Richard Florida wist het al in 2010. In zijn boek ‘The Great Reset’ betoogt hij dat de financiële crisis niets minder is dan de overgang naar een nieuw soort samenleving. Inmiddels raken steeds meer mensen in de bouw- en vastgoedwereld overtuigd dat het nooit meer wordt zoals vroeger. Er wordt volop gediscussieerd over een ‘nieuwe realiteit’, over de trends, de hypes en over echte veranderingen. Her en der worden zelfs nieuwe gebouwformules en verdienmodellen uitgeprobeerd. Maar zijn die modellen ook al echt antwoorden op de veranderende realiteit, of probeert men slechts een weg uit de economische crisis te vinden? Lees meer artikelen uit de serie Kennisagenda Tijdelijk Gebruik in het dossier hierover. De artikelen zijn geschreven door Sander Gelinck, id&dn | transformatieteam.
renda special 2013/1 herbestemmen en de nieuwe realiteit44
herbestemmen
en de nieuwe realiteit
Richard Florida wist het al in
2010. In zijn boek `The
Great Reset' betoogt hij dat
de financi?le crisis niets
minder is dan de overgang
naar een nieuw soort
samenleving. Inmiddels
raken steeds meer mensen
in de bouw- en vastgoedwe-
reld overtuigd dat het nooit
meer wordt zoals vroeger. Er
wordt volop gediscussieerd
tekst sander gelinck,
id&dn|transformatieteam en
frank strolenberg,
nationaal programma herbestemming
over een `nieuwe realiteit',
over de trends, de hypes en
over echte veranderingen.
Her en der worden zelfs
nieuwe gebouwformules en
verdienmodellen uitgepro-
beerd. Maar zijn die model-
len ook al echt antwoorden
op de veranderende realiteit,
of probeert men slechts een
weg uit de economische
crisis te vinden?
boei,fotograafjanvandalen
De Zwarte Silo te Deventer
renda special 2013/1herbestemmen en de nieuwe realiteit 45
In dit artikel willen wij laten zien dat de nieuwe realiteit die zich voor-
doet meer is dan een financieel-economische crisis; het is een funda-
mentele verschuiving in de samenleving. De veranderingen roepen
lastige en confronterende vragen op voor de vastgoedsector, maar
bieden uiteindelijk ook nieuwe kansen tot werkplezier en tot het
verdienen van geld.
IT's noT THE EconoMy, sTupId!
We schrijven geen brieven meer maar mailen, importeren ons voedsel
uit goedkope landen, en we aanbidden luxegoederen zoals we ooit
goden aanbaden. Geen wonder dus dat postkantoren, boerderijen,
kerken en kloosters leeg komen te staan: ze hebben hun functie of
betekenis verloren. De leegstand heeft weinig met de financieel-
economische crisis te maken, maar vooral met nieuwe technologie (ict
voorop), globalisering en andere normen en waarden van mensen.
Daarmee hebben we ook meteen drie belangrijke trends te pakken,
die ? net als demografie en vergrijzing ? hun invloed op het vastgoed
doen gelden. Op lange termijn komt daar de wereldwijde trek naar de
stad bij. Nu al is 50 procent van de mensen stadsbewoner, en de voor-
spelling is dat in 2050 meer dan 70 procent van de totale mensheid in
de stad zal wonen. Van homo sapiens ontwikkelen wij ons naar homo
urbanus (Jelle Reumer, directeur Rotterdams Natuurhistorisch
Museum), waarbij in ons land vooral jonge, hoogopgeleide vrouwen en
jonge stellen naar de stad trekken. Dat stelt nieuwe eisen aan de stad,
want welke voorzieningen, woningen en plekken om te werken
wensen deze stadsmensen? In Nederland is deze beweging vooral
bekend onder de term krimp. Dat is immers de tegenhanger van de
trek van jonge mensen naar de stad of stedelijke regio's: het platteland
wordt leger en grijzer. Die krimp krijgt de laatste jaren terecht steeds
meer aandacht. Maar laten we ook de trek naar de stad niet uit het
oog verliezen, want daar liggen evenzovele uitdagingen.
FlExIbEl saMEnwERkEn
Behalve demografie, zorgt vooral de technologische vooruitgang voor
grote veranderingen in het vastgoed. Wordt er al veertig jaar of langer
gesproken over het einde van het kantoorgebouw, pas sinds de
laptop, iPad, smartphone en de cloud wordt flexibel samenwerken echt
makkelijk. En dat is te merken. Tien jaar geleden bestond een kantoor-
werkplek uit gemiddeld 22,6 m2
, in 2008 was dat 18,5 en er zijn
mensen die voorspellen dat het richting de 11 m2
gaat. Het geeft te
denken dat de flexwerkers in een Seats2meet genoegen nemen met
minder dan ??n vierkante meter, en dat sommige creatieve bedrijven
voor een prikkie honderden meters ter beschikking hebben.
Maar ook hier is de economische crisis niet de oorzaak van de leeg-
stand. Begin 2008 werden er al zes miljoen vierkante meters aangebo-
den, inmiddels zijn dat er acht miljoen. Het aantal mensen met een
kantoorbaan is sinds 2008 ook niet afgenomen (Nederland Compleet,
DTZ, 2013). De nieuwe mediale mogelijkheden be?nvloeden echter
niet alleen de manier waarop we werken, maar feitelijk ons hele
bestaan. Zoals de Canadese cultuurfilosoof Marshall McLuhan in de
jaren zestig al stelde: the medium is the message, oftewel: het gaat er
niet om wat er de afgelopen eeuwen in boeken is geschreven, het is
de boekdrukkunst zelf die ons leven voor altijd veranderd heeft.
In waT vooR saMEnlEvInG wIlT u lEvEn?
In de kantorensector heeft de toekomst ons al tastbaar ingehaald, maar
ondertussen dromen technici en ontwerpers alweer verder. Eerder dit
jaar daagde Rudy Stroink studenten Bouwkunde uit te vertellen wat
hun visie is op de stad van de toekomst. Na de oorlog is Nederland
immers gebouwd naar modernistische architectenvisie, met gespeciali-
seerde (monofunctionele) wijken en gestapeld wonen als tastbare
resultaten. Welk ideaal heeft de toekomstige generatie?, klonk de logi-
sche vraag. Er kwam niet veel respons. Architectuurstudenten die wel
de moeite namen te reageren, stelden dat de tijd van alomvattende
visies en denken in maakbaarheid voorbij is.
dEMoGRaFIE als dRIjvEndE kRacHT
Demografie was de afgelopen zestig jaar een drijvende kracht achter
de economie. De babyboomers en hun kinderen hadden woningen,
scholen, kantoren nodig. In diezelfde periode groeide de bevolking
van Nederland met 6 miljoen inwoners; voor de komende 50 jaar
voorspellen demografen dat de bevolking eerst nog beperkt
toeneemt (met 1 miljoen) om dan te krimpen. Maar ook met
beperkte demografische groei blijven er groeigebieden en groei-
markten. Nederland vergrijst waardoor de vraag verandert: meer
vraag naar zorg (cure & care), maar ook vraag naar vormen van
gemeenschappelijk wonen door alleenstaande ouderen. Het is
weinig waarschijnlijk dat de rijkere babyboomgeneratie genoegen
gaat nemen met de minimale huisvesting en zorgverlening die nu al
vrijwel onbetaalbaar zijn geworden.
We aanbidden andere goden. Western
Totem van Anders Wolhar uit 2009, hout en
rvs, 5,50 x 1 x 0,9.
www.anderswolhar.com
renda special 2013/1 herbestemmen en de nieuwe realiteit46
Wat als Stroink de vraag niet aan aankomende architecten zou hebben
gesteld maar aan studenten Industrial Design?1
Caroline Hummels,
hoogleraar Industrial Design aan de TU/e, stelde in haar inaugurele
rede dat de ontwikkelingen in bio-, nano- en gentechnologie op dit
moment zo snel gaan, dat de belangrijkste vraag van haar studenten
(en grote industri?le bedrijven als Philips en Siemens) een ethische is.
Namelijk: samenleving, in wat voor samenleving wilt u leven? Tech-
nisch gezien kunnen deze bedrijven en hun designafdelingen alles
maken. Gezondheid kan in de toekomst van afstand worden gemoni-
tord, de juiste bouwstoffen (vroeger zeiden we voeding) automatisch
toegediend, en medische ingrepen worden preventief uitgevoerd door
(hele kleine) machines. De arts staat hoogstens stand-by. Hummels
schetst een wereld met ongekende mogelijkheden, maar ook een
maakbaarheid die verder gaat dan architecten, planologen en project-
ontwikkelaars ooit hebben durven dromen. De gevolgen van deze
technieken zijn nog volstrekt onbekend. Demografen verwachten
beperkte groei voor heel Nederland, maar houden geen rekening met
een ontwikkeling zoals trendwatcher Adjiedj Bakas voorspelt, namelijk
dat mensen door het in 3D printen van vervangende lichaamsdelen
wel eens twee- tot driehonderd jaar oud kunnen worden. Verzekeraars
houden er in ieder geval serieus rekening mee. Onze ziekenhuizen en
zorginstellingen ook?
saMEnlEvInG 3.0
Het is interessant om te zien welke rol bedrijven in andere sectoren
voor zichzelf zien in die toekomst. Hummels leende van Philips een
forecast van de producerende netwerksamenleving, waarin gelegen-
heidscoalities van consumenten, kleine en grote bedrijven oplossingen
op maat gaan produceren. Dat sluit aan bij een meer recente trend.
Want naast demografie en technologie is een derde verschuiving
gaande die het moeilijkst te benoemen is, maar waarvan de invloed
wel groeiende is. Sommigen noemen het de samenleving 3.0: die van
de horizontaal georganiseerde netwerksamenleving waarin een bevlo-
gen individu met ondernemingskracht of de samen-redzaamheid van
nieuwe collectieven2
de rol van initiator of producent op zich nemen.
Deze initiatieven van onderop zijn uitzonderlijk
sterk in het maken van horizontale verbindingen
en staan naast ? en soms tegenover ? het klas-
sieke grootschalige, top-down georganiseerde
aanbod. Als je erop let zie je ze overal: in de
energie (Grunninger Power), de zorg (Buurtzorg),
verzekeringen (het Broodfonds), landbouw (uit je
eigen stad), enzovoort. Maar ook in de vorm van
particulieren die woningen of bedrijfsgebouwen
voor zichzelf ontwikkelen.
MEnsEn wInkElEn En REcRE?REn noG
sTEEds
Ja, het is crisis. Maar het is een fundamenteel
andere crisis voor de productiekant van de
economie dan voor de gebruikers. Consumenten
hebben te maken met conjuncturele tegenwind,
Van kenniseconomie
naar transformatie-
economie, uit de
entreerede `Matter of
transformation. Sculp-
ting a valuable tomor-
row' van Caroline
Hummels.
Hummels, 2012, op basis
van Brand en Rocchi,
Philips, 2011
Beeld onder:
Een bevlogen individu met
ondernemingskracht neemt de
rol van initiator of producent
op zich in samenleving 3.0.
1 Op de 2010 Bi?nnale van Veneti? liet overigens Rem Koolhaas op een
tentoonstelling al zien dat er reeds decennialang geen architect meer
prijkt op de cover van Times Magazine. Dus zelfs hij constateerde dat
de invloed van architecten tanende is.
2 Lees bijvoorbeeld `In het oog van de orkaan' van Jan Rotmans, of
`Society 3.0' van Ronald van den Hoff.
renda special 2013/1herbestemmen en de nieuwe realiteit 47
maar zien tegelijkertijd de mogelijkheden toenemen om werken, winke-
len en recre?ren op een eigen manier in te vullen. Vastgoed kampt
met een crisis die gerust een existenti?le genoemd kan worden.
Gebouwen zijn in de toekomst simpelweg niet meer zo belangrijk.
Functies worden steeds minder gekoppeld aan vastgoed. Neem de
winkels: met een smartphone kan elk product vanaf elke plek op elk
moment van de dag en tegen de goedkoopst mogelijke prijs gekocht
worden. Mensen gaan dus vanuit functioneel oogpunt niet meer
winkelen. Winkelen wordt funshoppen, waarbij winkels moeten concur-
reren met andere gebouwen die ook fun verkopen. Winkels worden
van places to buy steeds meer places to be. Zelfs grote beleggers als
Corio geven aan dat zij alleen nog investeren in winkelgebieden met
een hoge belevingswaarde. Volgens de pensioenbelegger is `een bele-
venis' nodig om mensen te blijven trekken, nu online winkelen steeds
meer gemeengoed wordt (Financieel Dagblad, 24 december 2012).
Tegelijkertijd laten bedrijven als Apple en Zara zien dat sterke merken
nieuwe formules ontwikkelen die zich aan vroegere retailwetten
onttrekken.
sERIEuzE concuRREnTIE
De verhoudingen veranderen ook omdat er in snel tempo nieuwe
mogelijkheden en aanbieders bijkomen. De hotelbranche ondervindt
bijvoorbeeld serieuze concurrentie van particulieren die de eigen
woning aanbieden op internet via Couchsurfing of Only Apartments.
Maar ook worden er nieuwe hotelformules ontwikkeld waarin niet de
hotelkamer centraal staat, maar de ontmoetingsruimte. Uit Groot-Brit-
tanni? is The Student Hotel overgewaaid, met een verdienmodel van
negen maanden studentenhuisvesting en in de zomermaanden toeris-
ten. In de horeca krijgen restaurants concurrentie van initiatieven als
Thuisafgehaald, pop-up-restaurants en restaurants die (zonder vergun-
ning als eetclub) worden gerund in oude fabrieksloodsen.
En wat te denken van Amerikaanse topuniversiteiten die vorig jaar
meldden dat alle hoorcolleges voortaan online te volgen zijn door
iedereen? Kunnen Nederlandse universiteiten en hogescholen die
concurrentie aan, of zien we over tien jaar alleen nog hun gebouwen
terug in de (leegstand)statistieken? De Rijksdienst voor het Cultureel
Erfgoed heeft onlangs de ontwikkelingsgeschiedenis van kantoren in
beeld gebracht. Daaruit blijkt hoe kantoren langzaam verschuiven van
gebouwen die door bedrijven vol trots in het centrum van hun stad
werden neergezet, naar kleurloze financi?le producten die naar de rand
van de stad verbannen zijn. Geen wonder dat ze massaal verlaten
worden door kantoorwerkers. In talloze onderzoeken van ruim voor de
crisis, gaven zij al aan in de pauze graag even naar buiten te willen
waT wIl dE consuMEnT?
Pine en Gilmore zetten h?n antwoord op de voor-
kant van het boek `Authenticity: What consumers
really want' (Harvard, 2007). Die wens wordt ook
recenter bevestigd in marktonderzoeken van
McKinsey en Berenschot (Marketingtrends, laatst
in 2012). De behoefte aan authenticiteit scoort in
sommige jaren zelfs hoger dan zoeken naar verbon-
denheid (sociale media), innovatie of maatschappe-
lijke verantwoordelijkheid en duurzaamheid. Authen-
ticiteit is een kernbegrip uit wat economen de trans-
formatie-economie noemen. Consumenten worden
in de toekomst gedreven door de wens tot zelfont-
plooiing, de hoogste trede van de behoeftenpira-
mide van Maslow. In plaats van voorgeproduceerde
`belevenissen', wil de consument zijn leven in eigen
hand nemen en met eerlijke, echte en betekenis-
volle ervaringen zijn of haar leven en denken be?n-
vloeden. Authenticiteit en de wens tot ontplooiing
gaan hand in hand met de trend naar coproductie
die we eerder noemden, maar stelt tegelijkertijd
hoge eisen aan alle betrokkenen.
De hotelbran-
che ondervindt
concurrentie
van onder
andere het uit
Groot-Brittanni?
overgewaaide
The Student
Hotel.
thestudenthotel
renda special 2013/1 herbestemmen en de nieuwe realiteit48
voor een broodje, afspraak of een boodschap. De inmiddels meer dan
800.000 zzp'ers en het groeiend legioen aan flexwerkers kiezen plek-
ken met goede koffie, Wi-Fi ?n de kans op inspiratie. Ontmoetings-
plekken dus. Om Rudy Stroink te parafraseren: "Als je wilt werken blijf
dan thuis, wie anderen wil ontmoeten komt naar kantoor".
vasTGoEd andERs onTwIkkElEn
Over ??n ding lijkt iedereen in de vastgoedsector het wel eens. De
pre-crisistijden, de tijden van Vinex-wijken, bouwclaims en met
kantoormeters rondgerekende grondexploitaties, komen nooit meer
terug. De meeste bouwers en ontwikkelaars onderschrijven dat je
voor productie in de steden moet zijn, maar of de oude verdienmodel-
len binnenstedelijk te handhaven zijn, is zeer de vraag. Er zijn pessi-
misten die stellen dat de toekomst niet anders is dan de huidige crisis-
tijd. What you see is what you get: kleine projecten die niet afhankelijk
zijn van kapitaal. Iets optimistischer is het Planbureau voor de Leefom-
geving, dat samen met Urhahn Urban Design in de studie `Vormgeven
aan de Spontane Stad' (augustus 2012) laat zien dat er ook zonder
instroom van kapitaal mogelijkheden zijn om `met kleinschalige projec-
ten genomen door lokale gelegenheidscoalities' gebieden tot ontwik-
keling te brengen. Die publicatie geeft als voorbeeld het Havenkwar-
tier in Deventer, waar een kunstenaarscollectief al in 2006 met een
podium, expositieruimte en ateliers een echte publiekstrekker reali-
seerde, waardoor ook andere ondernemers naar het gebied worden
getrokken. BOEi durfde het hierdoor in 2011 aan om de monumentale
Zwarte Silo uit 1920 te transformeren voor onder andere een hoog-
waardige horecafunctie. Dat gelegenheidscoalities niet per definitie het
stokje overdragen of kleinschalige projecten doen, laat de TramRemise
OntwikkelingsMaatschappij in Amsterdam zien. De stichting, opgericht
door vrijwilligers en enkele experts, herontwikkelt zeven monumentale
hallen tot een multifunctioneel complex. De totale investering van ruim
40 miljoen euro wordt innovatief gefinancierd, onder andere door
aandelen uit te geven aan particulieren. Professionele vastgoedpartijen
krijgen dus nieuwe collega's die beschikken over een ijzersterk
netwerk.
vERandERInG van dE vRaaG
Tegelijkertijd is de vraag van de gebruiker fundamenteel aan het veran-
deren. De vraag is niet meer om nieuwe gebruikers te vinden, maar de
vraag richt zich op redenen waarom die gebruikers dat gebouw nodig
hebben. Peter Stutvoet, directeur Monumenten Fonds Brabant,
verwoordde het zo: "Mijn lege gebouwen ken ik wel, maar mijn poten-
tiele klanten nog niet. Ik besteed dus veel tijd aan het opzoeken van
potenti?le klanten en luisteren naar hun vragen en behoeften. Vervol-
gens is het de kunst die vragen en behoeften te vertalen naar een
aanbod dat ik in de portefeuille heb. Ik ga dus met de klant aan de
hand op zoek naar het juiste pand. Ik word makelaar van vraag naar
aanbod." Jan Huibregts, initiatiefnemer van Zuidpark, een kantoorge-
bouw dat met succes is getransformeerd naar een multitenancy-
gebouw, stelde recent: "Het gaat om antwoord op de vraag waarom
mensen nog naar kantoor zouden komen. Een tafel, stoel, laptop en
telefoon hebben mensen thuis ook, communiceren kan op elk moment
van de dag op tientallen plekken in de stad, daar heb je ook geen
kantoor voor nodig". Het wordt dus de kunst om niet zozeer uit te
gaan van het eigen vastgoed, maar van de veranderende wereld om
ons heen.
En daar zit voor ons de crux van het hele verhaal. De problemen die de
vastgoedsector nu heeft, zijn in essentie geen tijdelijke, economische
problemen. Net zomin als de leegstand alleen een banken- of financie-
ringsprobleem is. De wereld is aan het veranderen, door mondiale
demografische ontwikkelingen en vooral door nieuwe technologie die
razendsnel wordt ontwikkeld en met enorme gretigheid wordt geab-
sorbeerd door de samenleving. Juist daar zit de uitdaging. Want uitein-
delijk bepaalt niet de techniek hoe we leven, maar bepalen wij met zijn
allen hoe wij onze samenleving willen inrichten, en hoe we willen
wonen, werken en winkelen. De enige manier om daar als vastgoed-
sector een rol in te spelen, is door te begrijpen wat mensen echt willen
en dit te vertalen in aanbod, dienst of product. Om dan, als sluitstuk,
te onderzoeken wat en welk vastgoed deze vraag kan accommoderen.
Verbeter jezelf, begin bij de wereld.
hansmorren
Een kantoorgebouw dat met succes is
getransformeerd naar een multitenancy-
gebouw is Zuidpark in Amsterdam.
Reacties