Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Bewoners zijn vooral bang voor ‘gedoe’

Robert Dingemans 16 februari 2016

Om bewoners mee te krijgen, moet je ervoor zorgen dat ze persoonlijk gelukkig worden van een (energetische) renovatie. En gelukkig worden ze niet per se van energetische maatregelen. Het moet hen wat opleveren, of dat nu op financieel vlak of extra woongenot is.

Het was slechts een van de vele leerpunten die tijdens de Renda Workshop van Anke van Hal’s HomeMates voorbij kwam, maar wel de belangrijkste en de rode draad door heel de middag. Niet zelden wordt het belang van de bewoner vergeten bij een renovatie. Die mag blij zijn met een vernieuwde woning, als hij of zij geluk heeft niet tegen hogere woonlasten. En daar zit hem nu net de crux als je 70% van de bewoners achter je plannen moet zien te krijgen.

Fusie van belangen

Het is de fusie van belangen waar HomeMates om draait. Het combineren van energiebelang met wat mensen écht willen. Te vaak zijn techniek en financiën leidend. Van Hal: “Als je mensen blij maakt is er in een bepaald hersenkwabje activiteit waarneembaar. Dat moet je voor elkaar zien te krijgen.” Van Hal noemt het bekende voorbeeld van de  schoenenkastjes in een gerenoveerd complex in Amsterdam. Bewoners kregen een nieuwe ketel. Die werd echter niet in de woning geplaatst, maar in de portiek. Dat werd gecombineerd met een schoenenkastje. Zo werd voor de bewoners (veelal met een moslim-achtergrond) letterlijk het nuttige met het aangename gecombineerd. Van Hal: “Zo weet je bewoners te raken.”

Het draait om vertrouwen

Je vraagt nogal wat van je bewoners bij een renovatie. Ze moeten er op kunnen rekenen dat de beloofde energiebesparing ook echt gehaald wordt en dat je er als corporatie of bouwbedrijf alles aan doet om de overlast zo laag mogelijk te houden. Vertrouwen is daarbij onontbeerlijk en dat moet je opbouwen. Zo kun je als corporatie in één klap het vertrouwen van een huurder verliezer wanneer je een terugbelbelofte breekt. Maar het werkt ook andersom. Zo hoorde een slimme corporatiemedewerker in het voortraject van een renovatie van bewoners dat de bushalte te ver van het dichtstbijzijnde winkelcentrum was. Bij de gemeente kreeg hij voor elkaar dat de bushalte verplaatst werd. Daarmee won hij meteen het vertrouwen van de bewoners. Dat werkte door tijdens de renovatie.

Lessen uit het buitenland

Volgens Van Hal hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden. Veel van de kennis is er al. Zo leren lessen uit het buitenland ons dat bewoners bij renovatie vooral bang zijn voor ‘gedoe’. Dat werd onder andere duidelijk bij een subsidie voor zolderisolatie in het Verenigd Koninkrijk. Van Hal: “Die kwam eerst niet van de grond. Wat bleek nou; mensen hadden zoveel rotzooi op zolder staan dat ze er tegenop zagen de zolder op te ruimen. Pas toen de subsidie werd gecombineerd met een aanbieding voor een zolderopruimer, kwam de interesse los.” In Duitsland spelen ze daar al jaren slimmer op in. Op het oog simpele maatregelen beperken daar ‘het gedoe’ tot een minimum. Zo draagt iedereen op de bouwplaats een naamplaatje, zodat hij of zij direct aanspreekbaar is als de radio bijvoorbeeld te hard staat. Maar er wordt bij onze oosterburen ook veel scherper gelet op schoonmaken na de klus. En de oplevering van een keuken of badkamer gebeurt niet direct na het weekend. Klinkt logisch, maar in Nederland zien we vaak het tegenovergestelde.

Reality Game

Het behartigen van de belangen van alle partijen kun je alleen als je elkaars belangen kent. De Reality Game ‘Energiebesparing bestaande woningbouw’ brengt inzicht in die belangen en is een samenwerking tussen HomeMates en Nyenrode Business Universiteit. Tijdens de workshop konden deelnemers kennis maken met een verkorte versie van de Reality Game. Iedereen kroop in de rol van de corporatie, bouwbedrijf, gemeente of bewoner. Samen moesten partijen tot een ambitieniveau komen voor een energievriendelijke renovatie, daarin ieders belang meewegend. Daarbij ging het nodige goed, maar ook veel fout. Dat leverde grappige situaties op, maar vooral ook een aantal leermomenten.

'Bewoner' aan het woord tijdens de Reality Game

HomeMates in actie

De workshop werd afgesloten met een demonstratie van het HomeMates-team. Zit je ergens vast in het bewonerstraject bij een renovatie, dan kan een groepje experts langskomen om samen te zoeken naar nieuwe invalshoeken om het traject weer vlot te trekken. Anke van Hal, Maurice Coen en Doris de Bruijn van HomeMates namen plaats in het panel en gaven een korte demonstratie. Dat gebeurde in vier rondes.

1.       Out of the box-denken

2.       Beren op de weg

3.       Dromen: hoe zou het zijn in de ideale wereld?

4.       Oplossingsrichtingen bedenken

Onderhoudsbedrijf KnaapenGroep en Area brachten een casus in. In een Oost-Brabantse wijk gaan deze partijen groot onderhoud plegen. Woningcorporatie Area wil graag drie labelstappen omhoog, maar heeft problemen om de benodigde 70% toestemming van bewoners binnen te krijgen. In de wijk is sprake van de nodige sociale problemen waaronder hoge werkloosheid en criminaliteit. Ook hebben veel van de woningen een aanbouw gekregen, niet altijd met toestemming van de gemeente. Na vier rondes kwam men gezamenlijk tot een aantal concrete oplossingen:

Reacties van deelnemers

De drukbezochte Renda-workshop bracht zo weer voldoende leerpunten met zich mee op het vlak van bewonersbelangen bij energievriendelijk renoveren.

Annemieke Koolen van Boekel, De Loods:“Ik vond de afwisseling, luisteren, spelen, spreken goed. De inhoud van het verhaal van Anke was mooi en de Reality Game zat goed in elkaar. Observator zou ook nog rol als spelleider kunnen krijgen, stappen makken als iets vastloopt of juiste te gemakkelijk gaat.”

Daniëlla van Sambeek, Volskhuisvesting Arnhem“Gisteren vond ik een nuttige middag, het onderdeel vragen en dilemma´s voorgelegd was op zich goed. Maar ook weer wat rommelig. Komt waarschijnlijk ook door het dilemma wat was voorgelegd, maar ondanks dat toch weer veel nieuwe informatie ontvangen.”

Anette Visser, Area“Het was weer een geweldige sfeer, met actieve werkvormen. Zelf had ik meer praktische tips verwacht waarvan uit onderzoek was gebleken dat ze werken.”

Dorothé Jacobs, Atriensis“Een mooie, bijna te hoge, opkomst in een prachtig pand met wat weinig parkeerplek. Leuk om mensen te ontmoeten die ik al eens eerder op Renda-bijeenkomsten zag. Ook leuk om collega’s uit het werkveld tegen te komen. Jullie workshops weten een grote diversiteit aan vakgenoten te bereiken, chapeau!”

Reacties

Renda ©2021. All rights reserved.
Dag van de Bewoner

Hoe betrek je bewoners bij jouw opgave? Kom op 25 november
naar de Dag van de Bewoner en
laat je inspireren!

Meer informatie

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren