netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Een labelsprongetje van geluk: beleving geeft beweging
Ewald van Hal
Ewald van Hal

ma 28 maart 2016

Het is dé uitdaging van dit moment: hoe breng je een eigenaar of bewoner in beweging om hun koophuis een stevige labelsprong te laten maken? Hele debatten worden gevoerd, maar de praktijk biedt soms verrassende inzichten. Neem het verhaal van Jan Duin en zijn Duinverband.

Het Duinverband staat opgenomen in 'Het Zinderend Oppervlak' van TU-docent en bouwtechnoloog Koen Mulder. In dit ronduit monumentale meesterwerk herleidt Mulder op het oog eenvoudige stapelingen van baksteen tot magistrale uitingen van patroonkunst: metselwerk als compositiegereedschap voor de ontwerper. Een voorbeeld daarvan trof de auteur bij toeval aan een ouder bouwblok in Akersloot. Mulder vernoemde het naar de vakman-metselaar/bewoner: het Duinverband.

Buren in beweging

Mij interesseerde het verhaal van Jan Duin: hoe kreeg hij zijn buren in beweging om hun buitenblad te slopen in ruil voor fraaier ogend metselwerk? Wat kunnen we leren van de cruciale succesfactoren achter dit Duinverband?

Ex-cipier Jan Duin vertelde mij zijn verhaal. Eind jaren tachtig kon hij zijn huurwoning uit 1965 kopen. Als hoekbewoner (met metsel- en stukadoorvakdiploma!) ontdeed hij daarop zijn zijgevel van het buitenblad om het naar eigen ontwerp opnieuw op te metselen. Duin voerde zijn metselverband gezamenlijk met de buren uit, dat wil zeggen: Duin metselde en de buren opperden. Iedereen kende elkaar, hielp elkaar en aan de zijgevel werd langzaamaan de esthetica van het fraaie resultaat van de gezamenlijke inspanning zichtbaar

.

Passie

Wie denkt dat dit allemaal zonder slag of stoot ging heeft het grondig mis. Zo was de zijgevel eerst als voorbeeld nodig om de buren vooraf vertrouwen te geven in het resultaat achteraf. Duins passie hielp daarbij de buren te overtuigen. Dit alles leidde tot de bereidheid van de buren om de voor- en achtergevels van de eigen middenwoningen overeenkomstig aan te pakken. Het was niet het doel, maar de isolatie werd meteen meegenomen, net als dubbelglas en nieuwe kozijnen. De energiemaatschappij was verbaasd over de lage energierekeningen die volgden!

Terugkijkend blijken passie, vertrouwen, een goed voorbeeld vooraf en een geluksbeleving achteraf de cruciale succesfactoren voor dit project. Het onderstreept het leerpunt uit de Renda workshop van Anke van Hals HomeMates: 'zorg dat mensen persoonlijk gelukkig worden'!

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Kom je ook naar de Dag van de Bewoner?

Dompel je op 14 november  onder in de wereld van bewonerscommunicatie aan de hand van inspirerende voorbeeldcases en discussies met medevakgenoten.

Bekijk het programma

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren