netwerk voor professionals in de sociale woningbouw

Open Renda EventDag van de Bewoner

11 oktober 2018

De Dag van de Bewoner heeft deze keer als thema ‘De identiteit van huurders in onze sector’. Tijdens deze dag kun je je verdiepen in de diversiteit van huurders. We bespreken vraagstukken rond specifieke doelgroepen en onderzoeken wat de uitdagingen zijn bij het enthousiasmeren van verschillende groepen bij verduurzamingsmaatregelen.

Waarom is het zo belangrijk om ons verder te verdiepen in de wereld van bewoners? Omdat juist daar de grote energietransitie plaatsvindt. Lukt het ons om de mismatch tussen nieuwe technieken en gebruikers op te heffen? Hoe krijgen we gelukkige en betrokken bewoners voor, tijdens en vooral ook na een renovatie? Voor het antwoord zul je eerst de doelgroep moeten leren kennen in al zijn verschijningsvormen. Dat is waar het om gaat op de Dag van de Bewoner op donderdag 11 oktober.

Programma

Aanmelden 

Dag van de Bewoner

De Dag van de Bewoner vindt voor de tweede keer plaats in het Krachtstation in Utrecht.

'Iedereen hoort erbij. Iedereen doet ertoe'

Laat je onder andere inspireren door keynote speaker Erik Dannenberg, voormalig directeur van het Leger des Heils Noord-Holland en nu voorzitter bij Divosa, de vereniging voor gemeentelijke leidinggevenden in het sociaal domein. Zijn motto: iedereen hoort erbij, iedereen doet er toe, iedereen kan meedoen. "Dat bewerkstellen, vraagt een andere manier van denken. Hoe creëer je de goede context waarin mensen kunnen blijven functioneren? Soms moet je beargumenteerd durven afwijken van het protocol. Je keuzes maken vanuit vertrouwen, en niet vanuit procedureel wantrouwen. Dat is een omslag, maar ik ben ervan overtuigd dat we aan het begin van een kanteling zitten”, aldus Dannenberg.

Deelsessies

Je kunt op de Dag van de Bewoner 3 deelsessies volgen. Samen met onze partners verzorgen we de volgende deelsessies:

De drie Utrechtse corporaties Bo-ex, Portaal en Mitros hebben veel woningen in de wijk Kanaleneiland, waar de Dag van de Bewoner net als vorig jaar plaats vindt. Naast Renda heten zij je welkom als host van het evenement. Ook verzorgen zij elk een deelsessie, met als rode draad de betrokkenheid van bewoners bij renovatie en hun leefomgeving.

1. Bo-ex
Meer info volgt snel

2. Portaal
Waarom kiezen voor het mengen van zogenoemde dragende en vragen bewoners? We selecteerden de dragende bewoners voor het project Place2BU via een facebook campagne. Vragende bewoners komen uit de maatschappelijke opvang, naast enkele statushouders via het COA. Wat levert deze magic mix op? Wat komt erbij kijken? We lichten een tipje van de sluier op en vertellen hoe je meer te weten komt.

3. Mitros
Het behalen van een draagvlak meting lijkt soms eenvoudig. Toch wordt dit ook wel eens niet behaald. Welke lessen kunnen we hieruit leren? Wat hadden we anders kunnen doen? Weten we eigenlijk wel wat voor een huurder belangrijk is? Hoe vraag je hiernaar? Tijdens de deelsessie van Mitros sta jij in de schoenen van een corporatiemedewerker en moet je beslissingen maken om het draagvlak te halen. Gaat jou dit lukken?

Andere deelsessies zijn: 

4. Kwetsbare ouderen - SOR
De gebrekkige verbinding tussen wonen en zorg. De handelingsmacht van de corporaties daarin. De extramuralisering en de nieuwe uitdagingen die daarbij horen. En de inclusieve samenleving, óók voor ouderen. Hassan Najja, directeur-bestuurder bij Stichting Ouderenhuisversting Rotterdam (SOR), één van de drie categorale corporaties in Nederland, inspireert, zet je met betrekking tot deze onderwerpen aan het denken en gaat graag met je in gesprek.

5. Omgaan met verward gedrag: advies van een ervaringsdeskundige – WonenBreburg
Hoe ga je om met bewoners die verward gedrag vertonen? Collin is ervaringsdeskundige. Hij vertelt over zijn eigen gedragsproblemen in het verleden, op welke wijze hij werd benaderd en wat dat voor gevolgen had. Tegenwoordig helpt hij medewerkers van WonenBreburg bij deze problematiek. Tijdens de deelsessie kunnen deelnemers zijn hulp inschakelen. Aan de hand van een casus, rollenspel of ervaringen van het publiek geeft hij tips en tricks over het omgaan met deze kwetsbare groep bewoners.

6. Interactief pop-up theater  Gekke mensen bestaan niet. Mensen met problemen wel! Hoe gaan we met hen om? – Talen Vastgoedonderhoud
De bewonersbegeleiders van Talen Vastgoedonderhoud zijn tijdens onderhoudsprojecten het eerste aanspreekpunt voor (buurt)bewoners. Ieder mens en iedere situatie is anders en vraagt om een andere manier van reageren en handelen. Hoe? Dat leren ze met gerichte opleidingen en in de praktijk. Zij volgen daarvoor interactieve trainingen bij Kjenning Opleidingen, bijvoorbeeld met regietheater. Tijdens de deelsessie verzorgt Talen een 'interactief' pop-up theater. Een trainer speelt samen met een acteur herkenbare en lastige situaties met bewoners uit de dagelijkse praktijk van bewonersbegeleiders. In de tweede ronde pakt het publiek de regie.

7. Bewonerscommunicatie door de ogen van een bouwer – Coen Hagedoorn
Meer info volgt snel

8. De bewoner zien als consument. Hoe bepaal je de doelgroep? – Hostmanship
Meer info volgt snel

9. Renovatie als gouden moment voor sociale interventie - KnaapenGroep
Meer info volgt snel

10. De huurder als ambassadeur voor CO2-neutraal wonen - Groene Huisvesters
Hoe kun je een goede samenwerking met huurders realiseren voor CO2-neutraal wonen? CO2-neutraal wonen betekent vaak een grote verandering in de gedragspatronen van de bewoner: van elektrisch koken en stoken tot het kiezen voor groene energie. Wat zijn de problemen en kansen op gedragsniveau en hoe zit het met de nazorg en communicatie? Tijdens de sessie presenteert Oefenen.nl de Haagse aanpak: het bereiken van huurders via interactieve quizzen. De Groene Huisvesters, huurdersorganisaties en de Woonbond delen in deze sessie tips en tricks en zijn nieuwsgierig naar de ervaringen van de deelnemers om huurders mee te krijgen in energiebesparing en CO2-neutraler wonen en leven.

Let op! Bij je aanmelding houden we zo veel mogelijk rekening met jouw wensen voor de deelsessies, maar we kunnen geen garantie geven dat je naar alle drie jouw voorkeuren gaat.

Verkiezing meest betrokken bewoner

In samenwerking met De Variabele organiseren we de verkiezing voor meest betrokken bewoner. Wie verdient deze eretitel? Uit alle genomineerden kiest de jury 1 winnaar. De uitslag zal bekendgemaakt worden aan het einde van de Dag van de Bewoner. Meer weten?

Verkiezing de betrokken bewoner

Wordt Monique uit Emmen de meest betrokken bewoner?

Aanmelden

Je kunt je aanmelden door onderstaand formulier in te vullen. De Dag van de Bewoner is voor ons een groot evenement. We krijgen dan ook veel reacties. Heb je vragen? Om ervoor te zorgen dat je meteen bij de juiste persoon terecht komt kun je ons het beste even bellen op 073-2051010.
Kun je helaas niet aanwezig zijn bij de Dag van de Bewoner? Je kunt je via onderstaand formulier ook afmelden. Zo ontvang je geen mailtjes meer over dit evenement.

details

  • Tijd 09.30 - 17.30 uur
  • Locatie Krachtstation, Amerikalaan 199, Utrecht
  • Onderwerp De identiteit van huurders in onze sector
  • Kosten 245 euro voor partners en leden / 395 euro voor niet-leden

Programma

  • 09.30 uurInloop
  • 10.00 uurFeestelijke opening
  • 10.15 uurKeynote speaker Erik Dannenberg
  • 11.30 uurEerste deelsessie
  • 12.40 uurLunch
  • 13.40 uurTweede deelsessie
  • 14.50 uurDerde deelsessie
  • 16.00 uurVerkiezing meest betrokken bewoner
  • 16.30 uurMet een hapje en een drankje praten we na, maar vooral ook door

Aan- of afmelden voor dit event?

Copyright 2018 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren