Weten wie er precies langskomt voor het onderhoud, weten wat de bewoner mag verwachten, en wat er van de bewoner verwacht wordt. De sector zal in z’n geheel ‘slimmer’ moeten worden hierin. Wij kunnen hierin helpen, en focussen naast goede communicatie ook op tijdswinst voor de verschillende actoren in de keten.

5. Wat wil je zelf nog kwijt?

Wij vinden het gaaf onderdeel te mogen zijn van het Renda-netwerk. We willen echt een verschil maken in de markt en zijn continu aan het innoveren. Dat vinden we leuk! De markt reageert enthousiast en vanuit Renda hopen we mooie samenwerkingen aan te mogen gaan. Kennis te maken, kennis te delen. Kom maar op!

Reacties

Sebastian Fischer Baling - Hogeschool Utrecht 29 november 2018 14:12

Boeiend stuk, wordt veel te vaak vergeten: de cliƫnt, stakeholder, gebruiker, bewoner.....binnen ons onderwijs en onderzoek stellen wij telkens de vraag naar in weze de belangrijkste schakel.

bekijk ook

Nieuws

Copyright 2018 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren