Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Engagement marketing: van huurder naar fan

18 oktober 2016

Wat kúnnen Ali B, Ilse de Lange en Marco Borsato gemeen hebben met een corporatie?

Dat ze geliefd zijn, graag gehoord en gezien worden, dat ze het verschil kunnen maken en betekenis hebben in het leven van mensen. Net als corporaties. Succesvolle artiesten hebben echter ook fans. Deze komen niet zomaar aanwaaien. Het is hard werken, je moet ze één voor één voor je winnen. Maar, elke artiest wéét hoe belangrijk zij zijn voor hun carrière. Artiesten en fans bouwen een relatie met elkaar op. Een relatie waarbij er sprake is van wederkerigheid en een zekere mate van gelijkheid, want zonder fans is een artiest niets.

Aan het woord zijn Raymond Calis en Barbara Molendijk van Bliksems! dondersgoeie marketing die Renda in een workshop op 31 januari vertellen hoe marketingstrategieën uit de entertainmentwereld ook in de corporatiesector bruikbaar zijn.

“Voor het creëren en in stand houden van deze wederkerige relatie gebruiken wij al jaren de engagementstrategie”, aldus Calis die net als Molendijk het marketing vak heeft geleerd bij Warner Music. Calis: “Merken als Apple, Nike en Adidas en (online) winkels als Cool Blue, Bol.com en H&M maken met veel succes gebruik van deze strategie en baseren zich hierbij op kennis en technieken die stammen uit de entertainmentwereld."

Hoe kunnen corporaties dit ook toepassen? Huurders zijn toch geen fans? Molendijk: “Waarom niet? Als merken veel kunnen leren van artiesten dan kunnen corporaties dat ook. Het gaat er initieel om dat je openstaat: voor een nieuwe aanpak uiteraard, maar ook voor de leefwereld van je huurders. Durf hun eventuele kritiek te zien als een nieuwe energie op basis waarvan je bijvoorbeeld klantvriendelijkheid kunt aanscherpen of die je inzicht geeft in hoe je een gedragsverandering kunt bewerkstelligen. Koester hun complimenten. Verras hen en overtref hun verwachtingen; daarmee leg je de kiem voor een ambassadeurschap.”

Workshop

Wil je weten hoe je dat aanpakt? Schrijf je in voor de workshop op 31 januari.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren