Log in
inloggen bij Renda
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Content / Nieuws

Online inspecties

1 april 2020

De meeste mensen werken momenteel thuis. Zo ook BrabantWonen. En dus moeten ze bij de Bossche woningcorporatie soms improviseren.

Bijvoorbeeld voor inspecties, zoals wanneer een bewoner de huur heeft opgezegd. Normaal gesproken komt BrabantWonen bij bewoners langs om de kijken hoe de woning eruit ziet. Maar dat kan nu even niet. De collega’s van Dagelijks Onderhoud doen nu veel inspecties op afstand. Superfijn, want zo kan de verhuizing van de bewoner gewoon doorgaan.

Voorinspecties via WhatsApp

Luke de Laat, van Dagelijks Onderhoud, vertelt: “Omdat we allemaal zo veel mogelijk binnen moeten blijven, hebben wij nagedacht over oplossingen. Wat doen we als we niet meer bij huurders op huisbezoek kunnen? Gelukkig leven we in het digitale tijdperk. Een plan voor online voorinspecties was snel gemaakt.”

“De voorinspectie gebeurt via WhatsApp videobellen”, gaat Luke verder. “Vooraf controleren we of de bewoner dat ook ziet zitten. Dan plannen we een ‘video-afspraak’ in, op een moment dat het de huurder goed uitkomt. Via WhatsApp lopen we samen de woning door.”

Positieve reacties

“Bewoners reageren zeer positief”, geeft Luke aan. “Natuurlijk is het voor ons fijn dat we alle voorinspecties volgens plan kunnen doen. Maar veel belangrijker is het dat de huurder verder kan. Zo’n verhuizing, daar leef je al een tijdje naar toe, daar kijk je naar uit. Samen zorgen we dat deze gewoon kan doorgaan.”

“Ook eindinspecties en opleverinspecties lopen anders dan we zijn gewend. We zorgen ervoor dat opzichters en bewoners zo min mogelijk tegelijk in de woning zijn. Soms moet je wel samen zijn, zoals bij het overhandigen van de sleutel en het tekenen van het huurcontract. Maar dan houden we altijd 1,5 meter afstand. Even wennen, maar gelukkig is iedereen erg flexibel.”

Samen leren

Dagelijks Onderhoud zorgt er verder voor dat urgente reparaties gewoon doorgaan. En we zijn per mail, WhatsApp en telefoon gewoon bereikbaar. Luke de Laat: “Als team overleggen we iedere dag een half uurtje, uiteraard ook online. We leren van elkaar, geven tips en bespreken verbeterpunten. Zo wordt onze service op afstand steeds wat beter.”

BrabantWonen geeft vanuit verschillende medewerkers een inkijkje in hoe hun dagelijkse werk eruit ziet op dit moment. Meer lezen? Kijk dan op www.brabantwonen.nl/actueel

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren