Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Wordt Kirsten de meest betrokken bewoner?

30 juli 2018

Een nieuwe genomineerde voor onze verkiezing van meest betrokken bewoner: Kirsten Jansen. Kirsten woont samen met haar zoon Bas en hond Woelie aan de Bangkokdreef in Utrecht. Sinds november vorig jaar renoveert Portaal hier vier portiekflats. Kirsten woont in de eerste portiek, waar de renovatie bijna is afgerond. Alleen de overloop en entree moeten nog worden afgemaakt en er worden nog ramen bij de lift en het trappenhuis geplaatst.

Kirsten kent bijna alle huurders van de in totaal 116 woningen in elk geval van gezicht. In haar eigen portiek kent ze iedereen en in de naastgelegen portiek 2 kent ze ook behoorlijk veel mensen persoonlijk. Kirsten is, onder andere als lid van de bewonerscommissie, vanaf het begin betrokken bij de renovatie. Ze dacht mee in de planvorming en is ook tijdens de renovatie aanspreekpunt voor vragen van andere bewoners. “Ik kom veel buiten de deur, ook omdat ik vaak met Woelie ga wandelen. Daardoor spreek ik veel mensen en weet ik wat er speelt.”

Kirsten denkt dan ook graag mee met anderen. Zo heeft ze andere bewoners uitgenodigd om bij haar te komen kijken tijdens en na de renovatie. “Ik zei: je mag komen kijken hoe het is geworden, maar ook hoe het is als ik in de puinhoop zit. Zo weten mensen een beetje wat ze kunnen verwachten en bijvoorbeeld ook hoe ze het handigst hun spullen kunnen verplaatsen.”

Op bezoek bij Kirsten.

Naast het standaard vervangen van ramen, kozijnen, balkonhekken, de ventilatie en de wc werden ook de keuken en badkamer meegenomen in de renovatie indien deze ouder waren dan respectievelijk 15 en 25 jaar. Bewoners met een jongere badkamer of keuken konden deze tegen een kleine huurverhoging alsnog laten renoveren. Dit komt bovenop de huurverhoging van €20,- per maand die alle bewoners sowieso krijgen na de renovatie. De energiekosten zullen echter, mede door het nieuwe driedubbele glas, omlaag gaan voor bewoners.

De renovatie in Kirsten haar woning duurde ongeveer 2 weken. “Doordat ik op de zevende verdieping woon en ook nog eens aan de kopgevel, die opnieuw geïsoleerd werd, had ik op een gegeven moment overal lawaai. Dat wist ik van tevoren, maar als je dan slecht geslapen hebt en de vakmannen komen ’s morgens weer vrolijk goedemorgen roepend je woning in denk je wel even van ‘het is helemaal geen goedemorgen’. Gelukkig zijn de vaklui heel aardig en begripvol. En er staan buiten een aantal rustwoningen waar je even kunt ontsnappen aan het lawaai.”

De keuken, badkamer en wc werden tegelijkertijd gerenoveerd. “We hebben toen maar net gedaan alsof we op de camping stonden”, vertelt Kirsten. “We kregen gelukkig een noodtoilet en een noodkeuken, waarmee je prima uit de voeten kon. Ook was er een douchewoning waar we gebruik van konden maken. Ze bouwen alles ook best snel weer op, en het is fijn om de ontwikkelingen in je huis te zien. Ineens heb je weer nieuwe tegels en een keukenblok. Nu het binnen helemaal klaar is, is het wel echt genieten.”

Kirsten samen met haar hond Woelie.

Bewonersbegeleider Kenan Karakis laat de folders zien die Portaal gebruikt om bewoners te informeren over de renovatie.

De rustwoning waar bewoners even kunnen ontsnappen aan het lawaai.

Oude gevels van de flat aan de Bangkokdreef.

Nieuwe gevels en links zijn ook de vernieuwde balkons te zien.

Dag van de Bewoner

Kirsten is ook aanwezig op onze Dag van de Bewoner, op 11 oktober. Centraal op deze dag staat bewonerscommunicatie bij renovatie en transformatie. Een renovatie of groot onderhoud project is vaak erg ingrijpend en professionals zoals de woningcorporatie, bouwer en leverancier zetten hierbij de leefwereld van bewoners op zijn kop. Hoe zorg je er nu voor dat je niet alleen duidelijk communiceert, maar liefst ook samen met bewoners bepaalt wat er gaat gebeuren?

Op de Dag van de Bewoner wordt ook de uitslag van de verkiezing van meest betrokken bewoner bekendgemaakt. De verkiezing organiseren we in samenwerking met De Variabele, winnaar van vorig jaar. 

Lees meer over de Dag van de Bewoner

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren