Koel- en klimaatplafonds zijn niet nieuw. Volgens Jan van Strijp, directeur van Mat Afbouw, stamt het idee al uit de jaren tachtig. “De Noren zijn er destijds mee begonnen. De meeste klimaatplafonds die sindsdien gemaakt worden zijn van staal of van aluminium, maar dit geeft wel een ander plafondbeeld.” Het afbouwbedrijf uit Zaltbommel introduceerde daarom het Comfortplafond, een klimaatplafond opgebouwd uit gipskarton platen. Het combineert verwarmen en koelen binnen het vertrouwde beeld van een strak plafond.
38
Het Comfortplafond is ontwikkeld in nauwe samenspraak tus-
sen Mat Afbouw, een Duitse fabrikant en een installateur. Maar om-
dat de afnemer behoefte heeft aan ??n aanspreekpunt wordt het product
via ??n partij aangeboden: Comfortplafond. Deze partij verzorgt de leve-
ring, de plaatsing en de afwerking van de plafonddelen.
Het idee voor het product ontstond twee jaar geleden op de Plafond- en
Wanddag waar Van Strijp werd voorgesteld aan de Duitse fabrikant, inmid-
dels partner in deze nieuwe ontwikkeling. Het idee was een klimaatplafond
te maken van gipskarton platen. "Maar, 12,5 mm gips gaat niet zomaar
warmte stralen. De plaatdikte zit je hierbij in de weg. Met dunnere platen
werken was geen optie, omdat de platen dan gaan doorhangen bij de lei-
dingen. Een effect dat je bij metalen klimaatplafonds ook vaak ziet en we
juist wilden voorkomen." De oplossing werd gevonden door de leidingen in
het gipskarton in te frezen, waardoor er relatief weinig ruimte zit tussen de
waterbuis en het oppervlak en er bovendien een heel goed contact met de
plaat wordt gerealiseerd. De ontwikkeling, dus vanaf de Plafond- en Wand-
dag tot de introductie, heeft anderhalf jaar geduurd.
Energie
Koelen wordt in de markt vaak met energieverslinden geassocieerd, maar
volgens Van Strijp is dit onterecht. "Het tegenovergestelde is juist waar!
Deze manier van verwarmen en koelen is juist erg energiezuinig. Ik heb het
bij mij thuis uitgevoerd. Met 1600 Watt kun je 120 m2 plafond verwarmen
?n koelen. 1600 Watt..., dat zijn maar een paar gloeilampen." Hoeveel
energie je met het product kunt besparen is moeilijk te zeggen volgens Van
Strijp, dat hangt van veel factoren af. "Op het moment dat je een groot
hotel hebt met veel airco's, dan gaat het natuurlijk erg hard. Zo hebben we
bijvoorbeeld gerekend aan een hotelcomplex in het Caribische gebied.
Daar scheelde toepassing van het plafond per jaar ongeveer 100.000 euro
op de energierekening. Dat is natuurlijk gigantisch. Bij een woonhuis waar
je geen airco hebt gaat
dat uiteraard een stuk langza-
mer, maar een besparing op de energielas-
ten voor zowel verwarmen als koelen van 60 procent is re?el.
Het product levert echter meer dan alleen energiebesparing. Van Strijp
somt enkele voordelen op: "Het plafond levert een aangename warmte,
want het straalt over het hele oppervlak. Je hebt geen last van hinderlijke
luchtstromen of lawaai zoals bij een airco. Je bespaart de ruimte van radi-
atoren, convectoren en airco's. "En" voegt hij daar aan toe, "het is esthe-
tisch zeer fraai. Het wordt glad afgewerkt en kan zelfs in gebogen vormen
worden geplaatst."
De koel- en verwarmingstechniek die in Comfortplafond wordt toegepast
is eigenlijk heel eenvoudig. In een gefreesd slingerend patroon wordt een
passende zuurstofdiffusiedichte 5-laagse kunststofslang in de plafondpla-
ten ingebed. De slang wordt vervolgens aangesloten op een unit die kan
verwarmen en koelen. De leidingen van het Comfortplafond kunnen wor-
den gekoppeld aan iedere willekeurige installatie. Doordat verwarming en
koeling over grote oppervlakten plaatsvindt kan hier lage-temperatuur-ver-
warming worden toegepast. Het plafond werkt in de winter met aanvoer-
temperaturen van circa 32?C en retourtemperaturen van 28?C en in de
zomer met temperaturen van respectievelijk 16?C en 20?C.
De techniek mag dan simpel zijn, maar de uitvoering is dat zeker niet. De
standaard plafonddelen worden door robots vervaardigd. Voor de stabili-
satie van de gefreesde basisplaten worden dwarsversterkingen op een
afstand van 500 mm aangebracht. In de fabriek worden alvast de moge-
lijke schroefgaten gemarkeerd, dit om te kunnen garanderen dat de vooraf
R&D Mat Afbouw
cComfort als nieuwe motor van de voorsprong
Koel- en klimaatplafonds zijn niet nieuw.
Volgens Jan van Strijp, directeur van Mat
Afbouw, stamt het idee al uit de jaren tachtig.
"De Noren zijn er destijds mee begonnen. De
meeste klimaatplafonds die sindsdien gemaakt
worden zijn van staal of van aluminium, maar
dit geeft wel een ander plafondbeeld."
Het afbouwbedrijf uit Zaltbommel introduceerde
daarom het Comfortplafond, een klimaatplafond
opgebouwd uit gipskarton platen. Het combi-
neert verwarmen en koelen binnen het
vertrouwde beeld van een strak plafond.
c R&D Mat AfbouwComfort als nieuwe motor
van de voorsprong
BROn:COMfORtPlAfOnD
39
het zit zelfs in de kleinste auto's. Hetzelfde geldt voor navigatiesystemen en
autotelefoons." Het Comfortplafond is nu voor de woningbouw dan wel op
het iets hogere segment gericht, maar Van Strijp ziet een vergelijkbare ont-
wikkeling in de woningbouw. "30 jaar gelden hadden mensen een Poriso
wandje en een zachtboard plafonnetje en dat was het. tegenwoordig wor-
den geluidsisolatie, geluidsabsorptie, stootvastheid en esthetica steeds
belangrijker en zijn mensen ook bereid daar voor te betalen. net zoals men
tegenwoordig bereid is om te betalen voor de airco's, de autotelefoons en
de navigatiesystemen in de auto. Het interieur is nu eenmaal booming ten
opzichte van 30 jaar geleden. Ons product sluit hier perfect bij aan." b
aangebrachte kunststofbuis bij het plaatsen niet beschadigd raakt. De pla-
fonddelen kunnen op de bouwplaats via verdelers aan elkaar worden ge-
koppeld. Doordat gewerkt wordt met geprefabriceerde delen kan niet al-
leen de kwaliteit worden gegarandeerd, maar ook het rendement.
Trends
Van Strijp: "Gipskarton is onze kernactiviteit. Je kan het niet bedenken of
we doen het in gipskarton. Het is een veelzijdig materiaal." Hij onderstreept
het belang van `nieuwe dingen doen' in deze markt. "Gips is namelijk een
commodity-artikel, een basisproduct. Om in zo'n markt geld te verdienen
is het belangrijk om succesvol nieuwe producten te introduceren. toen we
in 1980 met het bedrijf startten, begonnen we al met vrijdragende metal
stud plafonds. We waren de eersten die dat deden. In de jaren daarna zijn
we er steeds in geslaagd om nieuwe dingen te doen. Zo kwamen we vijf
jaar geleden met Coatacoustic, een akoestisch gipskarton systeem dat de
akoestische kwaliteiten van een ruimte optimaliseert en 60 tot 70 procent
van het geluid absorbeert." nu met het Comfortplafond heeft het bedrijf
weer een uniek product in handen.
Volgens Van Strijp sluit het goed aan bij de trends in de markt. "Het vak-
manschap neemt af; dat betekent dat je meer moet gaat prefabriceren en
verschuiven richting montage. Bouwtijden worden daarmee korter en
voorbereidingstijden langer. Het houdt ook in dat je lichter moet gaan wer-
ken. 30 jaar geleden zag je voornamelijk zware betonconstructies, nu zie je
al dat er een stuk lichter wordt gebouwd. Onze holle niet-dragende wan-
den, vloeren en plafonds sluiten hier goed op aan. De binnenafbouwer
wordt steeds belangrijker."
Als extra reden dat de binnenafbouwer belangrijker wordt noemt Van Strijp
de veranderde vraag vanuit de markt. "Mensen hebben er geld voor over
om comfortabeler te kunnen leven. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de auto-
industrie. 30 jaar geleden had niemand airco in zijn auto, nu bijna iedereen;
cJoost Bruysters
c R&D Mat AfbouwComfort als nieuwe motor
van de voorsprong
BROn:COMfORtPlAfOnD
BROn:COMfORtPlAfOnDBROn:COMfORtPlAfOnD
Reacties