Geluiden van boormachines weerklinken in de wijk Waterhoef in het Brabantse Oisterwijk, waar meer dan zestig woningen van corporatie Leystromen een totale make-over ondergaan. Terwijl steigers straat voor straat worden opgebouwd voor buitenwerkzaamheden, vernieuwen andere vakmensen badkamers, keukens en toiletten. Voor personeel van aannemer Coen Hagedoorn Bouw een tijdelijk werkterrein, voor bewoners hun vertrouwde thuis. In dit project werken Leystromen en Coen Hagedoorn Bouw met de software van Cobee. "We werken in één gedeelde online omgeving, inclusief een app. Hierdoor heb je voor elke woning direct de juiste informatie ter beschikking."
De woningen worden niet alleen gerenoveerd, maar ook verduurzaamd voor een beter energielabel. “Daardoor betaalt een huurder minder energiekosten”, legt Sanne Bronsgeest uit terwijl ze de wijk observeert. Als woonconsulent bij Coen Hagedoorn Bouw begrijpt ze als geen ander dat bewoners mogelijk overlast ervaren als gevolg van de tijdelijke renovatiewerkzaamheden. “Daarom is communicatie en samenwerking zo belangrijk. Voor de voortgang van het project én voor de impact die het heeft op het dagelijks leven van bewoners. Bij een renovatie in bewoonde staat moet alles zo soepel mogelijk verlopen.”
Dat kan Rowan van Laarhoven, medewerker bewonerszaken bij woningcorporatie Leystromen, beamen. “Waar Sanne het aanspreekpunt is voor bewoners bij vragen over de renovatie, voer ik de keukentafelgesprekken. Op deze manier hebben we direct contact met onze huurders en kunnen we ze indien nodig ondersteunen of zorg verlenen. Hierbij is interactie tussen de verschillende partijen; corporatie, aannemer en bewoners, essentieel.”
Om het project in goede banen te leiden, werken Leystromen en Coen Hagedoorn Bouw in één gedeelde online omgeving, inclusief een app, ontwikkeld door Cobee. “Met behulp van deze digitale omgeving heb je voor elk adres op elk gewenst moment betrouwbare en actuele informatie bij de hand.”
Reacties