Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Renoveren wanneer het bewoners uitkomt

20 augustus 2018

Roel van Elk is directeur bij elk®, gespecialiseerd in vastgoedonderhoud. Namens elk® beantwoordt hij de vragen van het welkomstinterview.

1. Wat is elk® voor een bedrijf?

Als jong familiebedrijf zijn we specialist in vastgoedonderhoud, van dagelijks onderhoud tot groot onderhoud en renovaties. Daarbij zijn we altijd actief in een omgeving waar wonen en werken gewoon doorgaan. Dat bepaalt voor een groot deel onze insteek. Alles wat we doen, leggen we namelijk langs onze ‘geen gedoe’ maatlat. Daar geloven we heilig in. Het betekent dat we alles zo simpel, makkelijk en logisch mogelijk maken voor alle partijen. En dat we die op het juiste moment bij onze werkzaamheden betrekken. Die aanpak is nog niet overal gebruikelijk. Vaak krijgen bewoners een dichtgetimmerd plan voorgeschoteld, waar ze maar mee akkoord moeten gaan. Wij bedenken vooraf: ‘Wat zou ik zelf willen, als er aan mijn huis dingen moesten gebeuren?’ Kies je die insteek, dan is het vanzelfsprekend om bewoners in een heel vroeg stadium bij een project te betrekken.

2. Welk van de Renda thema's vinden jullie het belangrijkst en waarom?

Feitelijk hangen veel thema's met elkaar samen. Maar 'bewoners en communicatie centraal stellen' vinden we het allerbelangrijkst. De bewoner blijft voor ons namelijk altijd het vertrekpunt. Voor hem (of haar) zijn wij de hele dag aan het werk. Waarom krijgt die bewoner niet veel meer vrijheid om zelf te beslissen wat we doen aan zijn woning en wanneer we het doen? De uitdaging daarbij is, hoe we op de juiste manier de behoeften van bewoners in kaart krijgen. Vraag je de mensen namelijk rechtstreeks wat ze willen, dan gaan de antwoorden alle kanten op. Maar we moeten er alert op blijven dat we niet in de valkuil lopen, dat wij gaan bedenken wat goed voor ze is. De juiste manier van communiceren met bewoners is dus erg belangrijk. Op dat gebied leren we graag van elkaar. Goede ideeën over hoe we de bewoner nóg meer kunnen betrekken, zijn altijd welkom.

3. Hoe helpen jullie de sector vooruit?

Wij delen onze kennis en ontwikkelingen, zowel met de corporaties als met concullega's. Daar zijn we erg open in. Tegelijkertijd proberen we samen met andere partijen tot nog slimmere dingen te komen. Zodat 1 + 1 bij ons echt 3 is. In nogal wat ketens hebben wij dan ook een voortrekkersrol. Met corporaties en andere partijen ontwikkelden we een strategie om op een eenvoudige manier energetische maatregelen in te voeren tijdens planmatig onderhoud. Daarbij hebben we gezorgd voor een uniform proces om de klantreis te doorlopen. Dat zijn alle stappen waarmee een bewoner wordt geconfronteerd in een onderhoudsproject. Ook hebben we diverse tools bedacht, zoals ons projectvolgsysteem, Slimmer©. Dit hebben we samen met een softwarebedrijf ontwikkeld en is beschikbaar voor de hele markt. Zodat ook anderen hun inbreng hebben. Een voorbeeld van co-creatie waar we trots op zijn.

4. Wat is jullie toekomstvisie voor de bestaande bouw? Wat zou de sector beter moeten doen?

Leer denken in een serie van 1 voor vraaggestuurd onderhoud. Ik ben ervan overtuigd dat dit super efficiënt kan. Het idee komt uit de LEAN-gedachte, daar heet het 'one piece flow': als je een blok van 10 woningen ineens aanpakt en alle werkzaamheden doorloopt, kom je er pas na afloop achter of het efficiënter had gekund. Dan is het te laat. Met een serie van 1 maak je een enkele woning helemaal klaar en kun je de leerervaringen meteen gebruiken om je proces aan te passen bij de volgende woning. Je leert snel en continu en beperkt de faalkosten. Bovendien wordt de betrokkenheid hoger, doordat kleine teams een directe verantwoordelijkheid hebben voor het hele proces. Ze kunnen niet de volgende stap 'over de schutting gooien' bij een ander. Je gaat dus ook voor jezelf steeds slimmer werken. We hebben onlangs een aantal pilots uitgevoerd, waarbij we bijvoorbeeld 1 woning in 1 dag schilderden en een badkamer in 4 dagen renoveren. Daarmee maak je alles klein en simpel. Dan gaan automatisch ook de verspillingen eruit, voor het rondlopen op de bouw, overleg, overdracht, etc. Deze aanpak maakt het zelfs mogelijk dat bewoners zelf de werkzaamheden aan hun woning inplannen op een tijdvak dat hun het beste uitkomt.

5. Wat wil je nog kwijt?

Om verbouwen betaalbaar te houden, moeten we meer in concepten leren denken. Niet iedere keer het wiel opnieuw uitvinden. Je kunt bijna alle sociale huurwoningen in Nederland in een beperkt aantal categorieën onderverdelen. Dat is bij iedere woningbouwvereniging in Nederland hetzelfde. Het betekent dat je maar een beperkt aantal concepten nodig hebt voor bijvoorbeeld verduurzaming, het energiezuinig maken van de woning. Voor keukenrenovatie zijn er al volop standaardconcepten. Datzelfde kan ook makkelijk met badkamers en toiletten. De grootste winst is te behalen door onderdelen te standaardiseren en in prefab uit te voeren. Zo kun je grote volumes draaien en de woning daarmee ook echt betaalbaar houden. Renda kan hier een duidelijke rol in spelen, door partijen aan elkaar te verbinden, om dat gezamenlijk op te pakken.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren