Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Positiever beeld corporatie door tv-programma

22 mei 2012

Het tv-programma De Wooncorporatie, dat 15 mei voor het laatst is uitgezonden, is door de Nederlandse woonconsument als positief beoordeeld. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy in april en mei 2012. Het programma is goed bekeken en uit het onderzoek blijkt dat kijkers meer te weten zijn gekomen over de werkzaamheden van woningcorporaties (62 procent).

De Wooncorporatie gaat over het reilen en zeilen in de dagelijkse praktijk van woningcorporatie Eigen Haard in Amsterdam. Een groot deel van de ondervraagde kijkers geeft aan dat het programma het beeld van woningcorporaties positief heeft beïnvloed. Het programma lijkt dus een geschikt initiatief geweest om naast de negatieve publiciteit die er momenteel is, op deze manier te laten zien wat corporaties nog steeds allemaal wel doen voor mensen en buurten.

Onbekend

Van de respondenten in het onderzoek zegt 34 procent niet of nauwelijks bekend te zijn met de werkzaamheden van corporaties. De zorg voor woningen is bij de meesten wel bekend, maar wat corporaties nog meer doen is grotendeels onbekend. Tegelijkertijd wordt er van corporaties wel verwacht dat ze op velerlei terreinen actief zijn.

62 Procent van de kijkers (één of meerdere keren gekeken) die ondervraagd zijn, zegt meer te weten te zijn gekomen over de werkzaamheden van corporaties. Dit percentage ligt hoger bij eigenaren van woningen (75 procent) dan bij huurders (51 procent).

Positief beïnvloed

Ook is aan de respondenten gevraagd hoe het programma het beeld over corporaties heeft beïnvloed. Hierop antwoordt 37 procent dat het programma het beeld positief heeft beïnvloed, en 30 procent antwoordt neutraal. Met name bij eigenaren van woningen ligt het percentage dat positief antwoordt hoger (47 procent). Zij baseerden tot nu toe hun beeld van corporaties met name op wat er in de media over geschreven werd, iets wat de laatste maanden niet positief was. Huurders baseren hun mening over de sector ook op ervaringen met hun eigen verhuurder. Als redenen waarom het beeld positiever is geworden, noemen de ondervraagden dat zij nu hebben gezien dat het niet alleen om huizen gaat, maar ook om mensen en buurten, dat corporatiemedewerkers oog hebben voor problemen van mensen en dat zij betrokken zijn.

Kijkers

De Wooncorporatie, bestaande uit tien afleveringen, trok wekelijks een vrij stabiel aantal kijkers van tussen de 700.000 en 850.000 per uitzending. USP Marketing Consultancy vroeg ruim 500 kijkers van het programma naar hun mening. De kijkers komen uit alle lagen van de bevolking, jongeren en ouderen, verschillende inkomensklassen en zowel huurders als eigenaren van woningen.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren